Gå til innhold

Bytte bunad


MiniFrue

Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg konfirmert meg fikk jeg Øst-Telemark bunad. Går nå med tankene på at jeg vil bytte. Jeg har slakt fra Telemark, derfor jeg ville ha den da, men kommer fra Hedmark og er ganske sikker på at jeg vil ha den som hører til der jeg kommer fra.

Kjøpte bunaden ferdig sydd, så det er ingen som burde føle seg tråkket på om jeg velger å selge den jeg har og kjøper ny. Det jeg lurer på er om det er feil? Skal man ha den man konfirmert seg i, eller er det helt greit å bytte hvis det er det man ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bytt. Hedmarksbunaden er ikke noe fin, mens den du har er nydelig.



Anonymous poster hash: 1c18d...96e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ^

Ikke bytt, hedmarksbunaden er dessverre lite pen, også når du har slekt fra telemark? Halve av norges brukere av bunad skulle jo ønske de hadde den.



Anonymous poster hash: 1c276...982
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bytte, velg for all del 85-modellen!!!



Anonymous poster hash: 1c18d...96e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hedmarksbunad, synes den er kjempe fin! Den med mørkeblå ullvest..

Du kan vel bytte bunad om du ønsker det, ingen som kan tvinge deg til å gå i en, bare fordi du konfirmerte deg i den.. =)

Endret av Rasberry
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde solgt og kjøpt ny uten problemer hvertfall! Man burde velge den man fører tilhørighet til, ikke den som er finest mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bytt, hedmarksbunaden er dessverre lite pen, også når du har slekt fra telemark? Halve av norges brukere av bunad skulle jo ønske de hadde den.

Hva i all verden en det for en neandertaluttalelse?

For det første skal da vitterlig damen her få kjøpe seg hedmarksbunaden og spesielt siden det er Hedmark hun er fra!

For det andre tør jeg vedde på at hedmarksbunaden er mye penere enn deg, selv i måneskinn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå googlet jeg Øst-Telemark og det er da overhodet ikke alle som ville følt seg vel i den. Jeg som er vant med mørkegrønn og sort Vest Agder-bunad og som ikke kler rødt hadde følt meg som en klovn i Øst-Telemark.

La oss svare på selve spørsmålet her: JA, du kan bytte. Jeg har byttet ut deler av min bunad etter konfirmasjonen, fordi jeg ikke var ferdig utvokst. Har ikke byttet til en annen bunad, men det er ingen regel om at det ikke er lov til å vokse etter konfirmasjonen. :) Det er heller ikke forbudt å ha to, min mor har både fra sin mors og sin fars hjemsted. Så fremt du er fra et sted eller din nærmeste familie er fra et sted er det helt ok å velge bunad derfra.



Anonymous poster hash: a6dc0...29d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt bytte om du vil. Det er ingen regel om at man skal ha den man konfirmerte seg i, regelen er at man skal ha bunad fra et sted man har tilknytning til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden en det for en neandertaluttalelse?

For det første skal da vitterlig damen her få kjøpe seg hedmarksbunaden og spesielt siden det er Hedmark hun er fra!

For det andre tør jeg vedde på at hedmarksbunaden er mye penere enn deg, selv i måneskinn.

Hva i all verden var det der for en neandertaleruttalelse da?

Selvfølgelig kan du bytte bunad, og om du skal bytte til hedmarksbunaden råder jeg deg til å ta 85-modellen, som helt klart er den peneste. Men husk at hedmarksbunaden ikke har tilknytning i hele Hedmark, men på Hedemarken (som vil si Hamar, Stange, Løten, Ringsaker).

Anonymous poster hash: 1c18d...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du vil ha bunad fra der du er i fra. :)

Anonymous poster hash: 03811...867

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...