AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 Ser at Unge Høyre er ute og rasler med sablene ang sykelønnen. Det foreslås bl.a å innføre 3 karensdager og mulig 80% sykelønn. Dette er jeg helt enig i da alle arbeidstakere må tåle en dag eller to uten lønn om de er syk. Når det i tillegg viser seg at en svært høy endags sykfravær skyldes helgefylla er dette en opplagt sak. Å gå ned til 80% sykelønn er også et bra forslag. 100% som vi har i dag er galskap. Da kunne mye av dise helgefyllesykedagene overføres til de som trenger det, de uføre. De har bare brøkdelen å klare seg på ifht en arbeidstaker med lønn. Dermed hadde det blitt mer til de som trenger det, og vi hadde fått bukt med et annet problem i samme slengen. Anonymous poster hash: d4130...6cf 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Poenget er å få ned utbetalingene til folk som ikke jobber, ikke at reduksjoner ett sted skal overføre til de som mottar uføretrygd.Anonymous poster hash: fe1c5...ee9 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 Poenget er å få ned utbetalingene til folk som ikke jobber, ikke at reduksjoner ett sted skal overføre til de som mottar uføretrygd.Anonymous poster hash: fe1c5...ee9 Details, details. Jeg mener at de uføre da kunne fått en verdig trygd. Ikke sveltihel, som det er nå. Hvor pengene kommer fra er uvesentlig. Men ved reduksjon i sykelønn og karensdager hadde det blitt MER penger i kassen som KUNNE brukes til uføre. Enkel matematikk. Anonymous poster hash: d4130...6cf
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 Karensdager er et tåpelig forslag. 80% sykelønn kan jeg gå med på. Anonymous poster hash: 5a9b7...7c6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 Vel, jeg skal ha pengene mine. Så kuttes det, får arbeidsgiver kompensere. Så enkelt er det. (Jeg har årslønn, ikke timelønn) Anonymous poster hash: 15a65...bda 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Karensdager er et tåpelig forslag. 80% sykelønn kan jeg gå med på. Anonymous poster hash: 5a9b7...7c6 Man blir klokere om du grunngir hvorfor du mener noe. Anonymous poster hash: d4130...6cf
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Vel, jeg skal ha pengene mine. Så kuttes det, får arbeidsgiver kompensere. Så enkelt er det. (Jeg har årslønn, ikke timelønn) Anonymous poster hash: 15a65...bda Skal ha, skal ha...? Anonymous poster hash: d4130...6cf
Amens Skrevet 9. mai 2014 #8 Skrevet 9. mai 2014 For de fleste av oss så vil 80% sykelønn gå helt fint. Det er dermed ikke sikkert at det vil redusere antallet som tar seg en "redusert etter helga" dag, bare gjøre regninga til samfunnet litt mindre. Men slik tiltak har en tendens til å treffe de som har minst. Er ikke sikkert den lavtlønna alenemammaen vil holde seg hjemme med smittsom influensa om det betyr mindre utbetalt på konto... Skal dette innføres, så burde det være slik at for de med lav inntekt kunne fått 100% som før og de med mer normalt og høy inntekt kunne fått 100%. Men bunn i grunn ønsker jeg ikke å miste ett gode jeg kun bruker når det er nødvendig (altså når jeg er syk), skal fjernes fordi det finnes noen som utnytter systemet. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #9 Skrevet 9. mai 2014 Man blir klokere om du grunngir hvorfor du mener noe. Anonymous poster hash: d4130...6cf Fordi både jeg og min mann kommer til å tape mange penger om karensdager blir innført. Vi har høyere forbruk av kortvarige sykemeldinger enn gjennomsnittet, han på grunn av migrene, og jeg på grunn av epilepsi. Synd at mange korte sykemeldinger blir brukt til å hvile seg etter helgefylla, men blir karensdager innført blir det sveltihjel for folk som har sykdommer hvor man faktisk trenger egenmelding nå og da. Jeg nekter å tro at DET er hensikten med forslaget. Anonymous poster hash: 5a9b7...7c6 1
Druid Skrevet 9. mai 2014 #10 Skrevet 9. mai 2014 Skal ha, skal ha...? Anonymous poster hash: d4130...6cf Vel alternativet er ett reelt kutt i min lønn som jeg selvfølgelig ikke aksepterer. Jeg skjønner tankegangen hvis man tenker ren timebasert betaling, hvis arbeidsgiver egentlig kun betalte for timene du utførte arbeid for selskapet. Men for svært mange kjøper selskapet 1/3 av ditt liv; de forventer og får min bevisthet og deltagelse langt utenfor arbeidsdagens grenser. Ja , men hva med timearbeideren? Vel, det handler alltid om en risikovurdering og jo høyere risiko arbeidstakeren har, jo høyrere må da prisen for arbeisdstiden være. Livskosten er stort sett den samme hele tiden; maksbesparelsen jeg har ved sykdom er 10 kr og representerer bensinkosten av å kjøre til jobb; alle andre kostnader er de samme. Så hvis man ser hva som er kosten av sykdom er i gjennomsnitt i løpet av ett år, så må arbeidstakere basere seg på ett eller annet nivå hente inn det tapte ved sykelønn ved økte lønnskrav.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #11 Skrevet 9. mai 2014 For de fleste av oss så vil 80% sykelønn gå helt fint. Det er dermed ikke sikkert at det vil redusere antallet som tar seg en "redusert etter helga" dag, bare gjøre regninga til samfunnet litt mindre. Men slik tiltak har en tendens til å treffe de som har minst. Er ikke sikkert den lavtlønna alenemammaen vil holde seg hjemme med smittsom influensa om det betyr mindre utbetalt på konto... Skal dette innføres, så burde det være slik at for de med lav inntekt kunne fått 100% som før og de med mer normalt og høy inntekt kunne fått 100%. Men bunn i grunn ønsker jeg ikke å miste ett gode jeg kun bruker når det er nødvendig (altså når jeg er syk), skal fjernes fordi det finnes noen som utnytter systemet. Et slikt tiltak vil vel treffe alle likt...? Er man borte fra jobb, er man borte fra jobb... Så alle burde fortsatt ha 100%? De uføre ønsker heller ikke å miste et gode. Nettopp fordi de ikke KAN jobbe. Vi snakker ikke om å utnytte systemet? Anonymous poster hash: d4130...6cf
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #12 Skrevet 9. mai 2014 Et slikt tiltak vil vel treffe alle likt...? Er man borte fra jobb, er man borte fra jobb... Så alle burde fortsatt ha 100%? De uføre ønsker heller ikke å miste et gode. Nettopp fordi de ikke KAN jobbe. Vi snakker ikke om å utnytte systemet? Anonymous poster hash: d4130...6cf Nei, det vil ikke treffe alle likt. En godt betalt kødd som tar seg en ekstra fridag på hytta for å pleie fylleangsten sin etter helgas kalas har et valg om h*n vil gjøre det eller ikke. Det samme valget har ikke en lavtlønnet person som knapt får endene til å møtes med lønna si, og som blir nødt til å ta seg en sykedag. Anonymous poster hash: 5a9b7...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #13 Skrevet 9. mai 2014 Ser at Unge Høyre er ute og rasler med sablene ang sykelønnen. Det foreslås bl.a å innføre 3 karensdager og mulig 80% sykelønn. Dette er jeg helt enig i da alle arbeidstakere må tåle en dag eller to uten lønn om de er syk. Når det i tillegg viser seg at en svært høy endags sykfravær skyldes helgefylla er dette en opplagt sak. Å gå ned til 80% sykelønn er også et bra forslag. 100% som vi har i dag er galskap. Da kunne mye av dise helgefyllesykedagene overføres til de som trenger det, de uføre. De har bare brøkdelen å klare seg på ifht en arbeidstaker med lønn. Dermed hadde det blitt mer til de som trenger det, og vi hadde fått bukt med et annet problem i samme slengen. Anonymous poster hash: d4130...6cf Du får jo håpe at du aldri blir syk og havner i en situasjon der du mister penger. Utgifter har man uansett syk eller ikke syk. Anonymous poster hash: 39296...847 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #14 Skrevet 9. mai 2014 Du får jo håpe at du aldri blir syk og havner i en situasjon der du mister penger. Utgifter har man uansett syk eller ikke syk. Anonymous poster hash: 39296...847 Det håpte nok de som ble ufør også... Å tåle noen dagers sykefravær er en bagatell og blir oppfattet som grådighet og syting om man ikke takler det. Å leve på et eksistensminimum resten av livet, gjerne i opptil 60 år er noe helt annet. Anonymous poster hash: d4130...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #15 Skrevet 9. mai 2014 Nei, det vil ikke treffe alle likt. En godt betalt kødd som tar seg en ekstra fridag på hytta for å pleie fylleangsten sin etter helgas kalas har et valg om h*n vil gjøre det eller ikke. Det samme valget har ikke en lavtlønnet person som knapt får endene til å møtes med lønna si, og som blir nødt til å ta seg en sykedag. Anonymous poster hash: 5a9b7...7c6 Hmmm...ja. Men en godt betalt kødd bidrar med mye mer i form av høyere skatt også... Anonymous poster hash: d4130...6cf 1
Gjest Naria Skrevet 9. mai 2014 #16 Skrevet 9. mai 2014 Jeg synes det er flott at vi har full lønn ved sykdom her i landet, men jeg klarer vanskelig å se at dette er noe vi kan opprettholde i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #17 Skrevet 9. mai 2014 Karensdager er greit. Uenig i kutt av sykelønna. Det er i utgangspunktet lite stas å være langtidssykemeldt, og å måtte slite med økonomien allerede dette første året gjør ikke tilfriskningsprosessen enklere...Anonymous poster hash: 47df7...a6a
debattanten Skrevet 9. mai 2014 #18 Skrevet 9. mai 2014 3 karensdager vil gjøre at folk tenker seg om to ganger og ikke gjør det bare pga litt hangover. 100% sykelønn kan godt beholdes. Vi skattebetalere bidrar så mye at det skulle bare mangle. Om det skal spares penger kan politikerene se på seg selv, de hiver jo ut milliarder på tull og tøys hele tiden. 1
Østlandet Skrevet 9. mai 2014 #19 Skrevet 9. mai 2014 Ser at Unge Høyre er ute og rasler med sablene ang sykelønnen. Det foreslås bl.a å innføre 3 karensdager og mulig 80% sykelønn. Dette er jeg helt enig i da alle arbeidstakere må tåle en dag eller to uten lønn om de er syk. Når det i tillegg viser seg at en svært høy endags sykfravær skyldes helgefylla er dette en opplagt sak. Å gå ned til 80% sykelønn er også et bra forslag. 100% som vi har i dag er galskap. Da kunne mye av dise helgefyllesykedagene overføres til de som trenger det, de uføre. De har bare brøkdelen å klare seg på ifht en arbeidstaker med lønn.Dermed hadde det blitt mer til de som trenger det, og vi hadde fått bukt med et annet problem i samme slengen.Anonymous poster hash: d4130...6cf Da var det bare det da vet du....At statistikken viser at det IKKE er kortidsfraværet, som utgjør noen stor del av utbetalingene. (jfr "helgefylla" og karensdager)Det store og alvorlige problemet er utbetalingene til langtidsyke.jeg trodde faktisk dette var alment kjent nå. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #20 Skrevet 9. mai 2014 Da var det bare det da vet du.... At statistikken viser at det IKKE er kortidsfraværet, som utgjør noen stor del av utbetalingene. (jfr "helgefylla" og karensdager) Det store og alvorlige problemet er utbetalingene til langtidsyke. jeg trodde faktisk dette var alment kjent nå. Vel...å kalle 4,1 milliarder i året og en tredjedel av kortttidsfraværet en liten del var nå dine ord... http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-er-mandagen-ekstra-bla-7288669.html#.U2zAjOX0dhs Anonymous poster hash: d4130...6cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå