Gå til innhold

brystsmerter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg merker at jeg blir veldig engstelig her jeg sitter. dette er ikke første gangen jeg opplever det. men jeg merker at jeg blir mer og mer engstelig for hver gang.

jeg fikk akutt vondt i brystkassa, et sted mellom halsen og brystet. altså. høyt oppe. det stråler ut i ryggen min, og gjør kjempevondt. det kommer i bølger. med ujevne mellomrom. føler at jeg blir utrolig tungpust. og har vanskelig for å trekke pusten. og det stråler også opp i kjeven.

siden i går har jeg hatt hodepine. om det har noe med det å gjøre. men har ikke hatt hodepine ved tidligere slike anledninger.

jeg er også blitt veldig svimmel. og følte meg akutt, veldig trøtt. var ikke noe trøtt. men så plutselig så ble jeg sykt trøtt. og føler nesten at jeg svimler når jeg lukker øynene mine. er litt redd for å reise meg, i frykt for å besvime.

når det er som vondest, så klarer jeg omtrent ikke å trekke pusten. og blir liggende så urørlig som mulig. samtidig som jeg smågråter, og blir liggende å vri meg i smerter.

jeg merker også at jeg er småkvalm. og noen ganger får jeg følelsen av å måtte kaste opp i noen sekunder. før akkurat oppkasttrangen gir seg.

noen som har opplevd noe lignende, og har noen tips om hva det kan være? er dette slike brystsmerter som en burde dratt til lege/legevakt med. eller er det bare meg som er megabekymret og en smule hypokonder?

Anonymous poster hash: c5561...ff4
Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Selvfølgelig burde du dra til legen!

AnonymBruker
Skrevet

hmm ja. godt mulig. mn frykten for at noe er galt, skremmer meg. sev om det er viktig å finne det ut. samtidig som jeg er redd det ikke er noe, også kaster jeg vekk tiden tiil legen. samt at jeg pga andre ting, er et kjenr fjes på legevakta. noe som ikke er kult. og på en negativ måte.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Brystsmerter skal alltid tas alvorlig. Så legen vil ikke le av deg. Når det er sagt så er brystsmerter hos yngre mennesker sjelden farlig. Som oftest så er det muskel og skjelettsmerter eller angst. Men det SKAL sjekkes av en lege.

Å ligge å kjenne på symptomene fører ikke noe godt med seg. Få det sjekket ut så slipper du å engste deg.

Anonymous poster hash: 37985...920
AnonymBruker
Skrevet

hmm. ja. i bestefall er det angst. mn kjennes samtidig ikke helt slik ut. huff ja. kanskje legevakta hadde vært det beste stedet nå. er bare veldig skummelt. redd for sykehus. samtid som jeg har et problem om de sender meg dit, fordi jeg har en hund som trenger meg her, da jeg ikke har noen her som kan ta seg av den :/

TS

Skrevet

Jeg ville ha ringt legevakta/ambulanse. MED EN GANG. Disse symptomene skal du ta på alvor, husk at for kvinner er symptomene for hjerteinfarkt MYE svakere og mer diffuse enn for menn. Mange kvinner har hatt infarkt uten å selv vite om det. Smertene du beskriver stemmer, særlig dette med kjeven, tungpust og kvalme. Ikke til å spøke med :(

AnonymBruker
Skrevet

Siden det kommer og går, høres det ikke ut som hjerterelatert, men jeg ville absolutt ha sjekket likevel. Brystsmerter er skremmende, og kan være veldig alvorlig. Ofte når man har brystsmerter kan man få angst i tillegg, noe som kan føre meg seg svimmelheten du beskriver. Smerten blir gjerne verre fordi man spenner seg også. Ring legevakten og forklar situasjonen, så får du sikkert en EKG på flekken! Det er bedre å få vite hva det er enn å gå med noe alvorlig, eventuelt ikke alvorlig - og bekymre på seg søvnløshet og angst. God bedring :)

Anonymous poster hash: dda23...b3a
AnonymBruker
Skrevet

Bürde reise på legevakta så de får sjekket deg. kan være angst f.eks. men kan også være alvorlige saker. Jeg hadde det sånn en gang, testene viste at alt var fint. Eneste som var problemet var noen muskler som var veldig vonde.

Anonymous poster hash: 1fbfa...acf
AnonymBruker
Skrevet

huff. nå merket jeg at jeg ble litt redd. men sjansen for hjerteinfarkt er jo minimal når jeg er baer noen år over 20 da? men joda. er jo ikke umulig. men ja. det kommer og går. så jeg vet ikke. skal prøve å få tatt en telefon og hørt med legevakta hva de sier.

AnonymBruker
Skrevet

jeg kan starte med å medele at jeg lever ;) og har nå vært på legevakta. ringte legevakta, fikk beskjed om å komme direkte dit. heldige meg som har bare noen minutter kjørevei dit. kom dit. ble møtt av en hyggelig lege, lyttet på lungene mine, og klemte og sjekket litt. og begge var enige om at det var liten sjans for at det var noe med hjerte. da jeg er så ung, sunn og frisk (sunn i form av at jeg er langt fra overvektig). så det ble konkludert med diagnosen ved et navn jeg ikke husker hva var. var avansert. eneste ordet jeg husker var torax, men det var et ord til etter det. for torax er jo bryst el. og blir jo veldig bredt. men ihvertfall. det var noen nerver som ligger i ryggen, som går litt i klem. og gir smerter. og de kan gå langs med ribbeina. og gi smerter i brystet også. og tungpusten kommer av at jeg er redd for å puste dypt, fordi det vil da gjøre vondere. smertene er bedre nå. heldigvis. og jeg tenker at jeg klarer å sove godt i natt. om jeg ikke klarer å roe meg ned, eller det starter igjen, så ble jeg anbefalt å ta kontakt med fastlegen min i morgen.

må si jeg ble veldig glad for å høre at det ikke var noe alvorlig. og at jeg ble sendt rett hjem igjen. men samtidig at legen tok meg på alvor. kom inn døra, sa navnet mitt i skranken, og legen sto rett ved å ventet på meg ;)

takk for svar alle sammen :)

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre det ikke var noe alvorlig :) både jeg og typen har hatt lignende smerter og derav legevakt hvor begge fikk bekreftet at hjertet var i orden. Legen sa til meg da at de blir overrasket om en mann under 45 får hjerteinfarkt og at sjansen for unge kvinner er mikroskopisk, selv om det virker vanlig av det man leser på nett, men det er fortsatt viktig å ta turen så bra du gjorde det!

Anonymous poster hash: 29e14...085

AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre det ikke var noe alvorlig :) både jeg og typen har hatt lignende smerter og derav legevakt hvor begge fikk bekreftet at hjertet var i orden. Legen sa til meg da at de blir overrasket om en mann under 45 får hjerteinfarkt og at sjansen for unge kvinner er mikroskopisk, selv om det virker vanlig av det man leser på nett, men det er fortsatt viktig å ta turen så bra du gjorde det!

Anonymous poster hash: 29e14...085

ja. ble lettet for det. bra at det ikke var noe med hjerte til deg og mannen din. og ja. sjansen er liten for en person som er ung med hjerteproblemer. ihvertfall når en er frisk, og ikke overvektig og slikt da. men ja. veldig greit å få det sjekket. da kan en sove godt. uten å freake ut med en gang.

men legen sa at slike smerter gjør veldig vondt. så ikke rart folk blir bekymret. og at det gjør vondt. det kan jeg skrive under på

TS

Skrevet

Så godt å lese at det ikke var hjertet! Jeg ble skikkelig bekymret i går kveld :O Men vi får håpe at det bedrer seg de der torax-greiene i hvert fall, kanskje du kan slappe mer av nå når du vet at det ikke er hjertet? :)

AnonymBruker
Skrevet

ja. må innrømme at jeg var veldig bekymret selv. selv om jeg var ganske sikker på at det ikke var noe med hjerte. men en vet jo aldri da.

ja. det er mye bedre nå, fortsatt litt vondt i ryggen. spessielt. og litt ømt i brystet. men blir nok helt bra snart. det som er det værste, er at jeg er redd for at det kommer igjen. for det gjør veldig vondt. men det får jeg ta da.

sov godt i natt. og er ikke spessielt bekymret lengre nå. så legen gjorde en god jobb med å berolige meg. fra å skjelve som en tulling mens jeg kjørte, og hadde litt problemer med å komme meg til legevakta (heldigvis meget kort vei), til å kunne kjøre hjem igjen trygt, uten store skjelvinger i kroppen ;)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...