Gå til innhold

2 mastergrader på 3 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Så dette ble langt, men jeg er så engasjert, motivert og nysgjerrig, og vil gjerne ha deres meninger :) Velger å være anonym, da dette er lett gjenkjennelig.

Jeg har sendt mail til veileder, men de har mye å gjøre i disse eksamenstider så jeg spør dere om tankene deres rundt dette så jeg kanskje får litt mer realistisk syn på det hele.

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å ta dobbelt mastergrad? Jeg interesserer meg veldig for fonetikk (lære om språklyder) og har lyst til å ta en mastergrad i det, selv om det er logoped (talepedagog) jeg ønsker å bli.

Jeg vurderer altså å starte på en mastergrad i fonetikk når jeg er ferdig med bacheloren min og ta spes.ped (opptakskrav til logopedimaster) mens jeg går 1.året på fonetikkmaster. På 2.året fonetikkmaster (masteroppgave hele året) tenker jeg å starte 1.året på logopedimasteren, slik at disse to overlapper i ett år. Jeg vil da være ferdig med 2 mastergrader på 3 år (forutsett at jeg kommer inn på begge).

Samboeren min er snart ferdig utdannet og vi har snakket om at dersom dette er mulig akademisk sett så har han ingen problemer med at jeg kun lever på studielån en stund (spesielt det overlappende året) mens han bidrar litt ekstra.

Noen som har meninger eller peiling på dette?

Veileder sa at logopeder sjeldent har mye fonetikkbakgrunn annet enn det som inngår i masterprogrammet, slik at jeg stiller sterkt faglig på studiet, men vil dette også gjelde i arbeidslivet?

Om dere skulle ha gått til logoped for språkvansker, eller sendt et barn, familiemedlem e.l, hadde dere da valgt den logopeden som hadde master i fonetikk eller hadde ikke dette hatt noe å si?

Setter enormt pris på svar!



Anonymous poster hash: 46a94...f2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så dette ble langt, men jeg er så engasjert, motivert og nysgjerrig, og vil gjerne ha deres meninger :) Velger å være anonym, da dette er lett gjenkjennelig.

Jeg har sendt mail til veileder, men de har mye å gjøre i disse eksamenstider så jeg spør dere om tankene deres rundt dette så jeg kanskje får litt mer realistisk syn på det hele.

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å ta dobbelt mastergrad? Jeg interesserer meg veldig for fonetikk (lære om språklyder) og har lyst til å ta en mastergrad i det, selv om det er logoped (talepedagog) jeg ønsker å bli.

Jeg vurderer altså å starte på en mastergrad i fonetikk når jeg er ferdig med bacheloren min og ta spes.ped (opptakskrav til logopedimaster) mens jeg går 1.året på fonetikkmaster. På 2.året fonetikkmaster (masteroppgave hele året) tenker jeg å starte 1.året på logopedimasteren, slik at disse to overlapper i ett år. Jeg vil da være ferdig med 2 mastergrader på 3 år (forutsett at jeg kommer inn på begge).

Samboeren min er snart ferdig utdannet og vi har snakket om at dersom dette er mulig akademisk sett så har han ingen problemer med at jeg kun lever på studielån en stund (spesielt det overlappende året) mens han bidrar litt ekstra.

Noen som har meninger eller peiling på dette?

Veileder sa at logopeder sjeldent har mye fonetikkbakgrunn annet enn det som inngår i masterprogrammet, slik at jeg stiller sterkt faglig på studiet, men vil dette også gjelde i arbeidslivet?

Om dere skulle ha gått til logoped for språkvansker, eller sendt et barn, familiemedlem e.l, hadde dere da valgt den logopeden som hadde master i fonetikk eller hadde ikke dette hatt noe å si?

Setter enormt pris på svar!

Anonymous poster hash: 46a94...f2d

Jeg tror mannen i gata er svært lite informert om fagfeltet fonetikk. Det er neimen ikke alle som vet hva en logoped er engang. Det kan jo sikkert være et pluss i forhold til arbeidsgivere, men hvis du skal drive egen praksis tror jeg nok det har svært lite å si. Du er prisgitt at menigmann kjenner til fagfeltet og vet hva det er for noe hvis det skal øke din kredibilitet som behandler, noe jeg tror det ikke gjør. Men hvis du kun ønsker det på grunn av faglig interesse er det jo bare å kjøre på, mer kunnskap er aldri feil, og kan åpne dører senere du ikke ville hatt hvis du kun hadde kjørt standardløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg tror ikke du får mange fornuftige svar her, dette er et ganske konkret spørsmål som krever mye kunnskap for å svare på. Du skal ha flaks hvis du skal få svar.

I løpet av første året på masteren vil du sikkert finne ut om det er noe som er lurt å satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg aner ikke hva fonetikk er. :P

Men på generelt grunnlag skal du være over snittet arbeidsom, tålmodig, strukturert og flink om du skal greie to mastergrader samtidig. Jeg synes jeg aldri tidligere har hatt så mye å gjøre. Men det hjelper sikker om du slipper å arbeide ved siden av. Tenker at du bør se det an litt når du begynner på master. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått dobbelt men mitt fagfelt er langt unna ditt.. Min oppskrift: Les, les, les og les! Vær dedikert og bestemt så går det.



Anonymous poster hash: b5b88...f4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Ikke at jeg helt vet, men jeg vil nok tro at de fleste tar mastere etter hverandre, og ikke samtidig.

Jeg har en sånn forprøve i lingvistikk (som inkluderer fonetikk) og det går jo ut på, fonetikken altså, å beskrive nøyaktig hvordan de enkelte språklydene realiseres- hvordan man skal innøve en mest mulig korrekt uttale og når man skal formidle uttale til andre.

Når man kjøper sånn "lær deg språket"-bøker så står det ofte hvordan man skal uttale ordene.

For eksempel finnes det, etter hva jeg vet, fonetikk på språk. For eksempel har UiO et emne: http://www.uio.no/studier/emner/hf/ilos/ENG1103/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere :)

Veilederen min sa det burde være mulig om jeg var motivert (og det er jeg jo) og samboeren min sier at jeg må bestemme meg for hvilken master jeg skal prioritere dersom jeg ser det ikke går.

Pop: Jeg har flere fonetikkfag i bacheloren jeg holder på med nå, var det sånn du mente? Jeg er (relativt) vant med transkribering, IPA og uttrykk som retroflex, glottal, bilabial etc. Det er det jeg liker, og tenkte at en logoped som skal lære bort til mennesker med språkvansker burde ha nytte av en master i nettopp språklyder.

Er inneforstått med at jeg må jobbe MYE, men logopedien er samlingsbasert samt at jeg kan være heldig å få praksis nært der jeg bor, så jeg håper virkelig dette vil gå i orden.



Anonymous poster hash: 46a94...f2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...