Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man bruker Aberela noen timer hver dag, hvor fort får man synlig effekt?

Kan man brukec Aberela som er utgått på dato? (2-3 måneder over dato)

Anonymous poster hash: 990bb...6f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke bruke den noen timer per dag. Man renser huden om kvelden og venter 30 minutter før man smører på et tynt lag. På morgenen renser man huden, tar på fuktighetskrem, og viktigst av alt, solkrem. Man regner med at man må bruke den daglig i et år, før man kan gå over til å bruke den 2-3 ganger i uka. Det er vanskelig å anslå hvor fort man ser effekt, men det tar i alle fall et par måneder. Tretinoin virker seint.

Vil tro den kan brukes om den gikk ut for 2-3 måneder siden.

AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke bruke den noen timer per dag. Man renser huden om kvelden og venter 30 minutter før man smører på et tynt lag. På morgenen renser man huden, tar på fuktighetskrem, og viktigst av alt, solkrem. Man regner med at man må bruke den daglig i et år, før man kan gå over til å bruke den 2-3 ganger i uka. Det er vanskelig å anslå hvor fort man ser effekt, men det tar i alle fall et par måneder. Tretinoin virker seint.

Vil tro den kan brukes om den gikk ut for 2-3 måneder siden.

Tusen takk! :blomst:

Må man absolutt ikke bruke den på dagtid, eller kan den brukes på dagtid dersom man ikke er i sola?

Skrevet

Tusen takk! :blomst:

Må man absolutt ikke bruke den på dagtid, eller kan den brukes på dagtid dersom man ikke er i sola?

My pleasure :)

A-vitaminsyre brytes faktisk ned i dagslys, så det er igrunn ingen vits i å bruke det på dagtid.

AnonymBruker
Skrevet

My pleasure :)

A-vitaminsyre brytes faktisk ned i dagslys, så det er igrunn ingen vits i å bruke det på dagtid.

Tusen takk!

Det er veldig fint å få så god informasjon fra deg :blomst:

Skrevet

Tusen takk!

Det er veldig fint å få så god informasjon fra deg :blomst:

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. En annen ting jeg vil si er veldig viktig er at du må ta behandlingen seriøst. Ikke sole ansiktet, og bruk solkrem hver dag. For det første blir huden tynnere og du blir lettere brent, spesielt om du har en typisk nordisk hudfarge. For det andre motvirker soling effekten av behandlingen. Og selvsagt er det viktig å bruke det jevnlig, altså hver dag i flere måneder. Etter et år kan man trappe ned litt hvis man vil, men man må aldri slutte.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. En annen ting jeg vil si er veldig viktig er at du må ta behandlingen seriøst. Ikke sole ansiktet, og bruk solkrem hver dag. For det første blir huden tynnere og du blir lettere brent, spesielt om du har en typisk nordisk hudfarge. For det andre motvirker soling effekten av behandlingen. Og selvsagt er det viktig å bruke det jevnlig, altså hver dag i flere måneder. Etter et år kan man trappe ned litt hvis man vil, men man må aldri slutte.

Hei! Du er veldig snill og hjelpsom :blomst:

Jo, jeg har lys hud. Da bør jeg sikkert bruke høy faktor på solkremen.

Er det slik at dersom jeg bruker Aberela hver natt i vår og sommer, så kan jeg ikke sole ansiktet uten høy faktor på solkremen før evt neste sommer?

Hvorfor må man aldri slutte med Aberela? Forsvinner effekten dersom man slutter?

Skrevet

Hva er aberela`??

nå ble jeg interessert her

• Liker 1
Skrevet

Hei! Du er veldig snill og hjelpsom :blomst:

Jo, jeg har lys hud. Da bør jeg sikkert bruke høy faktor på solkremen.

Er det slik at dersom jeg bruker Aberela hver natt i vår og sommer, så kan jeg ikke sole ansiktet uten høy faktor på solkremen før evt neste sommer?

Hvorfor må man aldri slutte med Aberela? Forsvinner effekten dersom man slutter?

Høy faktor er et must. Man bør bruke høy faktor i ansiktet uansett om man går på den eller ikke, for huden utsettes for stråling som over tid gir rynker hver eneste dag hele året. For all del, er man innendørs holder det med foundation med solfaktor, evt. en dagkrem med solfaktor. På kroppen synes jeg ikke man behøver like høy faktor, for den er dekket med klær for det meste av tiden. Det er en grunn til at godt voksne mennesker har mest rynker og pigmentflekker i ansiktet, på brystet og på hendene. Til og med min ekstremt solglade farmor hadde fin hud på lårene.

Over tid vil effekten gå over om du ikke fortsetter med kremen, kollagenproduksjonen stimuleres ikke, og UV-strålingen (man kan ikke unngå den 100%) vil fortsette å gi rynker og ujevn pigmentering. Optimal effekt får man hvis man bruker den hele livet, gjerne fra man er ung. Hvis man følger dette opplegget, kan man når man blir eldre se mange år yngre ut enn det man egentlig er. Men hvis du har lyst til å slutte etter et år eller så, kan du selvfølgelig gjøre det. Noe forbedring vil du uansett få. Dessuten vil huden få finere tekstur og mindre hudormer. Du kan prøve deg frem.

AnonymBruker
Skrevet

I hvilken alder er det vanlig å begynne med slik krem?

Anonymous poster hash: 8b89a...afb
Skrevet

Er den mot akne, arr OG rynker?

• Liker 1
Skrevet

Denne vil jeg følge med på :)

Skrevet

Er den mot akne, arr OG rynker?

Ja, samt ujevn hudtone. Dvs. noen påstår den ikke bedrer arr, men må nødvendigvis gjøre det når den setter igang kollagenproduksjon. Hvis en har veldig mye arr, må man sannsynligvis til med sterkere behandlig, men den kan hjelpe.

Den har som nevnt dessverre noen ulemper også. Huden blir litt sår, man må bruke solkrem hver dag. Sol motvirker effekten og de øverste lagene i overhuden blir tynnere, dermed blir man lettere brent, rynkete og får lettere pigmentflekker. Man flasser en del i begynnelsen, det er ikke så pent. Men man slipper peeling så lenge man bruker den, bortsett fra forsiktig skrubbing for å fjerne flasset i begynnelsen om man vil. Man må bruke den lenge, helst resten av livet. Man får den kun på resept, og i likhet med sin søster, isotretinoin, kan den virke fosterskadelig. Når det er sagt, er den på langt nær like skadelig. Det er minimalt som går inn i blodbanen, sannsynligvis vil den ikke påvirke fosteret i det hele tatt. Men man anbefaler at gravide lar være å bruke den, best å være på den sikre siden.

I hvilken alder er det vanlig å begynne med slik krem?

Anonymous poster hash: 8b89a...afb

Aller helst bør man begynne i 20-årene, men det er aldri for sent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...