Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ganske ny på dette med å passe på hvor mye kcal, karbo og proteiner man trenger for å gå ned i vekt. Det eneste jeg virkelig ikke klarer å finne ut av, er hvor mye proteiner man blør få i seg når man vil ned i vekt.. Leste et sted at man skulle ha like mye gr med proteiner som man veier i kg (f.eks 70kg = 70g) men med bare forkost, og 4 proteinshaker i løpet av en dag ligger jeg på over 20g for mye, og det er jo da uten middag og kveldsmat..

Hjelper dette mye eller veldig lite når jeg vil ned i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du bare ned i vekt eller bygger du f. eks. muskler også? Styrketrening? Hvis ikke holder det sikkert med 70 g om du veier 70 kg. Om du vil ha muskler kan du gjerne ligge på 1,5 - 2 g pr kg. Så lenge det totale kaloriantallet ditt ikke blir for stort, så gjør det vel ikke noe med litt ekstra protein.

Skrevet

Jeg bygger vel muskler også, trener styrke 4 ganger i uka, men for det meste med egenvekt da. Hva bør kaloriantallet mitt egentlig være på? Utifra det jeg har lest på nett så bør jeg ikke få i meg mer enn 500-800kcal, stemmer det?

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Jeg bygger vel muskler også, trener styrke 4 ganger i uka, men for det meste med egenvekt da. Hva bør kaloriantallet mitt egentlig være på? Utifra det jeg har lest på nett så bør jeg ikke få i meg mer enn 500-800kcal, stemmer det?

IKKE mer enn 5-800 kcal? Er du sinnsyk!?!??!

Man skal aldri gå under 1200 kcal.

Skal du bygge muskler bør du da ha 1,5 - 2 g proteiner pr kg.

Kaloriantall... Da må man vite høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå?

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ganske ny på dette med å passe på hvor mye kcal, karbo og proteiner man trenger for å gå ned i vekt. Det eneste jeg virkelig ikke klarer å finne ut av, er hvor mye proteiner man blør få i seg når man vil ned i vekt.. Leste et sted at man skulle ha like mye gr med proteiner som man veier i kg (f.eks 70kg = 70g) men med bare forkost, og 4 proteinshaker i løpet av en dag ligger jeg på over 20g for mye, og det er jo da uten middag og kveldsmat..

Det skal veldig mye til, for at du får i deg for mye proteiner. Du må heller passe på at proteininntaket ditt ikke fører til at du overstiger ditt daglig kalorinivå. Hvor mye proteiner man trenger avhenger av person, treningsform- og mål, osv.

Men for å ta et eksempel; jeg er en dame på 169 cm, og veier 53 kg. Jeg får i meg rundt 95 gram proteiner hver dag. Altså 1,8 x min egen kroppsvekt. Så om du får i deg 20 gram med ekstra proteiner, gjør det ingenting, så lenge det ikke fører til at du overstiger kalorinivået ditt.

Proteiner er kjempe viktig næringskilde for kroppen, spesielt når man ønsker å bygge muskler. Jo mer muskler du har, jo mer øker forbrenningen din på daglig basis, noe som igjen fører til økt fett tap. Husk også at du gjerne bør bruke speil og målebånd, istedenfor en baderomsvekt. Muskler veier mer enn fett! Minner også om at styrketrening er den viktigste treningsformen, både når man vil ned i vekt og/eller vil bygge muskler.

Hilsen PT

Anonymous poster hash: 03ce8...1cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke fintelle på noe, men lar ca halve kaloriinntaket mitt komme fra proteiner. Resten fordeles på sunt fett og grove karbohydrater. Spiser rundt 2000 kcal om dagen, litt mindre når jeg ikke trener og mer innimellom om jeg tar meg en sjokolade eller noe.

Anonymous poster hash: cbc93...760
AnonymBruker
Skrevet

500-800 er sykelig lite, og vil ikke gi deg verken resultater eller god helse.

1200 kcal er minimum inntak per dag, og det er ytterst få som bør spise så lite. Desutten skal du ha mer kalorier de dagene du trener, enn de dagene du slapper av.

For å ta en grovregning: Hvor mye veier du, og hvor høy er du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke fintelle på noe, men lar ca halve kaloriinntaket mitt komme fra proteiner. Resten fordeles på sunt fett og grove karbohydrater. Spiser rundt 2000 kcal om dagen, litt mindre når jeg ikke trener og mer innimellom om jeg tar meg en sjokolade eller noe.

Trener forøvrig kampsport nokså intensivt i tillegg til å løpe mye i fjellet og en ellers aktiv livsstil. Er 1,55 høy og veier 52 kg.

Skrevet

IKKE mer enn 5-800 kcal? Er du sinnsyk!?!??!

Man skal aldri gå under 1200 kcal.

Skal du bygge muskler bør du da ha 1,5 - 2 g proteiner pr kg.

Kaloriantall... Da må man vite høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå?

Jeg er ca 175cm, 83kg, 20år og i normal aktivitet tror jeg.

Syns dette med kcal er veldig vanskelig å forstå, for det er så mange som sier så mye forskjellig.. Men da bør jeg holde meg på rundt 1200kcal daglig da? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager drikker du proteinshaker??

Du dekker proteinbehovet ditt med normalt kosthold. Vil du ødelegge nyrene dine?

Anonymous poster hash: 54196...906

Skrevet

500-800 er sykelig lite, og vil ikke gi deg verken resultater eller god helse.

1200 kcal er minimum inntak per dag, og det er ytterst få som bør spise så lite. Desutten skal du ha mer kalorier de dagene du trener, enn de dagene du slapper av.

For å ta en grovregning: Hvor mye veier du, og hvor høy er du?

Jeg veier ca 83kg og er 175cm høy. Trener styrke med egenvekt 4 ganger i uka

AnonymBruker
Skrevet

Du dekker proteinbehovet ditt med normalt kosthold. Vil du ødelegge nyrene dine?

Proteinshake er en veldig sunn og god måte å få i seg proteiner på, spesielt før og etter trening.

Hvor bra en proteinshake er, avhenger så klart av merket, men det er både trygt og sunt. Det skal ikke erstatte sunn og proteinrikmat, men taes som et kosttilskudd. Naturlige og sunne proteiner finner du f.eks i disse shakene:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/100-whey-gold-standard

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/whey-80

Skrevet

Jeg syns ikke jeg har veldig normalt kosthold, det er ganske tamt og kjedelig egentlig :P Jeg spiser 3 havre knekkebrød med kalkun og kylling pålegg til frokost, 2 kyllingpølser med spelt lomper når jeg kommer hjem fra jobb, 2 vårruller til middag og kanskje 2 kyllingpølser med spelt lomper til kvelds

AnonymBruker
Skrevet

Proteinshake er en veldig sunn og god måte å få i seg proteiner på, spesielt før og etter trening.

Hvor bra en proteinshake er, avhenger så klart av merket, men det er både trygt og sunt. Det skal ikke erstatte sunn og proteinrikmat, men taes som et kosttilskudd. Naturlige og sunne proteiner finner du f.eks i disse shakene:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/100-whey-gold-standard

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/whey-80

Proteinshaker er fullstendig unødvendig med et normalt kosthold, især for oss jenter. Selv de som bygger har ofte ikke behov for dem.

Husk at for mye proteiner i kosten belaster nyrene. Det er galskap å helle i seg disse shakene når du allerede har fått i deg nok proteiner via mat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke jeg har veldig normalt kosthold, det er ganske tamt og kjedelig egentlig :P Jeg spiser 3 havre knekkebrød med kalkun og kylling pålegg til frokost, 2 kyllingpølser med spelt lomper når jeg kommer hjem fra jobb, 2 vårruller til middag og kanskje 2 kyllingpølser med spelt lomper til kvelds

Når du får i deg et så stort overskudd av proteiner belaster du kroppen helt unødig.

Kutt ut proteinshakene!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veier ca 83kg og er 175cm høy. Trener styrke med egenvekt 4 ganger i uka

På hviledager ville jeg tatt rundt 1500 kcal

På (sikkelige) treningsdager rundt 2500 kcal

:)

Skrevet

På hviledager ville jeg tatt rundt 1500 kcal

På (sikkelige) treningsdager rundt 2500 kcal

:)

Åjaok, tusen takk :)

For det er vel sånn at man ikke går fortere ned i vekt ved å spise mindre enn man skal?

AnonymBruker
Skrevet

Proteinshaker er fullstendig unødvendig med et normalt kosthold, især for oss jenter. Selv de som bygger har ofte ikke behov for dem.

Husk at for mye proteiner i kosten belaster nyrene. Det er galskap å helle i seg disse shakene når du allerede har fått i deg nok proteiner via mat.

Er du en form for kostholdsekspert?

At proteinshaker ikke er noe for jenter, er like dumt som å si at jenter ikke skal trene styrke for de får store muskler...

Proteiner er kroppens byggeklosser, jenter og gutter trenger dem, og etter trening er det veldig bra å få i seg en proteinshake av høy kvalitet for det er da kroppen tar opp mest mulig proteiner. Og væske går mye raskere opp i kroppen, enn mat. PT'er, fitness trenere og kroppsbygger-trenere, er helt forskjellige, de trener ulikt og du får helt forskjellige resultater, men ALLE gode trenere og utøvere jeg kjenner til innen disse kategoriene bruker proteinshake, og anbefaler det. Betyr ikke at jeg eller de, mener at all form for tilskudd er bra.. ikke anbefaler jeg noe form for treningstilskudd, bortsett fra proteinshake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...