Gå til innhold

Panikk ang p-piller.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen på jobben min snakket om frykten for blodpropp i går, jeg fikk helt panikk.

Jeg har migrene, alle besteforeldre på morssiden min har dødd av hjerteinfarkt og mulig de hadde blodpropp.

Jeg går på Loette 28, har gjort det i 2 år og 4 måneder ca.

Jeg har meg migrene enn noensinne, de siste to dagene har jeg hatt migrene i strekk som er så slitsomt. Men nå er jeg så redd for å få blodpropp at jeg holder på å gråte, jeg vil absolutt ikke ha det.

Er risikoen stor? Selv om jeg har migrene, er risikoen for blodpropp i hjernen stor? Jeg er livredd.

Jeg prøvde minipillen først, men det gikk ikke pga blødninger hver dag.



Anonymous poster hash: f2b4e...655
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Makemeloveit

Jeg er ikke noe lege, men min fantastisk flinke lege anbefalte meg Loette fordi de nettopp er de tryggeste pillene med minst risiko for blodpropp! :) Så jeg ville ikke prøvd ut noen andre p-piller. Aner ikke om det med migrene har noe med at man kan få blodpropp å gjøre, men tviler sterkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe lege, men min fantastisk flinke lege anbefalte meg Loette fordi de nettopp er de tryggeste pillene med minst risiko for blodpropp! :) Så jeg ville ikke prøvd ut noen andre p-piller. Aner ikke om det med migrene har noe med at man kan få blodpropp å gjøre, men tviler sterkt på det.

TS her: Tusen takk for svar. Det er så godt å høre, har sagt det flere ganger til legen min at jeg er bekymret. Men hun sier også at det er den laveste :)

Eneste er at det står i vedlegget at man skal være forsiktig ved kraftige og langvarige migreneanfall, noe jeg har :( De er ikke sååå kraftige, men ofte langvarige.

Anonymous poster hash: f2b4e...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makemeloveit

TS her: Tusen takk for svar. Det er så godt å høre, har sagt det flere ganger til legen min at jeg er bekymret. Men hun sier også at det er den laveste :)

Eneste er at det står i vedlegget at man skal være forsiktig ved kraftige og langvarige migreneanfall, noe jeg har :( De er ikke sååå kraftige, men ofte langvarige.

Anonymous poster hash: f2b4e...655

Bare hyggelig :) Jeg slet med migrene i mange år, men har heldigvis vokst det av meg. Kan jo hende du også gjør det? Man kan vokse det av seg uansett om man er ung eller eldre skulle jeg til å si. Hva med å få medisin for migrenen da? Det kan jo forebygge og sette ned risken. Pass på å hvert fall ikke røyke om du gjør det, fordi det gjør sjansen for blodpropp betydelig større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er "farligst" den første perioden man går på dem (de første årene). Desto lengre man går på dem, desto mindre er sjansen for å få blodpropp. Dette har i hvert fall både helsesøster og legen min sagt til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) Jeg slet med migrene i mange år, men har heldigvis vokst det av meg. Kan jo hende du også gjør det? Man kan vokse det av seg uansett om man er ung eller eldre skulle jeg til å si. Hva med å få medisin for migrenen da? Det kan jo forebygge og sette ned risken. Pass på å hvert fall ikke røyke om du gjør det, fordi det gjør sjansen for blodpropp betydelig større.

Det er fint å høre at jeg ikke er alene. Jeg fikk det da jeg var femten etter at jeg hadde en stor operasjon, og hadde det annenhver dag i et år. Det var slitsomt.

Så ble jeg mye bedre og hadde maks 6 anfall i året frem til 2012.

Etter at jeg begynte i nåværende jobb har jeg migrene hver uke.

Det varier veldig, noen uker verre enn andre. Jeg begynte med Loette Julen 2011.

Jeg tar imigran, da forsvinner det med engang. Jeg fikk tilbud om å ta betablokkere, som jeg tror det heter, men valgte nei pga at jeg er redd for blodtrykksbivirkningene. Men kan betablokkere sette ned blodproprisken? Jeg er så redd for det.

Jeg er svært sunn ellers :) trener, ikke røyker og ikke drikker.

P-piller er "farligst" den første perioden man går på dem (de første årene). Desto lengre man går på dem, desto mindre er sjansen for å få blodpropp. Dette har i hvert fall både helsesøster og legen min sagt til meg :)

Det er godt å høre :) Har heldigvis gått på det i noen år nå xD

Anonymous poster hash: f2b4e...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts: Glemte å si følgende. var 15 da jeg hadde operasjonen og fikk migrene, altså det var i 2006.



Anonymous poster hash: f2b4e...655
Lenke til kommentar
Del på andre sider

p-piller øker sjansen ørlitte mer for å få blodpropp. og migrene øker sjansen for en blodpropp ørlitte gran. det er ikke snakk om mye. men bittelitt mer enn normalt. derfor anbefales det ikke at folk med migrene starter på p-piller. nemlig pga at begge har den bittelille sjansen for blodpropp. det er også slik at har noen i familien din hatt blodpropp. så er sjansen ørlitte større for deg også. men samtidig. selv om det er flere faktorer som øker sjansen her, og du har flere av de faktorene. så er fortsatt sjansen veldig liten. og som nevnt tidligere her. det er størst sjans i oppstarten. det du kunne prøvd er, minipille, slik smo cerazette eks. det er jo ikke p-pille, men fungerer på samme måte. altså den beskytter like bra mot graviditet. og de fleste mister mensen helt mens de går på den.

men dette er noe legen skulle fått vist om før legen ga deg p-piller. og skal ha veid opp fordeler og ulemper.

jeg startet på p-piller når jeg var 18 år. og jeg var jo klar over den lille økte faren for blodpropp. og jeg viste jo hvordan en blodpropp i hjernen var som symptomer, da mamma hadde hatt det noen år tidligere. men jeg hadde aldri hatt noe migrene eller noe slikt. en dag, bare 2-3 dager etter at jeg startet på pillene, så fikk jeg flere symptomer på hjerneslag. og panikk sa du. jada. jeg kom meg etter mye om og menn til legen. og fikk konstatert at det var migreneanfall jeg hadde fått. og for sikkerhetsskyld, med aura. som gjorde det skumlere. jeg fikk det da som bivirkning. legen sa at jeg gjorde riktig i å oppsøke legevakta, pga at migrene med aura, har flere av de samme symptomene som hjerneslag har. ååh. husker hvor mye jeg freaket ut av det. tok et par måneder før jeg spurte om å få prøve et nytt merke. fikk da cerazette. fordi det var mini-pille. og ikke ville gi meg migrene. men så heldig jeg er, fikk jeg noen kraftige migreneanfall på en og samme dag. så jeg måtte slutte med den også. et par år etterpå, dro jeg til legen, fikk nye p-piller, av typen microgynon. og de er perfekte for meg. har hatt to migreneanfall med 9-10 måneders mellomrom. men det vet jeg ikke om har noe med p-pillene å gjøre.

dette er overhode ikke for å skremme deg TS. er bare slik jeg har fått det servert som informasjon og begrunnelser. er ingen lege eller noe slikt. og jeg trur ikke du skal trenge å bekymre deg så veldig, med tanke på at du har gått på samme merket så lenge som du har. da burde du ha opplevd noe tidligere. altså. en skal aldri si aldri. men sjansen er liten så lenge du ellers er frisk og rask.



Anonymous poster hash: 8ca2f...763
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...