AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Beklager om jeg legger denne på feil sted. Vi valgte å fordele foreldrepermisjonen slik at jeg først tok ut hele min kvote, deretter har jeg hatt felleskvoten også. Grunnen til at jeg hadde hele felleskvoten var at han i den perioden måtte være mye utenlands pga jobb. Nå er han hjemme "for godt", og gleder seg til å begynne pappapermisjonen. Vi har imidlertid ikke fått barnehageplass, så jeg må benytte meg av ulønnet permisjon når pappapermisjonen er over. Da setter min arbeidsgiver seg på bakbeina. Han påstår følgende: - At jeg ikke har krav på å komme tilbake på jobb mens barnets far er i pappaperm (jeg er fast ansatt i 100% stilling). - At hvis han lar meg komme tilbake på jobb så har jeg avsluttet min permisjon ved å komme tilbake, og at jeg dermed mister retten til å ta ut ulønnet permisjon når pappapermen er over. Har sjefen min rett? Jeg har lett etter dagmamma i området, men det virker som det er få av de, så jeg vil jo trenge ulønnet permisjon for å kunne ta meg av barnet til hun får plass i barnehage. Anonymous poster hash: e213e...0d0
SmallTalk Skrevet 8. mai 2014 #2 Skrevet 8. mai 2014 Sjefen din tar feil på begge punkter. Jeg foreslår at du leser gjennom Arbeidsmiljøloven for å finne ut hva du faktisk har krav på og eventuelt tar kontakt med fagforeningen din dersom sjefen din fortsetter å være en dust. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #3 Skrevet 8. mai 2014 Men hvorfor ikke ta ulønna perm før pappas perm? Da slipper arbeidsgiver at du bare er tilbake i noen mnd før du forsvinner igjen.Anonymous poster hash: 81a58...c8f 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #4 Skrevet 8. mai 2014 Men hvorfor ikke ta ulønna perm før pappas perm? Da slipper arbeidsgiver at du bare er tilbake i noen mnd før du forsvinner igjen.Anonymous poster hash: 81a58...c8f Jeg vil ikke gå for mye inn på hvorfor (gjenkjennelig), men det blir veldig vanskelig med tanke på pappaens jobb. Jeg skjønner at det ikke er det mest praktiske for min arbeidsgiver, og ønsker så klart å få dette til å gå rundt både for sjefen, mannens jobb og oss. Jeg ønsker jo heller ingen dårlig stemning når jeg skal på jobb igjen når barnet begynner i barnehage. Jeg lurte bare på om sjefen har rett eller ikke.Anonymous poster hash: e213e...0d0
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 Jeg tror sjefen din har rett i pkt. 2. At du ikke har rett på ulønnet permisjon hvis du først kommer tilbake mens pappaen har sin permisjon. Det er fordi at din foreldrepermisjon (fra nav) og ulønnet permisjon må være sammenhengende. Men kanskje du kan ta ut 5 uker ferie? Da kommer du vel litt lenger? Anonymous poster hash: 91a52...4be
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #6 Skrevet 8. mai 2014 Jeg tror sjefen din har rett i pkt. 2. At du ikke har rett på ulønnet permisjon hvis du først kommer tilbake mens pappaen har sin permisjon. Det er fordi at din foreldrepermisjon (fra nav) og ulønnet permisjon må være sammenhengende. Men kanskje du kan ta ut 5 uker ferie? Da kommer du vel litt lenger? Anonymous poster hash: 91a52...4be Jeg kan ikke helt skjønne at jeg skal miste muligheten til å ta ut ulønnet permisjon ved å gå tilbake på jobb mens han har permisjon. Grunnen til det er at det jo er "krav til mors aktivitet" dersom far skal ha så mye som en dag av fellesperioden. Og mors aktivitet er jo jobben. Så hvis du har rett vil jo det si at for alle par der far tar deler av fellesperioden så mister mor rett til ulønnet permisjon samtidig fordi hun da må på jobb. Da kan jo ikke far ta ut noe som helst av fellesperioden, i tilfelle de skulle ha behov for at mor tok ut ulønnet permisjon etter at den lønnede perioden er over? Anonymous poster hash: e213e...0d0
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #7 Skrevet 8. mai 2014 Jeg kan ikke helt skjønne at jeg skal miste muligheten til å ta ut ulønnet permisjon ved å gå tilbake på jobb mens han har permisjon. Grunnen til det er at det jo er "krav til mors aktivitet" dersom far skal ha så mye som en dag av fellesperioden. Og mors aktivitet er jo jobben. Så hvis du har rett vil jo det si at for alle par der far tar deler av fellesperioden så mister mor rett til ulønnet permisjon samtidig fordi hun da må på jobb. Da kan jo ikke far ta ut noe som helst av fellesperioden, i tilfelle de skulle ha behov for at mor tok ut ulønnet permisjon etter at den lønnede perioden er over? Anonymous poster hash: e213e...0d0 Mor må ikke være i aktivitet under fedrekvote. Det er bare krav til mors aktivitet om far skal ta ut noe av felleskvotenAnonymous poster hash: 81a58...c8f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #8 Skrevet 8. mai 2014 § 12-5.Foreldrepermisjon (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. Dette er hva som står i arbeidsmiljøloven. Slik jeg tolker det, så må du bruke din ulønnede permisjon direkte etter felleskvoten, og far må søke om å utsette fedrekvoten. Evt kan du gå ut i ulønnet og far bruke fedrekvoten samtidig, da det ikke er krav til aktivitet hos deg når far bruker fedrekvoten. Anonymous poster hash: 204d3...118
SmallTalk Skrevet 8. mai 2014 #9 Skrevet 8. mai 2014 § 12-5.Foreldrepermisjon (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. Dette er hva som står i arbeidsmiljøloven. Slik jeg tolker det, så må du bruke din ulønnede permisjon direkte etter felleskvoten, og far må søke om å utsette fedrekvoten. Evt kan du gå ut i ulønnet og far bruke fedrekvoten samtidig, da det ikke er krav til aktivitet hos deg når far bruker fedrekvoten. Anonymous poster hash: 204d3...118 Det som står her er jo at man må ta ut ubetalt permisjon direkte etter foreldrenes permisjon, og denne innebærer også fedrekvoten. Det er med andre ord ingen grunn til at TS ikke skal kunne ta ut ulønnet permisjon etter at far er ferdig med sin del av permisjonen.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #10 Skrevet 8. mai 2014 Ring NAV og hør. Jeg er ganske sikker på at du ikke har rett på ulønnet permisjon etter å ha kommet tilbake på jobb. Det må tas i forlengelse av din betalte permisjon. Her er heldigvis arbeidsgiver beskyttet, tenk så upraktisk og vanskelig å planlegge ressurser hvis alle kunne styre og ordne så mye frem og tilbake uten hensyn til behov for vikarer med opplæring etc.Anonymous poster hash: 5ea2b...bf4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #11 Skrevet 8. mai 2014 Hvis det blir et problem kan du jo bare utsette en uke av fellesperioden til etter far har hatt permisjon. Dermed blir den ulønnede permisjonen i sammenheng med den lønnede... Anonymous poster hash: 7a595...8ef
Glitnir Skrevet 8. mai 2014 #12 Skrevet 8. mai 2014 Huff, her var det mye rart. Ja, far kan ta sin lønnede permisjon mens du er i jobb, og så kan du deretter gå ut igjen og ta ulønnet perm. Men: Ville jo likevel prøvd å tilpasse for begge arbeidsgivere, det er jo ikke veldig praktisk når folk går inn og ut av stilling flere ganger pr fødsel. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #13 Skrevet 8. mai 2014 Huff, her var det mye rart. Ja, far kan ta sin lønnede permisjon mens du er i jobb, og så kan du deretter gå ut igjen og ta ulønnet perm. Men: Ville jo likevel prøvd å tilpasse for begge arbeidsgivere, det er jo ikke veldig praktisk når folk går inn og ut av stilling flere ganger pr fødsel. Absolutt, det er jeg selvsagt enig i. Jeg ønsker virkelig ikke å være et irritasjonsmoment for min arbeidsgiver, for jeg stortrives i jobben min :-) Jeg håper at vi får løst saken på annen måte, men jeg trengte å vite om sjefen min har rett i det han sier i tilfelle vi ikke har annet valg. Anonymous poster hash: e213e...0d0
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #14 Skrevet 8. mai 2014 Du har rett til å ta ulønnet permisjon etter at far har tatt sine uker. Det er jo slik det står i loven referert til over; ...foreldrenes permisjon... Har en venninne som akkurat har gjort det. Men det må ikke være opphold mellom fødselspermisjonen og den ulønnede permisjonen. Dvs når far er ferdig med sine uker må du gå ut i ulønnet permisjon med en gang.Anonymous poster hash: 146e6...182
Lammelåret Skrevet 8. mai 2014 #15 Skrevet 8. mai 2014 "Arbeidsmiljøloven §12-3 til § 12-6 gir arbeidstaker rett til hel eller eventuelt delvis permisjon i forbindelse med fødsel og omsorg for små barn. Foreldre har etter § 12-5 rett til ett års foreldrepermisjon til sammen. Hver av foreldrene har i tillegg rett til et års foreldrepermisjon utover dette. Det betyr at hver enkelt arbeidstaker kan ta ut inntil to års permisjon." Kilde: Regjeringen.no Du kan ta permisjon uten lønn etter fars permisjon, men tenk på om det ikke ville være en bedre løsning om han gikk over i ulønnet permisjon.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #16 Skrevet 9. mai 2014 "Arbeidsmiljøloven §12-3 til § 12-6 gir arbeidstaker rett til hel eller eventuelt delvis permisjon i forbindelse med fødsel og omsorg for små barn. Foreldre har etter § 12-5 rett til ett års foreldrepermisjon til sammen. Hver av foreldrene har i tillegg rett til et års foreldrepermisjon utover dette. Det betyr at hver enkelt arbeidstaker kan ta ut inntil to års permisjon." Kilde: Regjeringen.no Du kan ta permisjon uten lønn etter fars permisjon, men tenk på om det ikke ville være en bedre løsning om han gikk over i ulønnet permisjon. I de tilfeller der mannen tjener mest lønner dette seg ikke. Vi hadde tapt mange hundretusen på å gjøre det sånn.Anonymous poster hash: 5ea2b...bf4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #17 Skrevet 9. mai 2014 I de tilfeller der mannen tjener mest lønner dette seg ikke. Vi hadde tapt mange hundretusen på å gjøre det sånn.Anonymous poster hash: 5ea2b...bf4 Han tjener såpass mye mer enn meg at vi kan klare oss på hans lønn. Det hadde ikke gått rundt med kun min lønn dessverre. Anonymous poster hash: e213e...0d0
Mohair Skrevet 9. mai 2014 #18 Skrevet 9. mai 2014 (endret) Jeg ringte arbeidstilsynet ang dette (NAV har ingenting med ulønnet permisjon å gjøre), og de svarte at både mor og far har rett på ulønnet permisjon etter at felleskvoten er brukt opp. Du kan ikke ta ut ferie mellom felleskvoten og ulønnet permisjon, du må rett over i ulønnet permisjon, men sjefen din kan pålegge deg å ta den ut før den ulønnede permisjonen. Edit: og du har selvsagt rett til å komme tilbake i full jobb når pappan er i permisjon. Du er jo i tidsbestemt permisjon. Endret 9. mai 2014 av Mohair
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #19 Skrevet 9. mai 2014 Jeg ringte arbeidstilsynet ang dette (NAV har ingenting med ulønnet permisjon å gjøre), og de svarte at både mor og far har rett på ulønnet permisjon etter at felleskvoten er brukt opp. Du kan ikke ta ut ferie mellom felleskvoten og ulønnet permisjon, du må rett over i ulønnet permisjon, men sjefen din kan pålegge deg å ta den ut før den ulønnede permisjonen. Edit: og du har selvsagt rett til å komme tilbake i full jobb når pappan er i permisjon. Du er jo i tidsbestemt permisjon. Jeg ringte også arbeidstilsynet for å høre, og fikk samme svar. De sa at dersom arbeidsgiveren min vil at jeg skal ta ut ferie før jeg kommer tilbake på jobb så kan jeg søke NAV om å utsette en del av fellesperioden, slik at det blir: Noe av felleskvoten --> Ferie --> Resten av felleskvoten --> jobb mens han har pappaperm --> ulønnet permisjon umiddelbart etter at pappapermisjonen er ferdig. Da blir ikke ferien et avbrudd i permisjonen, slik som den ville blitt om jeg tok ut ferien etter felleskvoten. De sa at det var temmelig vanlig at man gjorde det på denne måten, og at det at jeg kommer tilbake på jobb i 14 uker for så å skulle ha ulønnet permisjon ikke regnes som en så vesentlig ulempe for min arbeidsgiver at det gir dem anledning til å si nei. Ikke i mitt yrke i alle fall, der opplæringsperioden ikke er veldig lang (jeg er i et yrke som ikke krever noen spesiell utdannelse). Som tidligere nevnt kommer jeg selvsagt til å prøve å gjøre det så lett som mulig for sjefen min, men det er godt å vite hva som er riktig dersom det skulle vise seg å være umulig å få det til på annen måte. Anonymous poster hash: e213e...0d0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #20 Skrevet 9. mai 2014 Jeg ringte også arbeidstilsynet for å høre, og fikk samme svar. De sa at dersom arbeidsgiveren min vil at jeg skal ta ut ferie før jeg kommer tilbake på jobb så kan jeg søke NAV om å utsette en del av fellesperioden, slik at det blir: Noe av felleskvoten --> Ferie --> Resten av felleskvoten --> jobb mens han har pappaperm --> ulønnet permisjon umiddelbart etter at pappapermisjonen er ferdig. Da blir ikke ferien et avbrudd i permisjonen, slik som den ville blitt om jeg tok ut ferien etter felleskvoten. De sa at det var temmelig vanlig at man gjorde det på denne måten, og at det at jeg kommer tilbake på jobb i 14 uker for så å skulle ha ulønnet permisjon ikke regnes som en så vesentlig ulempe for min arbeidsgiver at det gir dem anledning til å si nei. Ikke i mitt yrke i alle fall, der opplæringsperioden ikke er veldig lang (jeg er i et yrke som ikke krever noen spesiell utdannelse). Som tidligere nevnt kommer jeg selvsagt til å prøve å gjøre det så lett som mulig for sjefen min, men det er godt å vite hva som er riktig dersom det skulle vise seg å være umulig å få det til på annen måte. Anonymous poster hash: e213e...0d0 Jeg skjønte ikke det med ferie. Må ferien tas ut i forbindelse med felleskvoten? Anonymous poster hash: 4a21d...203
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå