Avalon Skrevet 8. mai 2014 #21 Skrevet 8. mai 2014 Delvis enig. Det er noen kombinasjoner jeg liker som f.eks tyttebær til kjøttkaker som ble nevnt lenger oppe. Jordbær salat til middag har jeg hørt om og kan si at det frister ikke. Samtidig er jeg enig i at surt og søtt ofte smaker veldig godt i middagsmaten, men enkelte ting blir bare helt feil i min munn. Som søtt til middagen liker jeg å bruke søtpotet. Ananas som fersk er supergodt, men ikke på mat som pizza osv. Liker det ikke varmebehandlet eller sammen med andre smaker. Det kræsjer bare for meg. Det er godt vi alle har ulike tunger
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #22 Skrevet 8. mai 2014 Med slike svar avslører man hvor lite man vet om matlaging. Gastronomi er også et fag, og kunnskap om hvordan grunnsmakene spiller sammen for å skape balanserte smaksbilder er helt nødvendig for å komponere og smake til retter, dvs forstå hva som skal til når det mangler noe for at smaken "sitter". Smak er individuelt, ja, men kun inntil et visst punkt. Full relativitet råder nemlig slett ikke innenfor kokekunsten, der målbare kriterier så absolutt eksisterer. (Ellers alltid trivelig med folk som føler for å assosiere til spying når mat et tema. ) Anonymous poster hash: 77090...ac9 Du vet heller lite om livet generelt. Det er ingen absolutt sannhet når det kommer til mat, siden "godt" er individuelt, betyr det a hva som smaker godt også er individuelt. At en michelinkokk uttaler seg om hva som er godt, betyr ikke at han har rett! Godt er ikke en endelig sannhet. Hva om noen ikke liker det? Jo, smak er fullstendig relativt. Det er ingen regel eller lov om hva som er godt, så lenge ikke alle i hele verden liker det, er det ikke nødvendigvis en perfekt rett. For meg kan en god biffrett være perfekt, men andre liker ikke engang biff. Anonymous poster hash: 72d73...5b8
Gjest crazycatlady Skrevet 8. mai 2014 #23 Skrevet 8. mai 2014 Ananas på pizza er djevelens verk pør du meg. Men den mango chutney sausen eller hva den heter er digg sammen med kylling eller laks og ris. Liker også chicken sweet&sour. Søte chilisauser kan også være gode til noen ting, men generelt foretrekker jeg sambal oelek, det er det litt mer krutt i. Selvsagt ikke alt det passer til da. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå