Gå til innhold

Kan andre hente ut resept for meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 18 år og skal ha en dagsoperasjon om ikke så lenge. Jeg vil etter det selvsagt trenge smertestillende og tenkte at de kanskje kan skrive det ut på sykehuset før jeg drar, men er kanskje litt stress om jeg må stå i en kø på apoteket nyoperert og lurer derfor på om min far kan hente ut smertestillende for meg selv om jeg er myndig? Resepten er sikkert elektronisk antar jeg, men han kan jo uansett ha med mitt bankkort. Spørsmålet er om han trenger noe mer enn bankkortet mitt for å få den? Må jeg skrive under på en eller annen samtykkeerklæring for at han skal få hentet den ut? Jeg antar jeg får tramadol så før har jeg måtte skrevet under på en lapp på apoteket siden det er "morfin". Kan min far da skrive under dette for meg?

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 8aa53...bf4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Samboeren min har hentet resepter for meg både før og etter de begynte med elektroniske resepter. Det eneste jeg pleier å gjøre er å skrive en liten lapp hvor det står at jeg samtykker til at han henter det for meg, med dato og underskrift. Han tar også med seg bankkortet mitt osv.

Endret av Ruby_Tuesday
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har hentet resepter for meg flere ganger uten problem.

Anonymous poster hash: a055c...71f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hentet ut for mannen flere ganger, også elektronisk og medisiner på blå resept. Ikke hatt noe samtykke, signerer med eget navn. Mannen har også hentet ut for meg.

Ser at dette kanskje ikke er helt etter regelverket... (ikke er dette på et lite sted heller, dvs jeg er ikke akkurat noen de på apoteket vet hvem er...)

Anonymous poster hash: d3fcd...69d
AnonymBruker
Skrevet

Det er nye regler nå fra mai, eller håndhevingen av reglene er strengere fra mai, og den som henter ut reseptert for andre må ha fullmakt og legitimasjon tilhørende den de henter for.

Jeg har alltid hentet ut for hele familien, men nå sist fikk jeg ikke hentet ut uten fullmakt. Og dette var hos noen som kjente til meg siden jeg har vært fast kunde hos dem i to tiår, og som visste at jeg alltid har hentet ut for familien.

Anonymous poster hash: 83cf5...3ff
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er som de sier her, ha med fullmakt + din legitimasjon + vedkommendes legitimasjon.

Anonymous poster hash: d3af0...20a
AnonymBruker
Skrevet

Smertene er ikke så store etter en operasjon på dagkirurgisk, og det er apotek på sykehuset. Jeg har selv stått i køen og hentet min resept.

Anonymous poster hash: 49901...fe8
AnonymBruker
Skrevet

Smertene er ikke så store etter en operasjon på dagkirurgisk, og det er apotek på sykehuset. Jeg har selv stått i køen og hentet min resept.

Anonymous poster hash: 49901...fe8

Jeg vet godt hvordan mine egne smerter er og vet at jeg trenger Tramadol da jeg har også fått dette flere ganger tidligere :) Kan være apotek på det sykehuset du hører til, men sånn er det ikke her jeg bor.

Folk opplever også ting forskjellig. Begge mine søsken ble veldig dårlige en god stund etter narkosen, så jeg kan ikke gjøre annet enn å anta at jeg også blir det.

Jeg ønsker ikke å stå i reseptkø i en time selv etter jeg har operert og kaster opp annenhvert sekund pga narkosen, og da må jeg få lov til det.

Svar på det jeg spør om eller ikke svar i det hele tatt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle dere som har svart på det jeg har spurt om. Skriver en liten lapp jeg da i tillegg til at pappa tar med legitimasjonen min så blir det sikkert en ordning på det.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Mulig du må skrive ut dette fullmaktskjemaet. Men er det ikke vanlig at man får med seg tabletter fra sykehuset? Jeg måtte gjøre det senest i går da samboer ikke fikk hente ut en resept til meg. Han må ha med seg sitt eget legitimasjon i tillegg til ditt eller en kopi av ditt (fikk jeg beskjed om på apoteket) + dette fullmaktsskjemaet.

Anonymous poster hash: 3c388...9c3
  • Liker 2
Gjest crazycatlady
Skrevet

Samboeren min henter stadig medisiner på apoteket for meg. Det er aldri noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

jeg ble opperert for 1-2 måneder siden. på dagkirurgi. og jeg kan skrive under på at smertene kan være så store at du egentlig ikke orker å stå i kø etterpå. for meg var det foten da. jeg fikk med meg noen smertestllende fra sykehuset. så jeg kunne bruke den dagen, og morgenen etterpå, til jeg kom meg på apoteket og hentet med resepten. ikke alle sykehus har apotek. bare de store trur jeg.

jeg ville nok skrevet under på en fullmakt for å være sikker om andre skal hente for meg. men du kan jo ringe og høre med apoteket hvordan reglene er? og om det er elektronisk. så kan du jo ringe å høre om de kan sende medisinenen din til nærmeste butikk. så du henter den i butikken? har sett mamma gjort det med reseptmedisin, men vet ikke hvordan det er med medisin du ikke går på fast da.

lykke til med operasjonen, så håper jeg du slipper å føle deg så alt for syk etterpå. selv har jeg aldri kastet opp eller vært syk etter narkose. det er vell mer vanlig med større opperasjoner. og hardere narkose? men er vell de som reagerer uansett narkose også ja.

Anonymous poster hash: f1c07...b09
AnonymBruker
Skrevet

Du bør skrive ut det fullmaktsskjemaet og så må du sende med faren din legitimasjonen din + at han så klart også må ha sin egen med.

Jeg hentet ut idag til sønnen min, men siden de kjenner meg på det apoteket, så slapp jeg å vise legitimasjon. Men fra 5.mai skal man ha den med -med mindre den ansatte kjenner deg.

Anonymous poster hash: 0ef17...41a
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle ha en operasjon så fikk jeg resepten til smertestillende medisin da jeg var inne hos legen og snakket om operasjonen. Så de hadde jeg kjøpt før operasjonen.<br /><br />Hadde aldri i livet klart å stå i kø på apoteket og hentet medisin rett etter mine operasjoner.

Anonymous poster hash: fc41e...a57

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidde å synse når noen allerede i andre innlegg har svart korrekt?

Anonymous poster hash: 87431...1c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...