Gå til innhold

Skolestart etter årstall

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det ikke sånn at hvilket år man er født i bestemmer når man skal starte på skole?

Så de som skal starte til høsten er født i , og de sm går i 1. klasse nå er født i 07..

Så alle som går på samme trinn er født samme år, med unntak av evt noen som har utsatt/framskynt skolestart.

Anonymous poster hash: a2b0b...3b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo? Alle som er født samme år, starter på skulen samtidig. Med mindre dei har fått skulestart utsatt/framskyndt. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har vært gjort forsøk med tilpasset skolestart (at de begynner når de blir seks år), men jeg aner ikke om og eventuelt hvor ordningen har blitt videreført. Hos oss begynner alle som er født i 2008 på skolen til høsten, uansett når på året de er født. Bortsett fra i unntakstilfellene du skisserer.

Anonymous poster hash: 364b5...c3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk. :)

TS

Anonymous poster hash: a2b0b...3b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært gjort forsøk med tilpasset skolestart (at de begynner når de blir seks år), men jeg aner ikke om og eventuelt hvor ordningen har blitt videreført. Hos oss begynner alle som er født i 2008 på skolen til høsten, uansett når på året de er født. Bortsett fra i unntakstilfellene du skisserer. Anonymous poster hash: 364b5...c3b

Er det forsøkt i Norge? Jeg vet at det er vanlig praksis på New Zealand, men visste ikke at det var prøvd her. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

I mange land er det vanlig at de begynner på skolen etter at de har fylt år - slik at det er f.eks 1. august som deler opp kullet og ikke 1. januar som i Norge. Da ville skolestartkullet nå til høsten vært født andre halvår 2007 og første halvår 2008. Men det er altså slik at hele årskull går sammen, så til høsten begynner alle født i 2008. Med mindre de har søkt om fremskyndet eller utsatt skolestart, og det tror jeg skal veldig mye til å få nå (i motsetning til før da det var mer vanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det forsøkt i Norge? Jeg vet at det er vanlig praksis på New Zealand, men visste ikke at det var prøvd her. Spennende!

Ja, da våre to eldste gutter skulle starte fikk vi spørsmålet om de ville starte til høsten, eller etter fødselsdatoen. Det er 4-5 år siden nå.

Men etter hva jeg skjønte ble det aldri særlig populært (veldig få som ikke ville starte til høsten), og ved siste innskrivning til minstemann nå i vinter var det ikke et tema. Så det spørs om det er avviklet, eller om det bare var ment å være en test-ordning i utgangspunktet. Det vet jeg ikke...

Anonymous poster hash: 364b5...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oslo kommune hadde i hvert fall fremskutt skolestart som et prøveprosjekt for noen år siden. Men som personen over her skriver, var det nesten ingen som ville benytte seg av det, så da ble det avviklet.

Anonymous poster hash: 2dba0...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv ei skolejente til høsten, og alle i 2008 kullet begynner til høsten.

Anonymous poster hash: aa61d...234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...