AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har hatt det i et par måneder allerede. Det bråker i begge ørene, mest på høyre siden, og kjenner at musklene strammer seg fra skuldrene og oppover nakken, og gjør til tider vondt i være nær hodebunnen, som å gni shampoo i håret. Kom da jeg hadde en hektisk periode med skole og jobb etter jul, etterfulgt av influensa og omgangssyke. Nå er jeg inne i en hektisk periode igjen, som er ferdig om tre uker. Vil det avta etter disse tre ukene når jeg har sommerferie? Håper ikke jeg har blitt sånn Anonymous poster hash: 3262a...51c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 Høres veldig ubehagelig ut! Håper du har bestilt time hos legen? Anonymous poster hash: e08f6...c82
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Høres veldig ubehagelig ut! Håper du har bestilt time hos legen?Anonymous poster hash: e08f6...c82 Nei, har ikke det. Føler det ikke er noe lege kan gjøre for meg. Ønsker ikke kiropraktor eller noe i den duren.. Anonymous poster hash: 3262a...51c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 Nei, har ikke det. Føler det ikke er noe lege kan gjøre for meg. Ønsker ikke kiropraktor eller noe i den duren.. Anonymous poster hash: 3262a...51c Da må du gjøre det. Anonymous poster hash: bbba6...f20
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Noen som vet hva en lege kan hjelpe meg med? Anonymous poster hash: 3262a...51c
MrSmith Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 Du bør kutte all drikke med kunstige søtstoffer. Dersom du drikker varme drikker som kaffe eller te, bør du kutte dette til et minimum. Spar ørene dine for lyder, spesielt fra dingser. Leger vet lite om dette, og har ingen kur pr idag.
Gjest Teta Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Ta kontakt med legen og bli henvist til en ØNH-spesialist. Det finnes hjelpemidler hvis problemet vedvarer.
MrSmith Skrevet 6. mai 2014 #8 Skrevet 6. mai 2014 Ta kontakt med legen og bli henvist til en ØNH-spesialist. Det finnes hjelpemidler hvis problemet vedvarer. Godt råd, det kan være knyttet til muskler i nakken, det kan de hjelpe deg meg. Men tviler på det egentlig, for da får du helst hodepine.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #9 Skrevet 6. mai 2014 Godt råd, det kan være knyttet til muskler i nakken, det kan de hjelpe deg meg. Men tviler på det egentlig, for da får du helst hodepine. Takk for gode svar. Har hodepine også, men det er ikke det som irriterer mest Er veldig stiv i nakken og. Kan det være stress dette har opphav fra? Anonymous poster hash: 3262a...51c
Gjest constance90 Skrevet 6. mai 2014 #10 Skrevet 6. mai 2014 Anbefaler deg sterkt kiro eller akupunktur. Høres gjerne skummelt ut, men det er så verdt det
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #11 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har vært til ØNH grunnet tinnitus i ung alder. De fortalte at man kan trene seg til å psykisk ikke høre lyden lenger. Man får lyden fordi øret "tror" det er noe galt når man ikke kan høre på en viss frekvens. Men at man kan trene seg til å ikke "stresse" øret. Litt dårlig forklart av meg kanskje. Man skal liksom tenke at man ikke har det, så slutter man å høre det.... Men.... hvis man ikke får det til på egenhånd så kan de henvise deg til å kjøpe en bok med detaljerte instruksjoner. Eller du kan gå på et psykologisk kurs. Men det er dyrt, så derfor bør man prøve på egenhånd/med bok først. Anonymous poster hash: 5ea39...fd4
Gjest Peanut Skrevet 6. mai 2014 #12 Skrevet 6. mai 2014 Her står det jo noe om det: https://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/tinnitus/Dette-er-tinnitus.aspx Mer: https://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/tinnitus/%C3%85rsaker-til-tinnitus.aspx Lærings- og mestring: https://helsenorge.no/Helsetjenester/Sider/Larings-og-mestringstjenester.aspx Ting man kan gjøre selv: https://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/tinnitus/Ti-r%C3%A5d-ved-tinnitus.aspx Enda en nyttig link: http://nhi.no/sykdommer/ore-nese-hals/indre-ore-og-balanseorganer/tinnitus-oresus-38850.html?page=1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #13 Skrevet 7. mai 2014 Jeg fikk tinnitus da jeg var 20. (Relativt lav lyd, så ikke veldig hardt rammet). Noen tips: - Pass på ørene dine. Skal du på konsert med høy lyd/spiller i band etc, så er det lurt med ørepropper. (Finner flere typer, noen som ikke forstyrrer lydbildet så mye, bare demper den høye lyden. - Nok søvn. (Det blir verre/lyden blir høyere ved søvnunderskudd/stress, men dette er bare midlertidig). - Prøv å ikke fokusere på lyden/lydene. Da blir du mer stressa og redd. Prøv å overhøre lydene. F.eks med musikk, radio etc. Jeg var bevisst på dette i begynnelsen. Nå har jeg lært meg å "overhøre" øresuset, slik at jeg nesten ikke legger merke til det lenger. Men jeg er samtidig bevisst på at jeg ikke vil forverre situasjonen, og tar derfor forholdsregler, som ørepropper f.eks. Anonymous poster hash: a4cd4...db5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #14 Skrevet 7. mai 2014 Å kutte ut te eller varme drikker nytter ikke. Jeg har gått uten i lang tid og det er ingen forandringer. Anonymous poster hash: 5698b...636
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #15 Skrevet 7. mai 2014 For noen år siden da jeg fikk øresus, og gikk til legen, slo hun opp i leksikon og leste høyt under "tinnitus". Jeg hadde lest meg opp på dette på egenhånd, så tenkte bare "no shit". Med andre ord, ingen hjelp fra legen her. Mulig de kan litt mer i dag, dette er 7-8 år siden. Jeg har lært meg å leve med det, siden jeg ikke er så hardt rammet. Heldigvis. Anonymous poster hash: a4cd4...db5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #16 Skrevet 8. mai 2014 Jda, hatt det siden jeg var 6Anonymous poster hash: 058b7...462
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #17 Skrevet 8. mai 2014 Noen som vet hva en lege kan hjelpe meg med? Anonymous poster hash: 3262a...51c I beste fall er det en infeksjon og at det har tettet seg litt (eventuelt krystallsyken om du er svimmel også). Da kan man jo behandle det. Dersom det skyldes hørselsskade, er det verre. Da må man bare leve med det, men kan få noen hjelpemidler for å takle det (pute med lyd som skal nøytralisere, høreapparat for å movirke pipingen m.m).Anonymous poster hash: 3815b...00f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #18 Skrevet 8. mai 2014 Tusen takk for alle svar! Dere er så snille mot meg. Anonymous poster hash: 3262a...51c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #19 Skrevet 8. mai 2014 Siden du kjenner at muskler i nakken strammer seg så kan det være låsninger i nakken, da anbefaler jeg en manuellterapaut. Du har hodepine og som kan være et tegn på nakke problemer. Og det kan komme av stress, jeg og min far har stressnakke og mye problemer pga det. Har fått hjelp selv til nakken hos en dyktig manuellterapeut, 2-3 timer har vært nok hver gang jeg har fått låsninger tilbake. En jeg gikk hos før klarte ikke å hjelpe meg. Koster ikke så mye, 300 og noe for den første timen og 200 og noe per time etter det. Du trenger ikke henvisning fra lege, du kan ringe rett til en manuellterapeut og be om time, husk å spørre om den har en avtale med det offentlige om den er privat, hvis ikke kan det bli dyrt. Er mange andre grunner til å få øresus eller tinnitus (tinnitus er kronisk og pga problemer med ørene). Øresus kan man og få som en bivirkning av medisiner, som f.eks ritalin. Anonymous poster hash: 49ff2...7da
karella Skrevet 8. mai 2014 #20 Skrevet 8. mai 2014 Utifra det du forteller så tipper jeg på at det stammer fra den stive nakken din! Dette opplever jeg også når nakken er veldig stiv- øresus, hodepine og noen ganger svimmelhet. Jeg anbefaler å dra til en fysioterapaut eller noe slikt som kan hjelpe deg masse med dette. Det kan hende at det kun er stiv muskulatur (da er fysio eller massasje/muskelterapaut bra), eller det kan også hende at en kiropraktor eller manuell terapaut kan hjelpe hvis det er pga diverse låsninger i rygg og nakke. Jeg ville i hvert fall startet der Det kan også hende at ferie og avbrekk fra stress vil hjelpe med alle disse plagene. Du kan også tøye og strekke litt eller prøve yoga for å løsne noe av spenningen. Jeg hadde en periode noen mnd siden hvor jeg hadde skikkelig øresus når nakken og hodepinen var skikkelig ille, men det gikk over! Det kommer i perioder hos meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå