Gjest gjest1974 Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Vi har en 18.åring som ikke fikk læreplass pga kravet var 3.5 og han hadde 3.1. Vi oppmuntret han, tilbød han penger( eneste som driver han til bedre innsats) men nei. Han gidder ikke. Det viser seg at han heller ikke har søkt skoleplass. Han vil ikke jobbe, ingenting Anny enn pc spilling. Han har en kompis som skulle på et lan og guttungen i huset ville være med men han har ingen inntekter. Så vi så nei. Da kommer kommentaren; dere har forsørgelsesplikt for meg til jeg er 21. Ikke gjør han noe hjemme. Han krever og krever og lager et helvete hvis ikke vi sier ja. Hva med dere? Hva tenker dere?
Gjest Jørild Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Han misforstår forsørgerplikten, for å si det slik. Jeg ville gitt han et minimum til han selv tok tak. Mat og tak over hodet, men klær, busspenger, festpenger og alt som er gøy må han skaffe selv. Vil han ikke tjene penger, nei, da blir det heller ikke noe moro. For min del måtte han bare ha laget et helvette. Noen må lære den harde veien, han skal jo tross alt bli folk, da kan man ikke sy puter under armene på han resten av livet. Endret 6. mai 2014 av Jørild 37
Gjest gjest1974 Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 Plommetreet: nei han er ikke det. Bare rett og slett giddalaus.
Gjest Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Plommetreet: nei han er ikke det. Bare rett og slett giddalaus. Er vel kanskje alderen... Sett hardt mot hardt og godta at det blir et h... en stund fremover. Vi er i samme situasjonen med vår 17-årige datter og det er jammen ikke lett. Hun kan være blid som en sol, men i det øyeblikket vi ber henne gjøre noe, den minste lille ting, så er spetakkelet i gang. Raseri, smelling med dører, skjellsord osv. Men jeg har bestemt meg for å være beinhard. Hun skal ikke kunne kalle meg stygge ord det ene øyeblikket og få 1500,- til ny bukse det neste. Det har ikke noe med forsørgerplikt å gjøre. Og sånn er det jo med LAN også. Kommer ikke under forsørgerplikt. Vet akkurat hvordan du har det og jeg føler virkelig med deg. Men vi har et ansvar for å sette grenser og forberede de til voksenlivet . 10
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 De fleste har en periode hvor de er late, vanskelige og bare krever. Ikke er de barn, ikke er e voksne. Foreldre får veilede så godt de kan. Du får bruke ordene: Gjør din plikt, krev din rett. Mat og hus,men dere kan kontakte nav. Skal han ha noe, så får han bidra Anonymous poster hash: 329f1...14e 2
Gjest Runforit Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Som de andre sier. Han kan få tak over hodet og mat. Men lommepenger må han skaffe seg i form av jobb. En skikkelig jobb. Dere skal ikke bidra til verken kino, månedskort, mobil, klær, spise ute, alkohold og annet gøy. Pipen får nok en annen lyd da. Endret 6. mai 2014 av Runforit 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #8 Skrevet 6. mai 2014 Oppfølgingstjenesten er riktig instans her. Ta kontakt med dem i deres kommune! Anonymous poster hash: 4b813...2b5 1
liv Skrevet 6. mai 2014 #9 Skrevet 6. mai 2014 Så lenge han ikke går på skole så har dere bare forsørgingsplikt til han er 18 Og det gjelder jo selvsagt som påpeket, basisbehovene 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #10 Skrevet 6. mai 2014 Kan han være deprimert? Depresjon er ikke svaret på alt. Noen ganger er folk bare late og trenger et solid spark i ræva, samt en reality check. Seriøst. Anonymous poster hash: 2b7dd...707 16
Eliza Doalot Skrevet 6. mai 2014 #11 Skrevet 6. mai 2014 Gjelder ikke forsørgerplikten for voksne barn kun dersom de er under videregående utdanning? Jeg mener det er sånn det fungerer. I såfall hadde jeg bedt gutten komme seg på skolen eller finne seg et annet sted å bo. Ikke fordi jeg har noe stort ønske om at barna skal ut av huset så fort som mulig, men fordi jeg ikke akseptere at noen mener det er greit å være gratispassasjerer. 7
Gjest chisandra Skrevet 6. mai 2014 #12 Skrevet 6. mai 2014 Hører innimellom om det samme som du sliter med, ts. Guttungene har fått lov å sitte i fred på rommet sitt og spille uten å egentlig ta i verken her eller der. Så blir de 18, og vi begynner å kreve at de skal ta ansvar for livet sitt - plutselig. Hvis de i årene før har fått vært sånn noenlunde i fred i "hula" si, blir det en større jobb - og det koster mye, i standhaftighet. Ikke dekk mer enn basalbehovene hans. Da vil han etterhvert få lyst til å tjene seg penger for å få tak i alt det andre han har lyst til.
Gjest gjest1974 Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Hører innimellom om det samme som du sliter med, ts. Guttungene har fått lov å sitte i fred på rommet sitt og spille uten å egentlig ta i verken her eller der. Så blir de 18, og vi begynner å kreve at de skal ta ansvar for livet sitt - plutselig. Hvis de i årene før har fått vært sånn noenlunde i fred i "hula" si, blir det en større jobb - og det koster mye, i standhaftighet. Ikke dekk mer enn basalbehovene hans. Da vil han etterhvert få lyst til å tjene seg penger for å få tak i alt det andre han har lyst til. Hei og takk for svar. jeg vet ikke hvordan det er andre steder men hos oss har vi satt krav til han , men i den siste tiden så har han ikke giddet, kun krever ikke noe annet enn det.
Plommetreet Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Depresjon er ikke svaret på alt. Noen ganger er folk bare late og trenger et solid spark i ræva, samt en reality check. Seriøst. Anonymous poster hash: 2b7dd...707 Jøss. JEg ser ikke hvor jeg sa det var svaret på alt.... Merkeli. Men jeg har ny mobil da. Skjønner ikke helt autokorrekturen bestandig.... Jeg spurte fordi jeg har erfaring som fikk meg til å tenke i de baner. Seriøst ass.
Harlekin Skrevet 6. mai 2014 #15 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Dere har vel ikke forsørgerplikt så lenge han ikke går på skole? Det gjelder kun hvis man fortsatt er under videregående utdanning. Men jeg hadde nok ikke kastet ham ut likevel. Han får få tak over hodet og mat og basalbehovene dekket, men det er det. Hvis han vil ha penger til moro og slikt, får han tjene det selv. Tror dere må sette hardt mot hardt her! Og forresten, internett går ikke under basalbehov. Sånn hvis han er fornøyd med bare å sitte på rommet og spille døgnet rundt. Endret 6. mai 2014 av Harlekin 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 Hei og takk for svar. jeg vet ikke hvordan det er andre steder men hos oss har vi satt krav til han , men i den siste tiden så har han ikke giddet, kun krever ikke noe annet enn det. Jeg oppfordrer på det sterkeste å ta kontakt med oppfølgingstjenesten! De skal hjelpe ungdom under 21 som har falt utenfor skolesystemet, og har flinke folk som kan hjelpe uansett årsak til at han har falt utenfor. Anonymous poster hash: b3ead...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #17 Skrevet 6. mai 2014 Sånn går det når 22-åringer får barn, da klarer man ikke å oppdra de til å bli ordentlige folk! Anonymous poster hash: fe9f1...cfa 2
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2014 #18 Skrevet 6. mai 2014 Vel, sånn går det når folk har gitt og gitt ungene alt de har pekt på uten at barna skal gjøre noe tilbake. Det er slike tilfeller som det her som er grunnen til at de må settes til oppgaver i hjemmet fra de er 8-10 år gamle. 2
Gjest gjest1974 Skrevet 6. mai 2014 #19 Skrevet 6. mai 2014 Sånn går det når 22-åringer får barn, da klarer man ikke å oppdra de til å bli ordentlige folk! Anonymous poster hash: fe9f1...cfa Hvem har sagt at jeg var 22, mannen min var 34 da han kom, og jeg er ikke biomor men adoptivmor, og jeg var 32 da jeg adopterte han og broren, da moren døde og jeg fikk spørsmål om å adoptere de. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #20 Skrevet 6. mai 2014 Ikke si noe mer om alder og sånt som ikke er nødvendig, om guttungen tilfeldigvis skulle snuble over tråden her kommer han til å kjenne seg igjen, og det er ikke særlig morsomt for ham å vite at han debatteres på et kvinneforum. Anonymous poster hash: 94aa3...390 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå