Gå til innhold

Ikke spise etter kl 20.00?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Driver å trener en del nå før sommeren og prøver derfor også å spise sunnere og mindre. Men så lurer jeg på noe, sitter her ganske sulten og har ikke spist siden 18.30 ca. Men så har jeg hørt man ikke skal spise etter 20.00 om kvelden.. Er sulten, men har ikke lyst til å spise. Har så lyst å nå målene mine så fort som mulig.

Anonymous poster hash: 0fa6d...da1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting å si når på dagen du spiser så lenge du er i kaloriunderskudd :)

Anonymous poster hash: dd10e...67b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du spiser alle måltidene før, eller etter kl 20:00 har ingenting å si. Så lenge du er i et kaloriunderskudd, så går du ned i vekt.

Anonymous poster hash: 56654...da7
Skrevet

Så lenge du er i kaloriunderskudd så går du ned i vekt :) Men jeg har hørt at det kan være lurt å ikke innta et så tungt måltid sent på kvelden, bedre for fordøyelsen

Skrevet

Klart du skal spise :) Men du trenger ikke å spise deg stappmett. Et par knekkebrød foreksempel.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det skal gjøre noe å ta en frukt, grønnsak eller noe lignende.
Det med å ikke spise sent tror jeg har sammenheng med fordøyelsen.

Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Sier meg enig i de ovenfor :) (Det er lurt å spise et lettere måltid på kveldstid, og ta de største måltidene tidligere. Har med fordøyelse, forbrenning og nattesøvn å gjøre tror jeg).

Endret av lillelarve
AnonymBruker
Skrevet

Mulig det ikke har noe å si, men jeg har litt tro på dette med faste, at organene går litt på tomgang har de bare godt av. At vi da faster fra tidlig kveld til neste morgen, tror jeg er bra. Om kroppen stadig blir tilført mat og alltid må abeide med det, så tror ikke jeg det er bra. Tror derfor det med å ikke spise etter kl 20 er fint fo kroppen.

Anonymous poster hash: 2eab2...886
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere sier er dette med at du ikke skal spise etter kl 20 BARE TULL OG TØYS.

Anonymous poster hash: 2d3cc...7e6

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Kroppen er jo i faste de timene du sover. Å legge seg skrubbsulten er bare dumt da det kan ende opp med dårlig søvnkvalitet. Jeg spiser som oftest kvelds i 20-21 tiden. Da får fremdeles fordøyelsen hvile fra ca.21.00-06.00 om morgenen.

For vektnedgang har det ikke et kvekk å si. Er tynn som en flis og spiser fra morgen til kveld. Det er som de andre sier: Totalen av kcal per dag som avgjør om du går opp eller ned.

Skrevet

For meg passer det best å ikke spise om kvelden. Med en mage som jobber, bruker jeg lengre tid på å sove. Men jeg ville heller spist litt, enn å lagt meg sulten!

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen er jo i faste de timene du sover. Å legge seg skrubbsulten er bare dumt da det kan ende opp med dårlig søvnkvalitet. Jeg spiser som oftest kvelds i 20-21 tiden. Da får fremdeles fordøyelsen hvile fra ca.21.00-06.00 om morgenen.

For vektnedgang har det ikke et kvekk å si. Er tynn som en flis og spiser fra morgen til kveld. Det er som de andre sier: Totalen av kcal per dag som avgjør om du går opp eller ned.

Skjønner :)

Er det deg på bildet ditt foresten? Ser isåfall utrolig bra ut! Veldig inspirerende.

Hvor mye trener du og hva spiser du?

Ts

Anonymous poster hash: 0fa6d...da1

Skrevet

Om jeg var interessert i vektnedgang ville jeg nok spist mitt siste måltid før 19-20 tiden på kvelden. Jeg har selv opplevd at dette "booster" prosessen en del, og fungerer effektivt (hvertfall for min del). Men ikke legg deg skrubbsulten, om dette er tilfellet. Ta deg et glass melk eller frukt, noe som er lett. Ellers kan du jo bare legge deg tidligere, så slipper man småspisingen på kvelden, og du kan glede deg til en større frokost morgenen etter :)

Gjest Runforit
Skrevet

Skjønner :)

Er det deg på bildet ditt foresten? Ser isåfall utrolig bra ut! Veldig inspirerende.

Hvor mye trener du og hva spiser du?

TsAnonymous poster hash: 0fa6d...da1

Ja det er meg.

Jogger ca. 4 mil i uka og spiser moderat lavkarbo med kylling, laks, svinekjøttdeig, karbonadedeig, skinke, egg, nøtter, frukt, søtpotet, soyabønner, kokosmel, grønnsaker, mørk sjokolade etc. Spiser vel det meste, men holder meg unna ris, pasta og raffinert sukker.

• Liker 1
Skrevet

Det er bare tull! Jeg spiser middag, altså mitt største måltid som oftest rund 21-22 og har gått ned over 40 kg på denne måten. Er selvsagt i kaloriunderskudd, men foretrekker å spise om kveldene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en idè å spise siste måltid for dagen før kl. 20:00. Ikke fordi det er noe biologisk regel eller noe sånt, men fordi man har godt av å ikke pakke i seg mat hver tredje time mens man er våken.
Det er mye snakk om hva slags mat som holder deg mett lenge og alt det der. Folk lager matplan med 4 måltider og 3 mellommåltider. Ikke rart sultfølelsen kommer så fort man setter brødskiva på bordet.

Bortsett fra å faktisk spise mettende mat, så er det noe annet som også hjelper å få bort sultfølelsen som kommer etter 30 sekunder uten mat. Nemlig å spise færre måltider og gå litt sulten på kvelden og natta. Det kan bli litt selvpining i noen få dager, men sultfølelsen forsvinner og du går fra å føle at du må ha mat til å tenke "oi kanskje jeg bør spise?".

Det er virkelig en befrielse å ikke bli påvirket av sultfølelsen i løpet av dagen. Så passer jeg bare på å få i kaloriene jeg skal ha. Vanligvis delt på 2 måltid, da får jeg 2 fyldige måltid med mat som ikke er salatblader og nøtter som disse 7 måltids matplanene har.

Anonymous poster hash: 7b180...c5b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir for dumt å tro på noe slikt. Tror du kroppen har en indre klokke som gjør at rosinbollen du spiser 19.55 er helt topp, mens den du spiser dagen etter 20.05 legger seg rett på innsiden av lårene? Nei. En bolle er en bolle. Jeg har spist etter kl. 20 hver dag helt siden jeg begynte å legge meg etter åtte (og det er mange år!), og jeg er tynn. Jeg spiser det jeg spiser, uavhengig av klokken. De som jobber tidlige skift og er hjemme halv tre og spiser tidlig middag har da ikke forbud mot å spise på kvelden, da hadde det vært mange tynne skiftarbeidende fabrikkmenn her i landet.

Anonymous poster hash: 85db6...195
  • Liker 1
Skrevet

Det kan være en idè å spise siste måltid for dagen før kl. 20:00. Ikke fordi det er noe biologisk regel eller noe sånt, men fordi man har godt av å ikke pakke i seg mat hver tredje time mens man er våken.

Det er mye snakk om hva slags mat som holder deg mett lenge og alt det der. Folk lager matplan med 4 måltider og 3 mellommåltider. Ikke rart sultfølelsen kommer så fort man setter brødskiva på bordet.

Bortsett fra å faktisk spise mettende mat, så er det noe annet som også hjelper å få bort sultfølelsen som kommer etter 30 sekunder uten mat. Nemlig å spise færre måltider og gå litt sulten på kvelden og natta. Det kan bli litt selvpining i noen få dager, men sultfølelsen forsvinner og du går fra å føle at du må ha mat til å tenke "oi kanskje jeg bør spise?".

Det er virkelig en befrielse å ikke bli påvirket av sultfølelsen i løpet av dagen. Så passer jeg bare på å få i kaloriene jeg skal ha. Vanligvis delt på 2 måltid, da får jeg 2 fyldige måltid med mat som ikke er salatblader og nøtter som disse 7 måltids matplanene har.

Anonymous poster hash: 7b180...c5b

Flott innlegg! Det er viktig å få fri fra den gnagende følelsen om at en må spise hele tiden. Det samme gjelder også drikking. Noen er helt maniske når det kommer til å drikke. Klarer ikke forlate huset for en tur i butikken uten en flaske vann.

Det må å ikke spise etter kl 20:00 er nok en myte som har utsprang i noe som er riktig. Gjerne flere ting. En av dem er at de som ikke spiser (faster om du vil) ca 3-4 timer før de legger seg har en tendens til å være slankere enn dem som ikke gjør det. Det sier ikke noe om årsaken.

Og det at dersom man legger seg rett etter man har spist, mens man fordøyer maten så vil man sove dårligere. Selv våkner jeg skrubbsulten da.

Det er heller ikke noe problem med å sove på fastende mage. Det kan være et problem å sovne om kroppen skriker etter mat. Da må du nok antageligvis bare bite i det sure (eller det søte) eplet.

Høyglykemiske karbohydrater kan faktisk være en taktikk i siste måltid før en legger seg dersom en sliter med å sovne. Det fremkaller trøtthet.

Gjest multibox
Skrevet

Det viktigste er at du får spist etter trening. Om det siste måltidet ditt er før klokken 15:00 eller 20:00 spiller ikke så stor rolle, så lenge du får i deg de kaloriene du trenger for å nå målet ditt. Sjekk ut periodisk faste

Skrevet

Ja det er meg.

Jogger ca. 4 mil i uka og spiser moderat lavkarbo med kylling, laks, svinekjøttdeig, karbonadedeig, skinke, egg, nøtter, frukt, søtpotet, soyabønner, kokosmel, grønnsaker, mørk sjokolade etc. Spiser vel det meste, men holder meg unna ris, pasta og raffinert sukker.

Hvorfor holder du deg unna pasta? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...