Gå til innhold

Innleggelse psykiatrisk, hva skjer med våpentillatelse?


voodoobaby

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg slik at min samboer sliter mye psykisk. Det har hun gjort siden tidig barndom. Det er i hovedsak angst og sterke depresjoner det er snakk om. Vi har snakket sammen om det kan være en mulighet for at hun er bipolar, da hun har perioder hvor hun kan virke manisk og bruker flere timer på å "komme ned på jorden igjen". Hun har også perioder (1-2 ganger i året) hvor hun faller så langt ned i kjelleren at hun ikke ser lys i enden av tunnelen overhodet. Nå er hun inni en slik periode, og jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal takle dette.

Hun sier selv at om det ikke hadde vært for at hun vil miste våpnene sine, hadde hun bedt om å bli lagt inn på psykiatrisk. Hun er en svært dyktig sportskytter og har mye glede av å være på skytebanen. Det er en slags terapi for henne, og veldig viktig at hun får fortsette med. Jeg må presisere at hun ikke EN gang, selv ikke når hun har vært på sitt sykeste, har misbrukt disse, eller vurdert å misbruke dem på noen måte. De forblir låst inne i våpenskapet. Jeg skyter selv, og disponerer også nøklene.

Nå har det seg slik at hun er så dårlig nå at jeg også føler at hun absolutt skulle hatt en ferie på psykiatrisk. Jeg får høre av henne nå at hun har blandet medisinene sine med større mengder alkohol for å døyve smerten. Hun får utskrevet Sobril for angsten. Det er ikke snakk om noe sevmordsforsøk, dette har skjedd før i løpet av vårt 12 år lange samboerskap, og hun har ingen ønsker om å dø. Men hun blir svært selvdestruktiv i form av at hun misbruker alkoholen og pillene sine i disse periodene.

På bakgrunn av at jeg ser hvor godt hun fungerer i de gode periodene, og hvor viktig denne hobbien er for henne, ønsker jeg ikke å sabotere dette, selvom jeg også ser meg nødt til å gripe inn. Jeg vil og kommer til å skjære gjennom dersom det blir for ille dette, hennes liv og helse er langt viktigere enn alt annet. Men jeg ønsker å hjelpe til på en så skånsom måte som mulig.

Så derfor lurer jeg på om noen her har erfaringer eller innspill. Om noen vet hvordan slike saker blir håndert i forhold til innleggelse ville jeg satt stor pris på det. Er det slik at man automatisk blir uskikket til å eie og disponere våpen dersom man blir innlagt for behandling, eller vises det skjønn? Jeg vil jo håpe og tro at det blir tatt hensyn til at det aldri har vært episoder med selvmordsforsøk eller misbruk av våpentillatelsen. På fohånd takk for svar og forståelse =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

Det er flere i denne kommunen som har blitt fratatt alle våpen grunnet dårlig psyke. Altså såpass dårlige at de har kommet i systemet.

Vil tro samme regel gjelder alle kommuner.

Edit: hun trenger jo ikke egne våpen for å skyte heller da. Hun kan alliere seg med et annet medlem i en skyteklubb slik at hun kan dra på stevner og låne våpen. Den som låner ut våpen er pliktet til å være med hele tiden.

Og våpenklubber driver jo også med utleie.

I verste (eller beste?) fall så kan man _muligens_ avtale med våpenklubben og oppbevare våpenet der.

Endret av Funky Punk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idollet

Ja, hun vil miste det. Men det er jo ikke så viktig i forhold til helsen hennes. Hun kan også miste lappen.

Endret av Idollet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare få "omplasert" våpnene når hun er syk? Fjerne ammunisjonen fra hjemmet? Eller ha det innelåst og så leverer du nøklene et sted hun ikke vet om?

Anonymous poster hash: 9f7ea...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har vært innlagt på psykiatrisk for bipolar lidelse, men har våpentillatelse idag.



Anonymous poster hash: 4137a...c4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Kan du ikke bare få "omplasert" våpnene når hun er syk? Fjerne ammunisjonen fra hjemmet? Eller ha det innelåst og så leverer du nøklene et sted hun ikke vet om?

Anonymous poster hash: 9f7ea...654

Våpenet følger våpenkortet. Og våpenkortet følger eieren. Hun har ikke lov til å oppbevare våpen hos andre. Eneste unntak er våpenklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våpenet følger våpenkortet. Og våpenkortet følger eieren. Hun har ikke lov til å oppbevare våpen hos andre. Eneste unntak er våpenklubb

Det er én mulighet, og det er å utstede en utlånserklæring til noen som har våpentillatelse fra før, Det har desverre ikke jeg, siden jeg fortsatt skyter som rekrutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har vært innlagt på psykiatrisk for bipolar lidelse, men har våpentillatelse idag.

Anonymous poster hash: 4137a...c4f

Det er en trøst å høre, det vil jo si at det _kan_ brukes skjønn i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Tror ikke det har blitt brukt skjønn, men at noen rett og slett bare faller gjennom systemet og ikke blir plukket opp av politiet.

Pr i dag har det blitt mange fler kontroller pga 22/7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Det er én mulighet, og det er å utstede en utlånserklæring til noen som har våpentillatelse fra før, Det har desverre ikke jeg, siden jeg fortsatt skyter som rekrutt..

Ja det stemmer.

Men om det gjøres når eieren er psykisk syk så tror jeg de heller velger å fjerne våpen.

Men jeg skal ikke være for bastant i mine uttalelser her. Kan være forskjell på praksis fra kommune til kommune også.

I denne kommunen har vi dessverre opplevd flere som har våpenlisens og som har brukt våpenet til mord eller selvmord. Kanskje derfor de er veldig strenge her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har blitt brukt skjønn, men at noen rett og slett bare faller gjennom systemet og ikke blir plukket opp av politiet.

Pr i dag har det blitt mange fler kontroller pga

Er redd for at du har rett.. Vil også nevne at hun har hatt hjemmebesøk fra DPS akuttteam i en periode på et halvt år tidligere, og luftet frykten for å miste våpen og sertifikat til disse. Hun ble da beroliget med at det skal være virkelig fare for eget og andres liv og helse før de går til det skritt og sende en bekyrmingsmelding. Men hvordan det blir dersom hun må legges inn er nok kanskje en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har blitt brukt skjønn, men at noen rett og slett bare faller gjennom systemet og ikke blir plukket opp av politiet.

Pr i dag har det blitt mange fler kontroller pga 22/7

Skal vel kanskje nevnes at det er flere år siden hun ble innlagt, og hun viser ingen tegn på å være psyk nå.

Anonymous poster hash: 4137a...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel kanskje nevnes at det er flere år siden hun ble innlagt, og hun viser ingen tegn på å være psyk nå.

Anonymous poster hash: 4137a...c4f

Hadde hun våpentillatelse før hun ble syk, eller er dette noe hun søkte om å fikk en tid etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke noe politijurist, og vet ikke hvordan denne saken vil utarte seg, dessverre.. :(

Har selv fått avslått våpensøknader over tidligere episoder med psykisk helse, og vet hvor utrolig dumt det er. Det gikk bra etter hvert og jeg fikk innvilget etter en stund. Du skal ikke se bort i fra at det går seg til etter hvert :) Håper virkelig at alt går bra med henne og deg, det er virkelig synd at folk skal miste sin lov til å opprettholde en hobby (livsstil?) så givende og sunn som sportsskyting og jakt.

:hug:



Anonymous poster hash: 969e3...629
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Er enig AB, men samtidig så skjønner jeg at det er vanskelig å skille mellom de med psykiske problemer som "klikker" og de som oppfører seg. Politiet må jo trekke ei grense et sted. Man vil jo ikke at ustabile mennesker skal sitte med våpen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun våpentillatelse før hun ble syk, eller er dette noe hun søkte om å fikk en tid etterpå?

Det var flere år etterpå hun søkte.

Anonymous poster hash: 4137a...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke noe politijurist, og vet ikke hvordan denne saken vil utarte seg, dessverre.. :(

Har selv fått avslått våpensøknader over tidligere episoder med psykisk helse, og vet hvor utrolig dumt det er. Det gikk bra etter hvert og jeg fikk innvilget etter en stund. Du skal ikke se bort i fra at det går seg til etter hvert :) Håper virkelig at alt går bra med henne og deg, det er virkelig synd at folk skal miste sin lov til å opprettholde en hobby (livsstil?) så givende og sunn som sportsskyting og jakt.

:hug:

Anonymous poster hash: 969e3...629

Tusen takk for det =) Jeg håper det ordner seg jeg også. Og er helt enig med deg, Det er fryktelig synd at man skal miste en stor livsglede og hobby når man selv kryper til korset og erkjenner at man trenger hjelp. Skjønner også hva Funky Punk sier nedenfor, det er vanskelig å sette en grense når det kommer til psykiatrien. Men det er jo utrolig trist for de som ikke ønsker å skade hverken seg selv eller andre, og bare trenger hjelp til å komme seg gjennom en vond periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må beskyttes mot seg selv. Når man sliter psykisk og har våpen er selvmord jeg får i tankene.



Anonymous poster hash: 94993...57f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel ikke å nevne noe om våpnene, og så kan jo en bare overta nøkler til våpenskap så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg har blitt litt klokere her. Vil samtidig spørre om det er noen som vet om man får tilbake våpnene når man er blitt friskere? Blir de oppbevart hos politiet, eller hvordan fungerer dette? Jeg er virkelig ikke flink til å finne veien i labyrinten av lovdata, så om noen vet dette hadde jeg blitt veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...