Gå til innhold

Irritabel Tarm..Trenger Hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

De siste årene har jeg vært plaget med akutte magesmerter som fører til diaré.
Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver og avføringsprøve uten at de viste tegn til noe sykdom. I vår familie er irritabel tarm veldig vanlig så det er nok denne "gaven" jeg også har fått.

Disse magesmertene og det plutselige behovet for å gå på toalettet påvirker hverdagen veldig.
Ved stress er det også større sannsynlighet for at disse smertene kommer.
Jeg har prøvd å tenke mer over hva jeg spiser og sjekket om det hjelper på magen.
Men siden plagene ikke er daglig så er det vanskelig å vite hva som faktisk utløser det.

Det må også sies at jeg er en aktiv person som er på grensen til undervektig.
Jeg verken røyker eller drikker alkohol.
Jeg er vel egentlig ganske kresen i matveien.. Sjømat er noe jeg absolutt ikke liker!
Pluss det er flere ting som jeg ikke liker.
Det å være kresen samt å være plaget med magen har gitt meg kanskje et litt dårlig forhold til mat.

Har en stor mistanke om at kokt melk er noe jeg ikke tåler.. Så dette har jeg kuttet ned på.

Jeg ønsker rett og slett tips fra dere til hva jeg kan prøve å spise for å få roet ned magen!
Kom gjerne med forslag til retter. Dette gjelder alle måltider.

På forhånd tusen takk.

Missyen

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

For meg så høres det ut som at du går rundt med en ubehandlet cøliaki.

Skrevet

Jeg kan anbefale en primal/paleo diett for denne typen plager. Mange har stor suksess, meg selv inkludert. Har du fått sjekket om du har matintoleranser? Lab1 i Sandvika er ett sted hvor de har denne typen tester, du kan ringe de og høre hvor du kan få tatt blodprøvene. Ellers kan det være lurt å koke all mat godt for å lette fordøyelsen, støtte opp med probiotika, men det beste for denne typen er å få hjelp av en erfaren behandler som har peiling på mage/tarm/ibs/lekk tarm og lignende. Det er veldig individuelt.

Skrevet

Jeg kan anbefale en primal/paleo diett for denne typen plager. Mange har stor suksess, meg selv inkludert. Har du fått sjekket om du har matintoleranser? Lab1 i Sandvika er ett sted hvor de har denne typen tester, du kan ringe de og høre hvor du kan få tatt blodprøvene. Ellers kan det være lurt å koke all mat godt for å lette fordøyelsen, støtte opp med probiotika, men det beste for denne typen er å få hjelp av en erfaren behandler som har peiling på mage/tarm/ibs/lekk tarm og lignende. Det er veldig individuelt.

Hva går disse diettene ut på?

Tok som sakt flere blodprøver for å sjekke om jeg var allergisk mot f.eks laktose eller gluten osv men alle prøvene var fine og det var ikke tegn til mat intoleranse.

Ja, det er veldig individuelt. Alle er jo forskjellig.

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å skrive matdagbok, ved hvert måltid skiver du ned hva du har spist, og + og - for hvordan det gikk, alså diare eller ikke, så prøver du å kutte ut det du utifra din statistikk ser du reagerer på. Når du skriver matdagbok blir statistikken ganske tydelig. :)

Jeg slet også med magekramper og diare nesten daglig i mange år, aktiv og underernært. Hos meg var det egg og ost, og har nå fått et nytt liv etter jeg kuttet ut de 2 matvarene.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: b8b65...df1
Skrevet

Lurt å skrive matdagbok, ved hvert måltid skiver du ned hva du har spist, og + og - for hvordan det gikk, alså diare eller ikke, så prøver du å kutte ut det du utifra din statistikk ser du reagerer på. Når du skriver matdagbok blir statistikken ganske tydelig. :)

Jeg slet også med magekramper og diare nesten daglig i mange år, aktiv og underernært. Hos meg var det egg og ost, og har nå fått et nytt liv etter jeg kuttet ut de 2 matvarene.

Lykke til :)

Takk for tips :). Har faktisk vurdert dette.

Eneste jeg lurer på med en slik dagbok er om man blir mer "fiksert"?

Altså man tenker mer og kanskje dermed blir mer stresset? Som igjen vil påvirke magen?

AnonymBruker
Skrevet

Be om å testes for fruktosemalsbsorpsjon. Det er blåsetest. Kan være arvelig. Ved inntak av fruktose kan man få akutt eller forsinket diaré avhengig av fruktosemengde, hvor mye annen mat man har spist og hvor sliten kroppen er.

Anonymous poster hash: 34cf7...a90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurt å skrive matdagbok, ved hvert måltid skiver du ned hva du har spist, og + og - for hvordan det gikk, alså diare eller ikke, så prøver du å kutte ut det du utifra din statistikk ser du reagerer på. Når du skriver matdagbok blir statistikken ganske tydelig. :) Jeg slet også med magekramper og diare nesten daglig i mange år, aktiv og underernært. Hos meg var det egg og ost, og har nå fått et nytt liv etter jeg kuttet ut de 2 matvarene. Lykke til :)Anonymous poster hash: b8b65...df1

Dette. :jepp:

Og husk: irritabelt arm kan fint være kumulativ. For å forklare: det går helt fint å drikke melk. Du reagerer heller ikke på joghurt. Men dersom du over tid (la oss si 3-4 uker) får i deg mer enn (feks) 200 g melkeprodukt samlet pr dag, så får du dårlig mage. Men 100 g pr dag kan du spise i årevis uten å merke en ting.

Poenget er: det trenger ikke være en allergi. Det kan fint være en intoleleranse (som aldri vil vise på tester). Fordelen er at du aldri trenger unngå noe, men baksiden naturligvis at du må telle (feks: 1 egg på søndag + 3 egg i dag er greitt, omelett på mandag i tillegg og jeg får diaré).

Du kan også fint reagere på mye rart. For meg er det: kli, rå frukt/grønnsaker, fargestoffer, animalsk fett, osv. Måten du finner ut av det er å notere hva du spiser, lete etter (langsiktige) mønster og så kutte ut feks alt av melk, om du synes mønsteret peker ut melk. For å få effekt må du kutte ut et produkt i minst 2 mnd av gangen.

Anonymous poster hash: 2d9fc...f2a

Skrevet

Hva går disse diettene ut på?

Tok som sakt flere blodprøver for å sjekke om jeg var allergisk mot f.eks laktose eller gluten osv men alle prøvene var fine og det var ikke tegn til mat intoleranse.

Ja, det er veldig individuelt. Alle er jo forskjellig.

Det er evolusjonsbaserte dietter som også har gode grunnlag i forskning. Veldig kort fortalt består paleokost av ren uprossessert mat, kjøtt, fisk, fugl og masse grønt og frukt. Man kutter ut alt av korn (også ris og mais), belgfrukter (peanøtter, bønner, linser) og meieriprodukter, da disse har antinæringsstoffet og andre utfordringer ved opptak.

Laktose er bare melkesukkeret, det kan være melkeproteinet (casein) du reagerer på, pluss at matintoleranser er forskjellig fra allergi, så det dukker ikke opp på de samme testene :-).

Jeg var syk i ti år før noen fant ut hva som var galt med meg, hver gang jeg gikk til legen og tok blodprøve fikk jeg bare beskjed om at alt var fint og jeg var frisk som en fisk, selv om jeg knapt fungerte. Har et helt nytt liv nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips :). Har faktisk vurdert dette.

Eneste jeg lurer på med en slik dagbok er om man blir mer "fiksert"?

Altså man tenker mer og kanskje dermed blir mer stresset? Som igjen vil påvirke magen?

Jeg la ikke så mye tanke og energi i det, men bare gjorde det til en vane å loggføre hva jeg hadde spist. Kikket på lista først etter et par uker og fant da en matgruppe jeg valgte å kutte ut, ble bedre men fremdeles magekramper og diare, så jeg forsatte en ukes tid til før neste matvare utpekte seg.

Jeg er kanskje litt treig i oppfattelsen, for jeg kunne jo spise ost på skiva i 4 dager før jeg fant ut at det kanskje var synderen :) Men greit å prøve igjen etter en har kuttet ut noen uker, bare for å få bekreftet at man har kuttet ut riktig matvare.

Stress påvirker også magen, hvis du lett blir stresset, så kan det kanskje være dèt som lager problemer for magen din?

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har blitt frisk på fodmap-kosthold, selv om det er tungt å sette seg inn i var det verd det for meg.

Skrevet

Jeg har blitt frisk på fodmap-kosthold, selv om det er tungt å sette seg inn i var det verd det for meg.

Skulle akkurat til å nevne det, andre problematikker/tilnerminger TS kan se nærmere på er fodmap, sibo, SCD og gaps. :)

Og så har du jo mer "mekaniske" hjelpemidler underveis, som å tygge maten helt til den er flytende, ta litt eplecidereddik 10 min før måltider for å styrke magesyren, ikke drikke vann rundt eller til måltider (kun mellom), og bløtlegge nøtter om du spiser det i minst ett døgn for å lette fordøyelsen av dem.

Skrevet

Stress påvirker også magen, hvis du lett blir stresset, så kan det kanskje være dèt som lager problemer for magen din?

Stress påvirker absolutt magen min. Om det er "roten til alt det onde", det er ikke godt å si..

Nå er det ikke lenge til det skjer en del forandringer i livet mitt. Nytt bosted, ny jobb og nye matvaner, så er spent på hvordan det blir tatt imot av magen. Kanskje det er positivt :)

Skrevet

Dere nevner forskjellige forkortelser her..Forklar gjerne hva de betyr :) .

Kom gjerne med konkrete matretter og produkter som jeg kan prøve.

Vet ikke helt om å ta flere tester/prøver vil hjelpe meg noe mer.
Til syvende og sist vil de nok ikke gi noe resultat men tar bare tid og penger. I tillegg skape bekymring?
Beste metoden er vel å prøve seg frem?

Skrevet

Jeg ønsker også konkrete tips til frokost, lunsj osv.. Sliter også med magen men synes det er vanskelig å vite hva man skal spise. Finnes det forum med oppskrifter ?

Skrevet

Jeg fikk tips om å prøve 6 uker uten mel først, så melk, så kornprodukter. Kanskje verdt et forsøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...