Gå til innhold

Den nasjonale folkedrakten lusker seg ut av skapene snart...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart er det 17.mai og hurra for det og så videre. Den dagen kommer det til å myldre av jenter, damer, gutter og herrer i såkalte "bunader" eller "festdrakter". Sjansen er stor for at endel som leser dette skal ha på seg nettopp det.

Så går de rundt der da, kjøper pølse og is og ser på togene. Vifter med flagg i god tro om at de ser så forbaska vakre og nydelige ut. Eller kjekke. Guttene sier "du er så heit i bunad!" for å få seg et nummer. Sannheten er at det ser så utrolig stygt ut!

Det finnes så mange adjektiver som kan beskrive bunader.

F.eks: harry, stygt eller klovnete.

Alle voksne damer som har på seg bunad blir automatisk 15 år eldre. Alle menn som har på bunad ser ut som at de ikke tar seg selv på alvor, det hele er humoristisk. Barn med bunad er faktisk helt OK - barn er søte når de ser teite ut (akkurat som hunder), men de voksne klarer liksom ikke å bære drakta på samme måte...

Tradisjonelt folkeplagg kan det vel kalles. Nordmenn, som ikke ønsker noe noe høyere enn å være en blandingsnasjon, akkurat som onkel USA, de tar frem den tradisjonelle folkedrakta på 17.mai! De kaller dagen barnas dag og tror at den feires fordi krigen sluttet, og da må man bære en nasjonalromantisk folkedrakt. Hmm.. Vent, det henger ikke på greip!

Men for all del, gå rundt og tro at du ser slående vakker ut eller kjekk ut i bunad! Og tro at krigen sluttet 17. mai 1814. Det blir ikke noe penere eller bedre av den grunn.

(Ps: jeg har bunad, men bruker den ikke ;) )

Anonymous poster hash: fdc89...4fd

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du om det.

Jeg syns bunad er kjempefint, og skulle ønske at jeg hadde en selv.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Dessuten er det fryktelig mange som tror at bunaden er et veldig gammelt plagg, når sannheten er at det er et rekonstruert plagg skapt i nasjonalismens ånd tidlig i forrige århundre.

Anonymous poster hash: c4845...665
  • Liker 8
Gjest baremeg89
Skrevet

Vel.. Fritt land, alle har låv å ha sin egen mening (selv om jeg er totalt uenig i det du skriver :) du for lukke øynene når du ser oss andre flåtte oss i bunad ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du har visst en litt annen definisjon av harry enn jeg har.

Hva som er stygt eller pent er en smakssak. Jeg synes bunad er pent, og du skal få lov til å synes det er stygt.

Klovnekostyme hører hjemme på sirkus og bunad hører hjemme på 17. mai. Hva så? :)

Anonymous poster hash: 09720...d54

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Snart er det 17.mai og hurra for det og så videre. Den dagen kommer det til å myldre av jenter, damer, gutter og herrer i såkalte "bunader" eller "festdrakter". Sjansen er stor for at endel som leser dette skal ha på seg nettopp det.

Så går de rundt der da, kjøper pølse og is og ser på togene. Vifter med flagg i god tro om at de ser så forbaska vakre og nydelige ut. Eller kjekke. Guttene sier "du er så heit i bunad!" for å få seg et nummer. Sannheten er at det ser så utrolig stygt ut!

Alle voksne damer som har på seg bunad blir automatisk 15 år eldre. Alle menn som har på bunad ser ut som at de ikke tar seg selv på alvor, det hele er humoristisk. Barn med bunad er faktisk helt OK - barn er søte når de ser teite ut (akkurat som hunder), men de voksne klarer liksom ikke å bære drakta på samme måte...

Tradisjonelt folkeplagg kan det vel kalles. Nordmenn, som ikke ønsker noe noe høyere enn å være en blandingsnasjon, akkurat som onkel USA, de tar frem den tradisjonelle folkedrakta på 17.mai! De kaller dagen barnas dag og tror at den feires fordi krigen sluttet, og da må man bære en nasjonalromantisk folkedrakt. Hmm.. Vent, det henger ikke på greip!

Men for all del, gå rundt og tro at du ser slående vakker ut eller kjekk ut i bunad! Og tro at krigen sluttet 17. mai 1814. Det blir ikke noe penere eller bedre av den grunn.

Her er det mye du ikke har fått med deg. Tviler på at det er andre enn du som tror dette! :fnise:

Anonymous poster hash: 41e27...bd3

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg kan være enig i noe av det du skriver TS, og det er at mange absolutt ikke kler sin bunad, og ser helt forferdelig ut med den. Det virker som mange ikke har evne til å se at kroppen deres absolutt ikke passer i en bunad. (Dvs. du blir ikke akkurat MINDRE i en bunad :roll: ). Jeg får da følelsen av å møte en vandrende lavo. (og det skal jeg være enig i at er litt latterlig....)

Ikke alle bunader er vakre heller. Personlig syntes jeg hallingbunaden og nordlandsbunaden er helt grusom. (Men dette er smak og behag)

Men har man kropp til det, og en vakker bunad - finnes det ikke noe vakrere plagg på 17. mai. (Jeg har ikke bunad selv)

Endret av Myrthel
Gjest BettyBoop
Skrevet

-Jeg syns nå bunad er fint jeg både på kvinner og menn

- Hvorfro selger du ikke bunaden din egentlig og hvorfor ville du ha bunad i utg punktet hvis du syns bunader er stygge?

- Jeg tror de fleste vet at vi ikke feirer 17 mai pga krigens slutt

• Liker 1
Gjest Geit
Skrevet

Er det et plagg som ikke er harry, så er det vel bunad. Hvis man er harry i bunad, så er det noe galt med tilbehør eller styling.

I tillegg synes jeg bunad er et plagg man kan kle uansett kroppsfasong, og jeg håper vi aldri ser et begrep som ligner på "bunadskroppen". :P

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er det et plagg som ikke er harry, så er det vel bunad. Hvis man er harry i bunad, så er det noe galt med tilbehør eller styling.

I tillegg synes jeg bunad er et plagg man kan kle uansett kroppsfasong, og jeg håper vi aldri ser et begrep som ligner på "bunadskroppen". :P

De fleste ser bare deisete ut i bunad. Jeg synes ikke den er flatterende for andre enn tynne fjortisjenter.

AnonymBruker
Skrevet

men kan man ikke få lov til å drite i om man ser stor ut da? er ikke alle som bryr seg om det

Anonymous poster hash: 31259...9e0
  • Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

De fleste ser bare deisete ut i bunad. Jeg synes ikke den er flatterende for andre enn tynne fjortisjenter.

man ser ikke flatterende ut når man er så tynn som jeg var da jeg var fjortis. Bunaden hang som en sekk på meg. Bunad ser est ut på folk med former. Faktisk syns jeg folk som er litt store kler det best.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

man ser ikke flatterende ut når man er så tynn som jeg var da jeg var fjortis. Bunaden hang som en sekk på meg. Bunad ser est ut på folk med former. Faktisk syns jeg folk som er litt store kler det best.

Ja, da var den jo sydd for stor til deg. Bunader som sitter normalt er det jeg snakker om.

Skrevet

Åh, jeg er så sinnsykt uenig med TS, og gleder meg vilt til å bruke den splitter nye bunaden min på 17. mai for aller første gang :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

men kan man ikke få lov til å drite i om man ser stor ut da? er ikke alle som bryr seg om det

Altså, jeg stusser bare over prioriteringen. Bunad til flere titalls tusen kroner, som verken får en til å se pen eller slank ut. Nei, da velger jeg heller å investere i fine plagg med jevne mellomrom og ha en oppdatert festgarderobe.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja, da var den jo sydd for stor til deg. Bunader som sitter normalt er det jeg snakker om.

skal man sy den sånn at den sitter på en radmager fjortis så kommer hun jo aldri til å passe i den når hun blir eldre. Må være nok stoff i bunaden til å kunne sy den veeeldig ut isåfall.

Min bunad var nok litt stor men det kom seg når jeg fikk former som den gang var relativt ikkeeksisterende

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Åh, jeg er så sinnsykt uenig med TS, og gleder meg vilt til å bruke den splitter nye bunaden min på 17. mai for aller første gang :)

koselig å se alle de ulike bunadene og lure på hvor de er fra..

• Liker 2
Skrevet

Øver du deg på å skrive kåseri til eksamen?

Ellers elsker jeg bunad.

• Liker 1
Skrevet

koselig å se alle de ulike bunadene og lure på hvor de er fra..

helt enig, skulle ønske jeg kunne mye mer om det :)

selv har jeg to bunader, en arvebunad etter mormor og en splitter ny :)

Skrevet

For meg må du gjerne drite i det.. ;) Jeg sier ikke i fra til noen at jeg syntes de er ukledelige i bunad (men her ble vi spurt direkte)... men jeg har vel lov å tenke det..... :rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...