Hugtatt Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Hei Jeg går på en type medisin som jeg aldri blir klok av når jeg henter den. Noen ganger så sier de at jeg har betalt en egenandel og det var nok, da er resten gratis. Noen ganger så må jeg betale over 500kr for den og de mener da at de andre som har fortalt meg om egenandelen er feil. Noen reseptkyndige her som kan fortelle meg hvorfor det er sånn? Trodde all medisin kom på blåresept og var tilnærmet gratis?
Gjest Blomst83 Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Hvis resepten er på blå resept skal du ikke betalte for den etter at du har motatt frikort,men frem til det skal du betale egenandel.Så hvis den er på blå resept og du har nådd frikortgrensa,men fortsatt må betale er det de som gjør en feil.
Gjest Jørild Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 (endret) Du må betale egenandel fram til du får frikort. Når du har fått frikort skal du ikke betale. Endret 5. mai 2014 av Jørild
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Alle medisiner er ikke på blå resept, bare for å ha sagt det, faktisk er det de færreste. Er lettere om du skriver her hva du får og hvorfor. Av og til kan en medisin være på blå resept for noen, på hvit for andre. Hvorvidt du trenger å betale for blåresept kommer som sagt over ann på frikortstatus. Hvit resept må du alltid betale for. Anonymous poster hash: 78e42...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 På de fleste medisiner på blå resept betaler jeg en egenandel pr 3 mnd. Hvis jeg henter ut for en mnd om gangen betaler jeg da hver fjerde gang. Anonymous poster hash: 5a358...037
Hugtatt Skrevet 5. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 5. mai 2014 Det er blå resept pga kronisk livsvedvarende sykdom. Mao har jeg fått gratis medisiner av og til da?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Med medisiner på blå resept er det vanlig å betale 38 % av den totale summen pr. kjøp frem til man har frikort (men maksimum 520 kr). Anonymous poster hash: 97027...fe9 3
Gjest Blomst83 Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Det er blå resept pga kronisk livsvedvarende sykdom. Mao har jeg fått gratis medisiner av og til da? Hva mener du? Har du ikke nådd frikortgrensa,men har opplevd og ikke ha måttet betale når du har hentet ut medisiner?
kameliablomst Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Man skal ikke betale mer enn 520,- pr hver 3. Måned på en og samme blå-resept. Derfor kan det skje at du ikke må betale hvis du er tom og må hente mer innad i de 3 månedene månedene, mens etter de 3 månedene er det ny egenandelsperiode.
kameliablomst Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Man skal ikke betale mer enn 520,- pr hver 3. Måned på en og samme blå-resept. Derfor kan det skje at du ikke må betale hvis du er tom og må hente mer innad i de 3 månedene månedene, mens etter de 3 månedene er det ny egenandelsperiode.
Hugtatt Skrevet 5. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 5. mai 2014 Hva mener du? Har du ikke nådd frikortgrensa,men har opplevd og ikke ha måttet betale når du har hentet ut medisiner? Jeg har ikke nådd frikortgrensa, men har sluppet å betale for medisiner ja. På denne typen, så kan jo hende det er det som kameliablomst sier, at jeg har hentet innad de 3 mnd. Da noen dager tar jeg 1 tablett pr måltid, andre dager 3 osv.
Gjest Blomst83 Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har ikke nådd frikortgrensa, men har sluppet å betale for medisiner ja. På denne typen, så kan jo hende det er det som kameliablomst sier, at jeg har hentet innad de 3 mnd. Da noen dager tar jeg 1 tablett pr måltid, andre dager 3 osv. Ok,men bare en liten ops.De gjorde en feil på meg også som førte til at jeg ikke skulle betale.Jeg forsto ikke helt hvorfor,og hun dama bak kassa ble litt forvirra fordi det kom opp en beskjed om at jeg hadde frikort(eller noe i den gata),selvom jeg ikke hadde nådd grensa.Men hun fikk ikke gjort noe,og sa at da var det vel sånn det skulle være,men halvannen uke senere fikk jeg giro i posten fra det apoteket.
Hugtatt Skrevet 5. mai 2014 Forfatter #13 Skrevet 5. mai 2014 Ok,men bare en liten ops.De gjorde en feil på meg også som førte til at jeg ikke skulle betale.Jeg forsto ikke helt hvorfor,og hun dama bak kassa ble litt forvirra fordi det kom opp en beskjed om at jeg hadde frikort(eller noe i den gata),selvom jeg ikke hadde nådd grensa.Men hun fikk ikke gjort noe,og sa at da var det vel sånn det skulle være,men halvannen uke senere fikk jeg giro i posten fra det apoteket. Det begynner å bli en stund siden den episoden, så er vel litt sent med noe giro nå. Om den kommer, så får jeg bare betale den
Gjest Blomst83 Skrevet 5. mai 2014 #14 Skrevet 5. mai 2014 Det begynner å bli en stund siden den episoden, så er vel litt sent med noe giro nå. Om den kommer, så får jeg bare betale den Ok Ja det var jo ikke noe annet valg for meg å betale den heller.Ble bare litt satt ut
Hugtatt Skrevet 6. mai 2014 Forfatter #15 Skrevet 6. mai 2014 Ok Ja det var jo ikke noe annet valg for meg å betale den heller.Ble bare litt satt ut Hehe, skjønner det altså! Jeg spurte flere ganger "er du sikker på at jeg ikke skal betale?" Men neida, hadde jo allerede betalt, for det var bare første gang man betalte egenandel. Eller noe i den duren.. skulle ønske man kunne gå inn på nett å se hvor langt unna frikortgrensa man var jeg.
Gjest Blomst83 Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 Hehe, skjønner det altså! Jeg spurte flere ganger "er du sikker på at jeg ikke skal betale?" Men neida, hadde jo allerede betalt, for det var bare første gang man betalte egenandel. Eller noe i den duren.. skulle ønske man kunne gå inn på nett å se hvor langt unna frikortgrensa man var jeg. Det kan du. https://helsenorge.no/selvbetjening/sider/mine-egenandeler.aspx
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #17 Skrevet 6. mai 2014 Hehe, skjønner det altså! Jeg spurte flere ganger "er du sikker på at jeg ikke skal betale?" Men neida, hadde jo allerede betalt, for det var bare første gang man betalte egenandel. Eller noe i den duren.. skulle ønske man kunne gå inn på nett å se hvor langt unna frikortgrensa man var jeg. Jeg jobber på apotek. Har du vedtak på dette legemiddelet? Altså: Fått det på Blå resept på særskilt grunnlag etter søknad? Da har du isåfall fått vedtaksbrev i posten som må leveres til apoteket. Det er kun det apoteket som har kopi av vedtaksbrevet som kan levere det ut med redusert pris. Enkete kunder går til mange ulike apotek som ikke har vedtaket i arkivet, og da må kunden betale full pris. Anonymous poster hash: 2483c...16f
Hugtatt Skrevet 6. mai 2014 Forfatter #18 Skrevet 6. mai 2014 Jeg jobber på apotek. Har du vedtak på dette legemiddelet? Altså: Fått det på Blå resept på særskilt grunnlag etter søknad? Da har du isåfall fått vedtaksbrev i posten som må leveres til apoteket. Det er kun det apoteket som har kopi av vedtaksbrevet som kan levere det ut med redusert pris. Enkete kunder går til mange ulike apotek som ikke har vedtaket i arkivet, og da må kunden betale full pris. Anonymous poster hash: 2483c...16f Nei, det har jeg ikke, men det er på blåresept Aldri søkt om noe.
Hugtatt Skrevet 6. mai 2014 Forfatter #19 Skrevet 6. mai 2014 Det kan du. https://helsenorge.no/selvbetjening/sider/mine-egenandeler.aspx Haha, herregud, kødder du? Takk!
Hugtatt Skrevet 6. mai 2014 Forfatter #20 Skrevet 6. mai 2014 Nå begynner jeg å lure. Gikk inn på den linken, men der er ikke registrert noe siden januar. Jeg er på apotek ca 1 gang pr mnd/pr 2 mnd og henter medisin. Nå må jeg ringe legen tror jeg istedet å høre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå