AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Vi bor veldig landlig til med stor hage, jorder og skog rundt. Det er et stykke til hovedveien og vi har kun en nabo like ved. Hunden var på ett år går stort sett løs ute hele tiden og det funker kjempe bra, han rømmer ikke og kommer når vi roper. Men vi har ett problem, han elsker biler! Hver gang det kommer en bil løper han i full fart mot eller etter bilen. Han står også gjerne midt foran bilen så den ikke får kjørt. Jeg er redd at en dag kommer det til å skje en ulykke. Han løper også etter traktorer og lastebiler.. Vi har trent på innkalling og han kommer alltid ellers, men når det gjelder alle slags kjøretøy lokker han øra fullstendig!! Vi har også prøvd å tute for å skremme han, men han reagerer ikke en gang.. Noen tips?? Anonymous poster hash: ff325...882
brightness Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Søk på kindereggmetoden på google. Eller passeringstrening. Funker på biler også stort sett. Ellers er det jo bare å ha på bånd så skjer det ikke noen ulykke. 1
Omnivore Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Første gang min hadde jaget bil hadde også blitt den siste. Jeg hadde rett og slett ikke turt å la hunden holde på slik, også lastebiler da! Største skrekken min. Jeg ville gått til innkjøp av en løpestreng fort som F og spart opp penger til å gjerde inn en del av tomta. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Løpestreng, kjetting, hundegård eller inngjerdet hage. Siste hund jeg kjenner som levde på den måten ble påkjørt og drept etter kort tid. Hvorfor ta sjansen? Anonymous poster hash: c099f...860 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Søk på kindereggmetoden på google. Eller passeringstrening. Funker på biler også stort sett. Ellers er det jo bare å ha på bånd så skjer det ikke noen ulykke. Takk for tips;) Jeg kunne ønske å slippe å ha han noe særlig i bånd, det funker så greit egentlig og godt for han å være litt fri og ikke bare være "fanget" og inngjerdet. Bare synd dette med biler ødelegger. Jeg har han feks i band rundt de tider jeg vet naboen kommer hjem fra jobb og slik. Men ikke alltid godt å vite når de skal bort eller at det kommer besøk 😝 Anonymous poster hash: ff325...882
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Første gang min hadde jaget bil hadde også blitt den siste. Jeg hadde rett og slett ikke turt å la hunden holde på slik, også lastebiler da! Største skrekken min. Jeg ville gått til innkjøp av en løpestreng fort som F og spart opp penger til å gjerde inn en del av tomta. Nå skal det sies at det er ikke veldig mange lastebiler som kjører forbi her akkurat 😝 Det var kun en gang de skulle levere et gruslass.. Har langline, men han surrer seg bare inn i alt som er! Løpestreng funker nok bedre. Har tenkt på gjerde, men må spare opp litt penger først da vi har veldig stor tomt 😝Anonymous poster hash: ff325...882
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Løpestreng, kjetting, hundegård eller inngjerdet hage. Siste hund jeg kjenner som levde på den måten ble påkjørt og drept etter kort tid. Hvorfor ta sjansen?Anonymous poster hash: c099f...860 Nei, jeg må nok bruke bånd😏 Men skulle hatt noen tips til å få han til å slutte å løpe etter biler!Anonymous poster hash: ff325...882
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Vi hadde en hund som var likedan når jeg var barn, han gjemte seg i grøfta borte ved veien og når det kjørte biler forbi sprang han etter de og bjeffet som gal. Han ble påkjørt flere ganger, eller kanskje han det var han som kolliderte med bilene rett og slett, så ivrig som han var. Han kom unna med livet alle gangene, men halen hang bare rett ned, den hadde knekt flere ganger.. Anonymous poster hash: 454ab...81f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Vi hadde en hund som var likedan når jeg var barn, han gjemte seg i grøfta borte ved veien og når det kjørte biler forbi sprang han etter de og bjeffet som gal. Han ble påkjørt flere ganger, eller kanskje han det var han som kolliderte med bilene rett og slett, så ivrig som han var. Han kom unna med livet alle gangene, men halen hang bare rett ned, den hadde knekt flere ganger.. Anonymous poster hash: 454ab...81f Huff a meg da😝 Rart de ikke blir redd etter å ha blitt påkjørt vaffal.. Han min bjeffer ikke mot bilene, virker som han bare vil leke og blir glad når han ser en bil, fordi han vet det sitter noen inni han kanskje kan hilse på😝Anonymous poster hash: ff325...882
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Huff a meg da Rart de ikke blir redd etter å ha blitt påkjørt vaffal.. Han min bjeffer ikke mot bilene, virker som han bare vil leke og blir glad når han ser en bil, fordi han vet det sitter noen inni han kanskje kan hilse påAnonymous poster hash: ff325...882 Nei, vår hund ble ikke redd i det hele tatt, mulig han tok det rolig noen dager/uker etterpå, men så kom alltid den dagen hvor han tuslet tilbake til grøfta igjen.. Stakkars.. Han fortsatte jo med dette hele livet! Anonymous poster hash: 454ab...81f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Strømming på samme måte som mot rein og sau funker. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til bruk av strøm, men i disse tilfellene hvor det er så essensielt og det utføres av kyndige personer som har peiling, så støtter jeg det. Med korrekt aversjonstrening vil hunden din være kurert fra å løpe etter biler etter 1, max 2 strømminger. Anonymous poster hash: 21b03...380 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Strømming på samme måte som mot rein og sau funker. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til bruk av strøm, men i disse tilfellene hvor det er så essensielt og det utføres av kyndige personer som har peiling, så støtter jeg det. Med korrekt aversjonstrening vil hunden din være kurert fra å løpe etter biler etter 1, max 2 strømminger. Anonymous poster hash: 21b03...380 Jeg har vært inne på tanken;) Har sett på vibereringshalsbånd med fjernkontroll.. Anonymous poster hash: ff325...882
Wildberry Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Det er faktisk lovpålagt å sikre hunden, da, enten den løper etter biler eller ei. Hvis du mener at hunden uansett ikke stikker ut av hagen (untatt når det kommer biler) så vil ikke engang friheten til hunden bli begrenset ved at dere gjerder inn hagen. Båndtvangen krever at du sikrer hunden din for å skjerme sårbart dyreliv (ikke folk!), noe som da er spesielt viktig når man bor landlig til med skogen som nærmeste nabo. Selv utenfor båndtvangperioden kreves det at hunden er under kontroll mens den er fri, altså må eier være sammen med den. Jeg skjønner ikke at man i det hele tatt snakker om strømming og påføring av straff/ubehag for å løse dette problemet når det enkelt kan løses ved å ta sitt lovpålagte ansvar som hundeeier. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Det er faktisk lovpålagt å sikre hunden, da, enten den løper etter biler eller ei. Hvis du mener at hunden uansett ikke stikker ut av hagen (untatt når det kommer biler) så vil ikke engang friheten til hunden bli begrenset ved at dere gjerder inn hagen. Båndtvangen krever at du sikrer hunden din for å skjerme sårbart dyreliv (ikke folk!), noe som da er spesielt viktig når man bor landlig til med skogen som nærmeste nabo. Selv utenfor båndtvangperioden kreves det at hunden er under kontroll mens den er fri, altså må eier være sammen med den. Jeg skjønner ikke at man i det hele tatt snakker om strømming og påføring av straff/ubehag for å løse dette problemet når det enkelt kan løses ved å ta sitt lovpålagte ansvar som hundeeier. Strømming mot rein og sau er helt vanlig i dag. OG lovlig når utført av godkjente personer. Hunden påføres voldsomt ubehag 1 eller 2 ganger, så er hunden kurert. Det jeg sier er at jeg ser ikke bort fra at bruk av samme metode mot biler kan være nyttig. Som sagt, bruk av strøm er noe jeg ikke er veldig begistret for, men når det kommer til forhold som i verste fall kan gå ut over livet til hunden, så bør det kunne vurderes. Løper hunden etter sau/rein har bonden rett til å skyte hunden for å forsvare sine dyr. Løper hunden etter biler er sjansen stor for å bli påkjørt og skadet og i verste fall død. Anonymous poster hash: 21b03...380 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #15 Skrevet 6. mai 2014 Åssen rase er det? Jeg vet det at border collie kan lett bli aggressive mot biler/dekk fordi de ikke får gjetet, men nå vet jo ikke jeg om det er BC.. Anonymous poster hash: 8dc7a...2fb 1
Wildberry Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 Strømming mot rein og sau er helt vanlig i dag. OG lovlig når utført av godkjente personer. Hunden påføres voldsomt ubehag 1 eller 2 ganger, så er hunden kurert. Det jeg sier er at jeg ser ikke bort fra at bruk av samme metode mot biler kan være nyttig. Som sagt, bruk av strøm er noe jeg ikke er veldig begistret for, men når det kommer til forhold som i verste fall kan gå ut over livet til hunden, så bør det kunne vurderes. Løper hunden etter sau/rein har bonden rett til å skyte hunden for å forsvare sine dyr. Løper hunden etter biler er sjansen stor for å bli påkjørt og skadet og i verste fall død. Anonymous poster hash: 21b03...380 Det er stor forskjell på å strømme mot sau/rein, og det å strømme mot biler!
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 Åssen rase er det? Jeg vet det at border collie kan lett bli aggressive mot biler/dekk fordi de ikke får gjetet, men nå vet jo ikke jeg om det er BC..Anonymous poster hash: 8dc7a...2fb Det er en blanding mellom cocker spaniel og puddel Anonymous poster hash: ff325...882
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #18 Skrevet 8. mai 2014 Det er stor forskjell på å strømme mot sau/rein, og det å strømme mot biler! Det er det slett ikke, hvis det gjøres korrekt. Strømming mot sau og rein kan også gjøre fryktelig galt, som vil med føre at hunden blir redd bare den ser en sau eller rein. Poenget er at det må gjøres av kyndige folk som sørger for at hunden forstår at det er JAGING som fører til ubehaget. Gjøres det feil vil man kunne få en nervøs hund som kryper sammen straks han ser en sau. Det er også derfor det er satt regler for dette, og at det må gjennomføres av godkjente folk. Det samme vil helt klart funke for jaging av biler. Men ser ikke ut til at vi blir enige her Kjenner for øvrig til et menneske som er sterk motstander av strømdressur mot sau og rein, og hun påstod en gang at man lett kunne dressere dette bort med klikkertrening. Da gadd jeg ikke diskutere lenger. Anonymous poster hash: 21b03...380 1
Wildberry Skrevet 8. mai 2014 #19 Skrevet 8. mai 2014 Det er det slett ikke, hvis det gjøres korrekt. Strømming mot sau og rein kan også gjøre fryktelig galt, som vil med føre at hunden blir redd bare den ser en sau eller rein. Poenget er at det må gjøres av kyndige folk som sørger for at hunden forstår at det er JAGING som fører til ubehaget. Gjøres det feil vil man kunne få en nervøs hund som kryper sammen straks han ser en sau. Det er også derfor det er satt regler for dette, og at det må gjennomføres av godkjente folk. Det samme vil helt klart funke for jaging av biler. Men ser ikke ut til at vi blir enige her Kjenner for øvrig til et menneske som er sterk motstander av strømdressur mot sau og rein, og hun påstod en gang at man lett kunne dressere dette bort med klikkertrening. Da gadd jeg ikke diskutere lenger. Anonymous poster hash: 21b03...380 Du misforstår. Jeg sier ikke at prosessen er forskjellig, og jeg sier heller ikke at det ikke vil hjelpe å strømme mot bil (hvis, som du sier, det gjøres av noen som kan sakene sine). Jeg er heller ikke anti-strømming der det er behov, men jeg regner likevel strømming for en ekstremløsning som bare skal brukes for å verne om dyrene. TS bryter loven med å ha hunden sin løs i båndtvangsperioden. Det blir helt feil å skulle strømme hunden for å ha muligheten til å fortsette å bryte loven på dette viset! Man går ikke så langt som å strømme uten at det er et reelt behov for det, og det er det ikke i dette tilfellet. Hunden vil være 100% trygg så lenge TS tar sitt ansvar som hundeeier på alvor. Jeg har en hund som ikke jager biler, og en som gjør det. Ikke noe problem, da begge to er godt sikret. Utenom båndtvangsperioden får begge lov å gå løs på tur, men aldri i trafikkerte områder.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #20 Skrevet 21. april 2019 På 05.05.2014 den 17.37, AnonymBruker skrev: Strømming på samme måte som mot rein og sau funker. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til bruk av strøm, men i disse tilfellene hvor det er så essensielt og det utføres av kyndige personer som har peiling, så støtter jeg det. Med korrekt aversjonstrening vil hunden din være kurert fra å løpe etter biler etter 1, max 2 strømminger. Anonymous poster hash: 21b03...380 Fungerer det? Da ville jeg anbefalt ny eier om jeg hadde visst om det. Hunden ble påkjørt og døde mens den gikk i bånd. Den gjorde utfall. Hadde blitt mye bedre, men det endte katastrofalt når en bil i stor fart kom bak en sving. Dekker forsikringen dette eller må sjåføren ta av sin forsikring? Anonymkode: ce83b...5ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå