Gå til innhold

piksler?


Piarina

Anbefalte innlegg

Hvordan vet jeg hvor mange piksler et bilde har...? For meg er piksler et helt nytt ord som plutselig har hoppet inn i lillebrors vokabular etter at han fikk seg digitalkamera. Så jeg har jo hørt om det, og vet det har med størrelse å gjøre, men hva er det egentlig? Er det cm-aktig eller areal-aktig eller hvor stor lagringsplass det tar eller hva...? Er det noe man kan se, eller varierer det fra bilde til bilde. Prøver å finne et bilde å bruke som avatar eller hva det heter, og hadde endelig funnet et som var mindre enn 6 k, men så var det disse pikslene da. Er ikke så teknisk av meg, men har faktisk snart 6 års universitetsutdannelse.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver pixel i et bilde er hvert eneste lille punkt i bildet. Hvis du zoomer inn massevis vil du se små punkter og det er pixlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åjaaaa.....og hvordan finner jeg antall da...? Går ut ifra at jeg ikke skal begynne å telle prikkene....? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åjaaaa.....og hvordan finner jeg antall da...? Går ut ifra at jeg ikke skal begynne å telle prikkene....? :klø:

:ler::ler:

Ser for meg deg sitte og telle i ukesvis :o :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for ordens skyld;

Piksler (Picture element)kan ikke zoomes inn. De er så små, at vi ikke kan oppfatte hver enkelt piksel, men ser det som et helt bilde.

Pikslene er delt inn horisontalt og vertikalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeel..

Piksler blir "målt" horisontalt og vertikalt.

F.eks. så har jeg oppløsningen 1024 pixler horisontalt og 768 vertikalt, på skjermen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld;

Piksler (Picture element)kan ikke zoomes inn. De er så små, at vi ikke kan oppfatte hver enkelt piksel, men ser det som et helt bilde.

Pikslene er delt inn horisontalt og vertikalt.

Du kan selvfølgelig zoome inn dersom du har et fotoediteringsprogram, slik som Photoshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...