Linneah2013 Skrevet 4. mai 2014 #61 Del Skrevet 4. mai 2014 Så du mener at folk som ikke greier å sykle fort ikke har noe i veibanen å gjøre? Hva med gamlemor eller barn som skal sykle fra a til b hvor der ikke er fortau. Hvor kanskje distansen er 10 km og for langt til å gå. Anonymous poster hash: 144b7...f7d Bilister som ikke klarer å holde fartsgrensen, kjører ut til siden, ikike alle gjør det, men de bør, for å slippe andre forbi. Da burde vel syklistene gjøre det samme, hvis de ikke klarer å holde fartsgrensen? Vi vet jo alle hvor farlig det er med sinker i trafikken, de skaper mange ulykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 4. mai 2014 #62 Del Skrevet 4. mai 2014 Det er hvertfall åpenbart at mange av de som kritiserer syklister i veibanen ikke har syklet noe særlig selv. At syklister bør bruke sykkelfelt er åpenbart, men sykling på kombinerte gang- og sykkelstier blir mange steder en annen historie. Og ja, det fins tullete syklister som ikke følger reglene, og jeg vet om enkelte strekninger som er så trafikkerte, og hvor det fins relativt egnede fortau ved siden av, at de ikke egner seg til sykling midt i ettermiddagsrushet. Men sånn generelt, ville jeg ikke vært veldig frampå med å kritisere at det fins syklister i veibanen når jeg selv sitter bedagelig til i bilen min og kjører. Om mange nok sykler, gjør det også køen kortere for de som tar bilen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunshine23 Skrevet 4. mai 2014 #63 Del Skrevet 4. mai 2014 Veldig enig med TS! Verste jeg vet er syklister og det aller verste er de idiotene som sykler ved siden av hverandre!! Hallo dere sperrer veien og lager kø. Makan!!!! Jo jeg har sykkel og bruker den gjør jeg å, men kunne ikke falt meg i å sykle midt i veien og sperre trafikken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #64 Del Skrevet 4. mai 2014 Det er hvertfall åpenbart at mange av de som kritiserer syklister i veibanen ikke har syklet noe særlig selv. At syklister bør bruke sykkelfelt er åpenbart, men sykling på kombinerte gang- og sykkelstier blir mange steder en annen historie. Og ja, det fins tullete syklister som ikke følger reglene, og jeg vet om enkelte strekninger som er så trafikkerte, og hvor det fins relativt egnede fortau ved siden av, at de ikke egner seg til sykling midt i ettermiddagsrushet. Men sånn generelt, ville jeg ikke vært veldig frampå med å kritisere at det fins syklister i veibanen når jeg selv sitter bedagelig til i bilen min og kjører. Om mange nok sykler, gjør det også køen kortere for de som tar bilen. Jeg har syklet i veibanen og på lengre strekninger. På et mirakuløst vis finner jeg alltid alternative veier og viser hensyn til gående, andre syklende og ikke minst biler. Det er heller åpenbart at de som sykler aldri har kjørt bak en syklist og skjønner hvor farlig og irriterende det er. Det kunne vært et poeng det med mange nok sykler i et annet land. Det vil ikke fungere her før man har veier egnet til dette. Dessuten ser jeg for meg en katastrofe dersom flere skulle finne på å sykle og lage enda mer kaos. De ville vel syklet organisert med 10 i bredden og aldri sluppet noen forbi. Bedagelig? Jeg skal love deg at jeg sitter ikke mye bedagelig i bilen på vei til jobb og må passe på slik at jeg ikke kjører over disse syklistene fordi de sperrer veibanen og 24 biler bak meg tuter. Ikke vil jeg forbikjøre heller med mindre det er god sikt og trygge forhold. Anonymous poster hash: d5c28...393 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Santa Barbara Skrevet 4. mai 2014 #65 Del Skrevet 4. mai 2014 Det var bare et eksempel. Jeg synes ts kanskje hadde hatt gått av å roe seg ned litt. Hvorfor være så irritert og utålmodig? Så lenge der ikke eksisterer en egen vei for myke trafikanter og bilister så må du roe deg ned. Tenk for 40 år siden. Hvor du så biler, syklister, gående, sauer, kyr i en herlig blanding på en vei. Da hadde du bare å vise hensyn.Anonymous poster hash: 144b7...f7d Det er litt annerledes å sykle for å komme deg fra at til b enn å bruke veibanen som treningsvei. De syklet ikke på den måten før i tiden så vidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 4. mai 2014 #66 Del Skrevet 4. mai 2014 skulle tro noen av syklistene hadde betalt for mye i veiavgift på bilen og skal ta det igjen på sykling.. det jeg har lagt merke til er at ungdom er flinkest til å bruke gangfeltet eller kommer seg opp på gangfeltet når biler eller busser skal forbi eller det blir lang kø, og de som er værst midt i veibanen er 50+ karene eller kvinnene som tydeligvis tror de er verdensmestre og all og jeg mener de tror de har ALL sin rett til å være midt i veibanen. Tror ikke det vil hjelpe å bokstavere F A R L I G til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Santa Barbara Skrevet 4. mai 2014 #67 Del Skrevet 4. mai 2014 Kan ikke tenke noe som er så irriterende som syklister som på død og liv skal sykle i veien når det er sykkelsti ved siden av, og sykler med 20 biler bak seg uten å gjøre en dritt med det. Hvorfor er det så vanskelig å sykle på sykkelstien?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 4. mai 2014 #68 Del Skrevet 4. mai 2014 Kan ikke tenke noe som er så irriterende som syklister som på død og liv skal sykle i veien når det er sykkelsti ved siden av, og sykler med 20 biler bak seg uten å gjøre en dritt med det. Hvorfor er det så vanskelig å sykle på sykkelstien?? Fordi den mange steder er full av folk og fortauskanter man må forsere for hver utkjøring man skal krysse. Jeg sier ikke at man konsekvent ikke skal bruke gang- og sykkelstiene der det er lite hindringer eller veldig trafikkert og uegnet å sykle i veien (lager man milevis med kø fordi det er umulig å kjøre forbi der, ville jeg holdt meg unna veien), men jeg skjønner at mange velger veien veldig mange steder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #69 Del Skrevet 4. mai 2014 Mange syklister bruker veibanen som treningsarena(suprise!) - i lyskryss suser de videre på rødt (da gjelder plutselig ikke reglene lenger) og ellers hindrer de trafikken fordi en sykkel ikke går like fort som en bil (suprise igjen!), noe som setter meg i fare når jeg må ta uoversiktelige forbikjøringer (en eller annen gang, for jeg setter meg ikke i bilen for å ha sykkelfart til jobb). Dermed blir jeg forbannet, fordi en uoversiktelig forbikjøring fører til redsel som igjen fører til aggresjon, slik er det. DET ER PROBLEMET Anonymous poster hash: dca1a...7f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #70 Del Skrevet 5. mai 2014 Fordi den mange steder er full av folk og fortauskanter man må forsere for hver utkjøring man skal krysse. Jeg sier ikke at man konsekvent ikke skal bruke gang- og sykkelstiene der det er lite hindringer eller veldig trafikkert og uegnet å sykle i veien (lager man milevis med kø fordi det er umulig å kjøre forbi der, ville jeg holdt meg unna veien), men jeg skjønner at mange velger veien veldig mange steder. De kan fint holde seg vekk fra veibanen også. Er det sykkelstier eller gangstier, kan de bruke dem. Går det for sakte? Synd for vedkommende, for det går for sendt for bilistene når vi må sakke av farten 40 km/t. Anonymous poster hash: d5c28...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Santa Barbara Skrevet 5. mai 2014 #71 Del Skrevet 5. mai 2014 Fordi den mange steder er full av folk og fortauskanter man må forsere for hver utkjøring man skal krysse. Jeg sier ikke at man konsekvent ikke skal bruke gang- og sykkelstiene der det er lite hindringer eller veldig trafikkert og uegnet å sykle i veien (lager man milevis med kø fordi det er umulig å kjøre forbi der, ville jeg holdt meg unna veien), men jeg skjønner at mange velger veien veldig mange steder. Ikke her jeg bor hvert fall. Hvis fotgjengere er i veien for syklister så kan de kanskje tenke seg hvor mye i veien de selv er for bilister. Mange som har ting å rekke, da passer det seg lite at noen bruker veien som treningsstudio. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 5. mai 2014 #72 Del Skrevet 5. mai 2014 Mange syklister bruker veibanen som treningsarena(suprise!) - i lyskryss suser de videre på rødt (da gjelder plutselig ikke reglene lenger) og ellers hindrer de trafikken fordi en sykkel ikke går like fort som en bil (suprise igjen!), noe som setter meg i fare når jeg må ta uoversiktelige forbikjøringer (en eller annen gang, for jeg setter meg ikke i bilen for å ha sykkelfart til jobb). Dermed blir jeg forbannet, fordi en uoversiktelig forbikjøring fører til redsel som igjen fører til aggresjon, slik er det. DET ER PROBLEMET Anonymous poster hash: dca1a...7f1 Problemet er altså at DU køyrer forbi på ein vettlaus måte fordi DU ikkje har toleranse nok til å innsjå at syklistar er køyrande som SKAL bruke vegbanen. Også når ein køyrer bil må ein rekne med at ein kan komme ut for hindringar som gjer at du må køyre sakte. Du har ikkje meir rett på vegen enn syklistar. DU eig eit problem, det gjer deg ikkje rett til å setje MITT liv i fare. DIN atferd bak rattet er altså problemet, ikkje syklistane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. mai 2014 #73 Del Skrevet 5. mai 2014 De kan fint holde seg vekk fra veibanen også. Er det sykkelstier eller gangstier, kan de bruke dem. Går det for sakte? Synd for vedkommende, for det går for sendt for bilistene når vi må sakke av farten 40 km/t. Anonymous poster hash: d5c28...393 Ikke her jeg bor hvert fall. Hvis fotgjengere er i veien for syklister så kan de kanskje tenke seg hvor mye i veien de selv er for bilister. Mange som har ting å rekke, da passer det seg lite at noen bruker veien som treningsstudio. Men mange er jo fryktelig selvsentrerte i slike diskusjoner. Etter mitt syn kan du ikke sammenligne det å bli hindret som bilist og det å bli hindret som syklist. Det er mange gode grunner til å ønske å legge til rette for at mange velger sykkelen, mens samfunnet har lite igjen for å legge opp til at flere skal ta bilen. Er det for mange hindringer for syklistene, blir det for krevende å sykle, og da kan de velge å kjøre bil. Så har du de som ikke bruker sykkelen som transport, men kun som trening, men det er da også rimelig positivt i et folkehelse-perspektiv (her kan man jo trekke paralleller til andre køer, nemlig helsekøene). Noen ting er grunnleggende positivt for samfunnet, selv om de har noen ulemper for enkelte, og da mener jeg man må ha en smule mer tålmodighet enn om det aktuelle irritasjonsmomentet var noe destruktivt for menneskeheten (som jo bilen for øvrig er). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #74 Del Skrevet 6. mai 2014 Problemet er altså at DU køyrer forbi på ein vettlaus måte fordi DU ikkje har toleranse nok til å innsjå at syklistar er køyrande som SKAL bruke vegbanen. Også når ein køyrer bil må ein rekne med at ein kan komme ut for hindringar som gjer at du må køyre sakte. Du har ikkje meir rett på vegen enn syklistar. DU eig eit problem, det gjer deg ikkje rett til å setje MITT liv i fare. DIN atferd bak rattet er altså problemet, ikkje syklistane. Nei, problemet er at DU setter MITT og ANDRES liv i fare fordi DU må trene på en vei som ikke er skikket for syklister. Og når DU kommer med de 20 kameratene dine i tillegg og tror at DERE kan sykle 30 km/t på en vei med 70-80 sone, så er det faktisk DERE som skaper utrygghet. Visst føler dere at dere kan bruke veien som treningsbane og all rett til andre ting. Tipper likevel at pipen får en annen låt når DERE må BETALE veiavgift. Det handler ikke om sakte fart, det handler om å bruke de greiene som kalles for hjerneceller kombinert med fornuft. Anonymous poster hash: d5c28...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #75 Del Skrevet 6. mai 2014 Men mange er jo fryktelig selvsentrerte i slike diskusjoner. Etter mitt syn kan du ikke sammenligne det å bli hindret som bilist og det å bli hindret som syklist. Det er mange gode grunner til å ønske å legge til rette for at mange velger sykkelen, mens samfunnet har lite igjen for å legge opp til at flere skal ta bilen. Er det for mange hindringer for syklistene, blir det for krevende å sykle, og da kan de velge å kjøre bil. Så har du de som ikke bruker sykkelen som transport, men kun som trening, men det er da også rimelig positivt i et folkehelse-perspektiv (her kan man jo trekke paralleller til andre køer, nemlig helsekøene). Noen ting er grunnleggende positivt for samfunnet, selv om de har noen ulemper for enkelte, og da mener jeg man må ha en smule mer tålmodighet enn om det aktuelle irritasjonsmomentet var noe destruktivt for menneskeheten (som jo bilen for øvrig er). Jeg sammenlikner ikke hindringer for syklist kontra bilist. Jeg diskuterer unødvendigheten og faremomentene som oppstår. Har aldri opplevd at en vei hvor bilistene ferdes inneholder for mange hindre. De kommer alle veier fra og i stor fart i uoversiktelige nedoverbakker eller sinker trafikken. Jeg snakker heller ikke om positive perspektiver, om du absolutt skal dra det med så tipper jeg de som er skadd i ulykker forbundet med syklister i veibanen, så tror jeg vedkommende ikke mener det var direkte helsefremmende. En smule tålmodighet er topp, da kan syklistene sykle inne på treningssenteret? Anonymous poster hash: d5c28...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 6. mai 2014 #76 Del Skrevet 6. mai 2014 Nei, problemet er at DU setter MITT og ANDRES liv i fare fordi DU må trene på en vei som ikke er skikket for syklister. Og når DU kommer med de 20 kameratene dine i tillegg og tror at DERE kan sykle 30 km/t på en vei med 70-80 sone, så er det faktisk DERE som skaper utrygghet. Visst føler dere at dere kan bruke veien som treningsbane og all rett til andre ting. Tipper likevel at pipen får en annen låt når DERE må BETALE veiavgift. Det handler ikke om sakte fart, det handler om å bruke de greiene som kalles for hjerneceller kombinert med fornuft. Anonymous poster hash: d5c28...393 Nei, nei, det er din aggresjon som skapar den farlege situasjonen, det er du som blir så irritert at du gjer vettlause ting mot folk som gjer heilt lovlege ting på ein veg. Som faktisk ikkje er reservert for bilistar. Eller syklistar. Eller hestekjerrer. Eller motorsyklistar. Eller traktorar. Eg synest det er artig å lese om å bruke hjernecellene i dette innlegget ditt, som jo syner så tydeleg at hjernecellar har fått vere heilt freda enda ein dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #77 Del Skrevet 6. mai 2014 Nei, nei, det er din aggresjon som skapar den farlege situasjonen, det er du som blir så irritert at du gjer vettlause ting mot folk som gjer heilt lovlege ting på ein veg. Som faktisk ikkje er reservert for bilistar. Eller syklistar. Eller hestekjerrer. Eller motorsyklistar. Eller traktorar. Eg synest det er artig å lese om å bruke hjernecellene i dette innlegget ditt, som jo syner så tydeleg at hjernecellar har fått vere heilt freda enda ein dag. Aggresjon over vettløse syklister som sykler over barn og andre gående, som sykler i veien med fire i bredden uten å gidde og snu seg for å se hva kaoset de skaper bak seg, syklister som kommer rennende i 90 km/t ned en bakke i en sving i 60 sonen og kommer så overraskende at man er farlig for andre i trafikken, syklister som ikke BRYR seg. Artig å lese om ditt innlegg som så tydelig viser at du ikke har lest gjennom de 4 sidene og svar/kommentarer. Anonymous poster hash: d5c28...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 6. mai 2014 #78 Del Skrevet 6. mai 2014 Nei, nei, det er din aggresjon som skapar den farlege situasjonen, det er du som blir så irritert at du gjer vettlause ting mot folk som gjer heilt lovlege ting på ein veg. Som faktisk ikkje er reservert for bilistar. Eller syklistar. Eller hestekjerrer. Eller motorsyklistar. Eller traktorar. Eg synest det er artig å lese om å bruke hjernecellene i dette innlegget ditt, som jo syner så tydeleg at hjernecellar har fått vere heilt freda enda ein dag. Jeg er forsåvidt enig at det er bilisten sin aggresjon som skaper et faremoment, men jeg mener at begge parter må ha respekt for hverandre. Det er ingen som vil kjøre forbi på en strekning som er uoversiktelig, men dersom sykelisten kan se bak seg ved jevne mellomrom for å se hvor mange biler han/hun har bak og eventuelt kan slippe forbi disse er mye gjort. Veien er ikke kun reservert for bilister og vi som kjører møter på hindringer, enten om det er sykelister eller fotgjengere. Så lenge begge parter har respekt for hverandre mener jeg at mye er gjort. Selvfølgelig er det lov til å bli irritert, men så lenge man holder masken og kjører forbi når muligheten byr seg uten å skape farlige muligheter, so be my guest, dere skal få sykle hvor dere vil. Det jeg faktisk blir irritert på er når det gjerne er sykkelfelt i veien hvor disse ikke blir brukt. (Veibane - sykkelfelt - opphøyd fotgjengerfelt typ fornebu) da er det faktisk lov å reagere tenker jeg. Man trenger heller ikke å sykle 4 i bredden fordi veien er bred nok, da kan man legge seg bak hverandre når man blir oppmerksom på bilen. Jeg sier igjen, respekt fra begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 6. mai 2014 #79 Del Skrevet 6. mai 2014 Aggresjon over vettløse syklister som sykler over barn og andre gående, som sykler i veien med fire i bredden uten å gidde og snu seg for å se hva kaoset de skaper bak seg, syklister som kommer rennende i 90 km/t ned en bakke i en sving i 60 sonen og kommer så overraskende at man er farlig for andre i trafikken, syklister som ikke BRYR seg. Artig å lese om ditt innlegg som så tydelig viser at du ikke har lest gjennom de 4 sidene og svar/kommentarer. Anonymous poster hash: d5c28...393 Eg treng ikkje å lese noko som helst anna enn innlegget ditt for å svare på innlegget ditt. Din aggresjon er uansett ditt problem, og eg synest verkeleg at du har å handsame aggresjonen din på ein måte som ikkje set liva til andre i fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #80 Del Skrevet 6. mai 2014 Eg treng ikkje å lese noko som helst anna enn innlegget ditt for å svare på innlegget ditt. Din aggresjon er uansett ditt problem, og eg synest verkeleg at du har å handsame aggresjonen din på ein måte som ikkje set liva til andre i fare. Og det er ditt problem at du ikke skjønner hvor irrelevant det du skriver, er. Du har ikke lest innleggene. Dette handler ikke om aggresjon, les så forstår du Anonymous poster hash: d5c28...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå