Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Håper noen kan svare meg! :)

Vi bor (leier) for tiden et hus av mine besteforeldre.. Dette huset er hovedhus på LNF-tomt som er på rundt 2-3 mål. Huset besteforeldrene mine bor på er 2 hus unna og er egen utskilt tomt på denne LNF-tomten.

Vi ønsker gjerne og kjøpe dette huset og besteforeldrene mine ønsker også gjerne at dette skal gå til. Har forhørt oss om utskilling av denne tomten, men det er ikke mulig, da det må være et hus som er tilhørende LNF-tomten. Vi er ikke interessert i å kjøpe alt dette! Vi vil kun ha huset og den lille hageflekken som hører til :)

Er det noen som vet hvordan mulighetene for "bytting" av hovedhus på LNF-tomt er?
At huset til mine besteforeldre blir gjort om til hovedhus på tomten og at vi da kan skille ut huset vi bor i til egen tomt og at vi da kan kjøpe dette..?

Håper noen kan hjelpe og har lyst å svare dersom noen har peiling, for vi har ikke...

Ha en flott dag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har mer peiling på dette enn oss? :)

AnonymBruker
Skrevet

Er hovedproblemet at det er LNF-tomt, eller at det er landbrukseiendom? Spør fordi det kan høres ut som det siste..

Anonymous poster hash: 86ddc...b98
Skrevet

Er hovedproblemet at det er LNF-tomt, eller at det er landbrukseiendom? Spør fordi det kan høres ut som det siste..

Anonymous poster hash: 86ddc...b98

Jorden paktes ut til sauebonde, men der huset står er det ikke noe dyrket jord. Huset har vært utskilt til tomt tidligere, men dette ble omgjort pga uvisste grunner :)

Skrevet (endret)

Jeg er ikke noen ekspert men ser for meg to mulige løsninger. Det ene er å sammenføye landbrukseiendommen og tomta til dine besteforeldre. Deretter endre status på huset til dine besteforeldre fra enebolig til våningshus og motsatt på ditt hus. Så søke om å få skilt ut tomt til ditt hus.

Det andre er å kontakte landbruksmyndigheten(kommunen?) på nytt, for å høre om det er mulig å selge landbruksarealet til en bonde (sauebonden f.x.) som tilleggsjord.

Endret av Synne-Marie
  • Liker 1
Skrevet

Men er samlet tomtestørrelse på 2-3 mål? Eller er det størrelsen på tomta dere ønsker å skille ut?

Skrevet

Men er samlet tomtestørrelse på 2-3 mål? Eller er det størrelsen på tomta dere ønsker å skille ut?

Oups! Skrev feil her ser jeg, er samlet mål på 20-30 mål på hele tomten. Str på huset med tomten vi ønsker å skille ut er i overkant av rundt 600kvm2 ca... :)

Skrevet (endret)

Jeg er ikke noen ekspert men ser for meg to mulige løsninger. Det ene er å sammenføye landbrukseiendommen og tomta til dine besteforeldre. Deretter endre status på huset til dine besteforeldre fra enebolig til våningshus og motsatt på ditt hus. Så søke om å få skilt ut tomt til ditt hus.

Det andre er å kontakte landbruksmyndigheten(kommunen?) på nytt, for å høre om det er mulig å selge landbruksarealet til en bonde (sauebonden f.x.) som tilleggsjord.

Det er løsning nr 1 vi lurer på om er mulig.. Løsning nr 2 blir uaktuell, da dette er noe som har vært i familien lenge og er en del av bl.a min mors arv. (Som også tidligere har fått skilt ut tomt i dette område) :)

Endret av LystPåHus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...