AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Har et fenomen jeg er litt interessert i å vite mer om, og spørre om noen kjenner til eller har erfaring med. Dette med hvordan/om sukker påvirker hormonene som er i sving i forb syklus... Jeg har tidligere vært EKSTREMT plaget med pms. Fysisk og psykisk har alt gått galt en-to uker før mens. En utmattelse som ikke ligner noe blant annet, pluss at det har kjentes ut som at det har vært "tungt" for selve blødninga å komme igang. Altså den har kommet på datoen alltid, men ofte kjentes det ut som at jeg hadde symptomer så sterke på at IDAG kommer det, uten at det skjedde noe på enda mange dager. Syklusene var som regel alltid minst 28 dager. MEN så slutta jeg å spise sukker og spise mer fett. Altså jeg kuttet ALT tilsatt sukker og begynte på mer lavkarbo, og disse plagene forsvant som ved et trylleslag. Jeg føler meg normal før mens, og jeg kan bli "overraska" over at, hei der kom mensen ja, uten at jeg har merka noe til at den skulle komme (isåfall i ekstremt mye mindre grad, og ikke på en måte som har gjort at jeg nesten har måttet være hjemme fra jobb). Ikke har jeg den apetitten som ofte dukket opp i forkant, eller er så obblåst, huden er fortsatt fin, håret er fortsatt fint...energien likeså... Dette er jeg nå overbevist om at skyldes sukkeret, eller kostholdet som sådan. Har levd slik uten sukker i snart et år grovt sett, men det har vært jo måneder der dette ikke har fungert like bra, som f.eks i forbindelse med jul (hele november+desember ble jo en utskeilese), og i påsken f.eks. Og det interessante er jo at når disse periodene kommer og jeg spiser sukker så får jeg disse pms symptomene i mye sterkere grad igjen. Andre faktorer som stress og søvn har jo også sitt og si, men det er meget påfallende at sukkeret spiller en rolle her. Noen som vet noe om slikt? Anonymous poster hash: 01a9a...f3d
Gjest Whitestripes Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Klart det påvirker. Sukker påvirker insulinproduksjonen, og insulin er et hormon. Kosthold har ekstremt mye å si for god helse og en kropp i balanse. Å kutte ut sukker er noe alle bør gjøre i størst mulig grad. Sukker er noe vi absolutt ikke trenger. Så bra at du opplever positiv effekt av sukkerkutt! 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Jo, men inslulin har vel ikke noe med de hormonene som styrer menstruasjonssyklus osv? Og hva har insulin å gjøre med ting som humør, form, balanse, tilstand i hud og hår osv? Anonymous poster hash: 01a9a...f3d
Gjest Whitestripes Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Jo, men inslulin har vel ikke noe med de hormonene som styrer menstruasjonssyklus osv? Og hva har insulin å gjøre med ting som humør, form, balanse, tilstand i hud og hår osv? Anonymous poster hash: 01a9a...f3d Insulin styrer blodsukkeret ditt. Lavt blodsukker gjør deg trøtt, grinete og uopplagt. Høyt blodsukker gjør deg urolig og skjelven. Hvis man spiser mye sukker og raske karbohydrater, vil man få et blodsukker som svinger hele tiden, og man blir dårlig av det. Alt i kroppen henger sammen, og mat er noe av det viktigste for god helse og velvære.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Insulin styrer blodsukkeret ditt. Lavt blodsukker gjør deg trøtt, grinete og uopplagt. Høyt blodsukker gjør deg urolig og skjelven. Hvis man spiser mye sukker og raske karbohydrater, vil man få et blodsukker som svinger hele tiden, og man blir dårlig av det. Alt i kroppen henger sammen, og mat er noe av det viktigste for god helse og velvære. Ja men dette er et mye større problem på enkelte tidspunkt i syklus. Jeg er interessert i hvordan det kan henge sammen. Anonymous poster hash: 01a9a...f3d
Gjest Whitestripes Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Ja men dette er et mye større problem på enkelte tidspunkt i syklus. Jeg er interessert i hvordan det kan henge sammen. Anonymous poster hash: 01a9a...f3d Sukker gir infeksjoner og betennelser i kroppen næring, altså du blir lettere syk og senere frisk igjen om du spiser mye sukker. At du fyser mindre på ting når du ikke spiser sukker/høykarbo, er fordi du holder blodsukkeret stabilt. Når det gjelder PMS, har jeg ikke helt peiling, men jeg vet at sink og magnesium har positiv effekt mot PMS. Kanskje du har tatt tilskudd av det/spist mer matvarer som inneholder det?
Gjest Funky Punk Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Jeg har også fått en mer stabil menstruasjon etter at jeg gikk over på lavkarbo. Den kommer ikke på samme tid hver mnd (grunnet andre ting også), men jeg har ikke de voldsomme smertene og ikke minst så har jeg ikke lengre den berg-og dalbanen humørmessig. Mannen min klarer ikke lengre å forutsi når jeg kommer til å få mensen (ikke mer sink og magnesium enn tidligere)
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Jeg har også fått en mer stabil menstruasjon etter at jeg gikk over på lavkarbo. Den kommer ikke på samme tid hver mnd (grunnet andre ting også), men jeg har ikke de voldsomme smertene og ikke minst så har jeg ikke lengre den berg-og dalbanen humørmessig. Mannen min klarer ikke lengre å forutsi når jeg kommer til å få mensen (ikke mer sink og magnesium enn tidligere) Samme her. Og er kvitt PCOS. Anonymous poster hash: dd340...abf
Gjest Funky Punk Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Samme her. Og er kvitt PCOS. Anonymous poster hash: dd340...abf Ja det sliter jeg med også. Virker som at den har dempet seg betraktelig, men sliter fortsatt med skjeggvekst
Gjest lillelarve Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 Hm.. Det kan jo godt hende. Etter jeg kuttet ut sukker ble huden min mye renere. Jeg har ikke akkurat slitt så mye med kviser, men de kom hver gang jeg spiste sukker. Rart hva kostholdet kan gjøre altså
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå