Gå til innhold

hjeeelp Bilkjøp?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en stasjons vogn ford focus hos min storebror til 15.000kr. Den er helt feil fri og EU godkjent.
Jeg vil egentlig ha en mindre bil som førstegangs bil, føler stasjonsvogn er mer for de med familie og lignende... Men jeg klarte ikke fortelle han dette, Så jeg sa jeg skulle tenke på det i et par dager.

Jeg har tenkt masse fram og tilbake, synes jo det er et godt kjøp siden det er min storebror som selger den, men hadde mer lyst på en litt mindre bil om dere forstår?
Jeg har kjørt bilen og jeg synes den er litt for vranglete, men generelt grei bil å kjøre.

Men det jeg egentlig trenger hjelp til er hvordan jeg skal fortelle han at jeg ønsker finne meg en annen? Det er liksom et så godt tilbud egentlig så jeg er redd han blir skuffet over at jeg ikke vil ha den eller noe...

Noen som kan gi meg råd så jeg kan få forklart han på en ordentlig måte? :)

Ja noen vil sikkert tenke for en pingle jeg er, men sliter med ulike ting som går igjenn i det å fortelle hva jeg mener.. ;/



Anonymous poster hash: 59d8b...955
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for et flott tilbud, men pga behovet mitt vil jeg ha en liten bil i første omgang.

Keep it simple

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt tilbud er det da? Hvor gammel er bilen og hvor mye har den gått?

Hvis han tilbyr deg den veldig mye billigere blir han nok ikke sur om du sier nei, da kan han jo tjene mer på å selge den på finn. Han gjør det nok bare for å være grei mot deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott tilbud, men pga behovet mitt vil jeg ha en liten bil i første omgang.

Keep it simple

Ja det var jo ganske enkelt og greit :) da kan han ikke si noe på det heller eller prøve overtale meg mer da når jeg har sagt jeg vil ha en liten :)

Anonymous poster hash: 59d8b...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Husk å ha god kjøpekontrakt etc. likevel da, så ikke broren din lurer deg trill rundt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt tilbud er det da? Hvor gammel er bilen og hvor mye har den gått?

Hvis han tilbyr deg den veldig mye billigere blir han nok ikke sur om du sier nei, da kan han jo tjene mer på å selge den på finn. Han gjør det nok bare for å være grei mot deg.

Bilen har gått 170.000 km, Husker ikke hva modellen var.. hehe

Ja du har vell rett i det. Er bare jeg som er så snill og ikke er så flink å si i fra :) men som du sier, han får nok solgt den for litt mer og ville bare være grei mot meg :)

Anonymous poster hash: 59d8b...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15k er ingenting for bil egentlig, så her spørs det på alder og kjørelengde. Det sier nemlig sitt om vedlikeholdet. Med mindre du bort sentralt i en større by, så tar ikke en stasjonsvogn så mye mer plass enn en sedan. Mannen og jeg har hatt stasjonsvogn i sju år, og vi venter barn først nå. Det er kjempepraktisk til å flytte, reise hjem til jul med bilen full i gaver, kjøpe møbler etc.. Stasjonsvogn er sånn sett en ganske super bil for etablerende ungdom som stadig trenger å frakte noe av størrelse.

At bilen er litt vranglete å kjøre - er det ulyder i den? Virker ikke servoen som den skal? Om det bare er at den er tung og sidrompa, så ville jeg neppe tenkt på det, når bilen praktisk talt er gratis (sett at den er i orden uten altfor lang kjørelengde). Har du bilen i tre år, så har du hatt bil for 5000 kroner året. Eller rundt 400 kroner måneden. Om det er 1,6 liters motor, så koster den neppe mye å forsikre heller og de tre årene sparer du opp bonus (for du vil enten mekke selv på en så billig bil eller vrake den om reperasjonen blir for dyr)...



Anonymous poster hash: c12ad...eeb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15k er ingenting for bil egentlig, så her spørs det på alder og kjørelengde. Det sier nemlig sitt om vedlikeholdet. Med mindre du bort sentralt i en større by, så tar ikke en stasjonsvogn så mye mer plass enn en sedan. Mannen og jeg har hatt stasjonsvogn i sju år, og vi venter barn først nå. Det er kjempepraktisk til å flytte, reise hjem til jul med bilen full i gaver, kjøpe møbler etc.. Stasjonsvogn er sånn sett en ganske super bil for etablerende ungdom som stadig trenger å frakte noe av størrelse.

At bilen er litt vranglete å kjøre - er det ulyder i den? Virker ikke servoen som den skal? Om det bare er at den er tung og sidrompa, så ville jeg neppe tenkt på det, når bilen praktisk talt er gratis (sett at den er i orden uten altfor lang kjørelengde). Har du bilen i tre år, så har du hatt bil for 5000 kroner året. Eller rundt 400 kroner måneden. Om det er 1,6 liters motor, så koster den neppe mye å forsikre heller og de tre årene sparer du opp bonus (for du vil enten mekke selv på en så billig bil eller vrake den om reperasjonen blir for dyr)...

Anonymous poster hash: c12ad...eeb

TS: Den har gått over 170.000 km.

Ja du har nok et poeng der, bor i tromsø by.

Nei er ikke noe galt med servoen, det er bare rar ulyd. burde kanskje spørre han hva det er for noe.

Nei, tenker også at 15k ikke er dyrt for bilen. Han har bare hatt den et år selv, men den er brukt før der igjenn. Ja det er nok mer praktisk til å frakte møbler og sånt som du sier, har egnetlig ikke tenkt det på den måten. Er veldig kjedelig å være avhengi av større biler fordi man trenger å frakte møbler osv..

Den er ikke noe good looking på innsiden, men utsiden er den grei! :)

Ah, det har jeg ikke tenkt. Så da er det egentlig mye bil for pengene.. ! Hmm... Tusen takk for tips og råd tar de med meg videre i tanke gangen :)

Anonymous poster hash: 59d8b...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Den har gått over 170.000 km.

Ja du har nok et poeng der, bor i tromsø by.

Nei er ikke noe galt med servoen, det er bare rar ulyd. burde kanskje spørre han hva det er for noe.

Nei, tenker også at 15k ikke er dyrt for bilen. Han har bare hatt den et år selv, men den er brukt før der igjenn. Ja det er nok mer praktisk til å frakte møbler og sånt som du sier, har egnetlig ikke tenkt det på den måten. Er veldig kjedelig å være avhengi av større biler fordi man trenger å frakte møbler osv..

Den er ikke noe good looking på innsiden, men utsiden er den grei! :)

Ah, det har jeg ikke tenkt. Så da er det egentlig mye bil for pengene.. ! Hmm... Tusen takk for tips og råd tar de med meg videre i tanke gangen :)

Anonymous poster hash: 59d8b...955

Anonymous poster hash: c12ad...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Den har gått over 170.000 km.

Ja du har nok et poeng der, bor i tromsø by.

Nei er ikke noe galt med servoen, det er bare rar ulyd. burde kanskje spørre han hva det er for noe.

Nei, tenker også at 15k ikke er dyrt for bilen. Han har bare hatt den et år selv, men den er brukt før der igjenn. Ja det er nok mer praktisk til å frakte møbler og sånt som du sier, har egnetlig ikke tenkt det på den måten. Er veldig kjedelig å være avhengi av større biler fordi man trenger å frakte møbler osv..

Den er ikke noe good looking på innsiden, men utsiden er den grei! :)

Ah, det har jeg ikke tenkt. Så da er det egentlig mye bil for pengene.. ! Hmm... Tusen takk for tips og råd tar de med meg videre i tanke gangen :)

Anonymous poster hash: 59d8b...955

Oj, trykka feil for linjeskift så kom en tom post. Velbekome for tips og råd. :) Jeg fikk selv en skrotbil nærmest arvet etter et eldre søsken som førstegangsbil. Det var endel småfeil med den, den var ikke superpraktisk (passasjerdøren foran kunne kun åpnes innefra, for eksempel), den var ikke pen.. Men motoren var ikke stor (billigere forsikring), reperasjoner kunne utføres av pappa/bror/meg selv, fordi bilen var gammel og ikke stappet i elektronikk... og den kostet veldig lite. Det tillot meg å ha et fremkomstmiddel, om enn skramlende, mens jeg samlet bonus i noen år.. Og fire år etter kjøpte jeg meg en bil som bare var fire år gammel og hadde gått 70 000 km... Jeg fikk mitt første billån og er egentlig veldig glad for at jeg ventet litt med å investere dyrere i bil.

Det er lett å drømme, men i blant er det fornuftig å drømme litt lengre frem i tid. :) Spesielt med førstegangsbil, for da har man gjerne ingen oppspart bonus ennå, og forsikringen koster mer. Og da ha bil som koster endel mer i tillegg kan bli tungt for en ungdom/student eller nyetablert voksen.

Men - du kan såklart være heldig å finne en tilsvarende rimelig liten bil, som innfrir litt dine ønsker også. :)

Anonymous poster hash: c12ad...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nå kanskje ha sagt ja til bilen. Størrelse har i bunn og grunn lite å si. En Focus er jo ikke noe stor bil heller? Har du først bil er det jo greit å ha plass til venner, turutstyr, møbler og diverse som man gjerne tar med seg i helgene.

Selvsagt er det likevel opp til deg hva du vil. Snakker du ikke mye med storebroren din slik at det er så vanskelig å stille spørsmål og si hva du vil? Synes i bunn og grunn at det hele er litt rart.

Anonymous poster hash: afa96...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...