Gå til innhold

Huggorm på mindre øyer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så man skal ikke drepe noe dyr, dvs rotter, rød-rev, mår, måker? Alle dyr spiser noe. (Sorry, TS)

TS, er du veldig redd for huggorm? Bruker du båt?

Fredede dyr bør man i lengst mulig grad forsøke å ikke drepe.

Skadedyr som rotter og mus kan være, eller dyr som truer andre biotoper/nisjer enn sine opprinnelige slik som enkelte måkearter gjør, eller som har en høy populasjon med risiko for smitte til tamdyr (dette faller rødreven under) blir noe helt annet.

Jakt for mat er noe helt annet enn å drepe en huggorm eller en av de andre fredede artene vi har bare fordi man ikke liker dem.

At andre dyr spiser hverandre har jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har du rett i, insekter over edderkopper anyday. :)

ikke enig!

mange kule insekter, men edderkopper er kule neste alle sammen. Derimot synes jeg ikke det om alle andre edderkoppdyr. Midd er jeg ikke spesielt begeistret for :P

Spesielt ikke de blodsugende og sykdomsspredende variantene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

ikke enig!

mange kule insekter, men edderkopper er kule neste alle sammen. Derimot synes jeg ikke det om alle andre edderkoppdyr. Midd er jeg ikke spesielt begeistret for :P

Spesielt ikke de blodsugende og sykdomsspredende variantene...

Nei, ikke så glad i å tenke på den nesten usynlige varianten heller, jeg, da. Spesielt når den faktisk blir synlig når solen står rett inn på kjøkkenet og du studerer nøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke så glad i å tenke på den nesten usynlige varianten heller, jeg, da. Spesielt når den faktisk blir synlig når solen står rett inn på kjøkkenet og du studerer nøye...

Nje, de gjør meg ikke noe ;)

Samme med sengemidden. Lever helt fint med alle de "kompisene".

men mest glad i Araneae, og da spesielt Salticidae er en kul slekt. Men mange andre jeg liker også. Dolomedes fimbriatus er jo lekker, og den er en Pisauridae

men nok avsporing fra TS sitt emne selv om dette er minst like interessant.

Kan dessverre ikke si noe om huggormforekomster i Hvaler området da jeg svært sjelden og kun for lenge siden har vært der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åherregud. Leste tittelen som "Huggormer har mindre øyne" og bare WUT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig dyrekjær, men jeg synes ikke insekter telles som dyr.

Jo, faktisk. Og edderkopper er ikke insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal ikke drepe noe dyr, dvs rotter, rød-rev, mår, måker? Alle dyr spiser noe. (Sorry, TS)

TS, er du veldig redd for huggorm? Bruker du båt?

Når det gjelder måker, så er disse også fredet i hekketiden.

Anonymous poster hash: c656d...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med huggorm på feks øyene på Hvaler? Granholmen blant annet. Eller er øyene for små? Eller ennå værre.. Er det masse huggorm på disse øyene?

Anonymous poster hash: 330ac...262

Send en epost til naturveilederen i statens naturoppsyn og spør, der har de nok detaljert oversikt over hva som kryper rundt i gresset på de forskjellige øyene. Jeg fant adressene i en pdf-brosjyre på nett.

Om du lurer på hvilken art det er du
har sett kan du sende spørsmål og
bilder til naturveilederen fra
Statens Naturoppsyn i Hvaler,
Grethe Hillersøy
eller til Hvaler kommune

Anonymous poster hash: c656d...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så snakker du høyt og tramper i bakken et stykke unna, da stikker de av. Jeg er slangefobisk selv, men det at jeg synes noe er skummelt er ikke god nok grunn til å drepe et annet vesen.

Ikke for å gjøre de fremtidige skogsturene kjipe for din del, men jeg, samboer og bikkja var på skogstur, jeg trampet litt, nettopp for å skremme huggorm, vi satt oss ned, fant frem termosen, drakk litt te, kasta pinne med bikkja, pakket ned termosen igjen, reiste oss, og så at omlag en meter bak oss lå en huggorm. Jeg skvatt og prøvde å trampe litt, men den beveget seg ikke noe raskere av den grunn.

Vi gjorde ikke noe mer voldsomt ut av situasjonen enn å ta noen bilder, men den var ikke spesielt skeptisk til hverken stemmer eller tramping.

Endret av rouge noir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med huggorm på feks øyene på Hvaler? Granholmen blant annet. Eller er øyene for små? Eller ennå værre.. Er det masse huggorm på disse øyene?

Anonymous poster hash: 330ac...262

http://www.ytre-hvaler.no/hoved.aspx?m=64553&amid=3554870

Iflg oversikten om Ytre Hvaler nasjonalpark, så fins det huggorm på Hvaler. Men stort mer enn det sies ikke. Det er ikke spesifisert noe mer om hvilke øyer som har og evt hvilke som ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å gjøre de fremtidige skogsturene kjipe for din del, men jeg, samboer og bikkja var på skogstur, jeg trampet litt, nettopp for å skremme huggorm, vi satt oss ned, fant frem termosen, drakk litt te, kasta pinne med bikkja, pakket ned termosen igjen, reiste oss, og så at omlag en meter bak oss lå en huggorm. Jeg skvatt og prøvde å trampe litt, men den beveget seg ikke noe raskere av den grunn.

Vi gjorde ikke noe mer voldsomt ut av situasjonen enn å ta noen bilder, men den var ikke spesielt skeptisk til hverken stemmer eller tramping.

Hvis det var en litt kald dag, eller tidlig på dagen, hadde den ikke fått opp varmen sin, sa er de sløve og flytter seg ikke noe særlig

Anonymous poster hash: 335b9...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggormen og andre reptiler er fredet i Norge, og kan derfor bare drepes dersom de er en direkte trussel, dvs dersom den flytter inn i huset ditt eller går aktivt etter bikkja di. Dersom du er ute i naturen er du på besøk i dens habitat, og da bør du gå et annet sted og campe, dersom du føler den er for nærme.

Huggorm kan uansett finnes på små øyer som ligger nært nok fastlandet, siden de kan svømme.



Anonymous poster hash: af6d9...6f4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det var en litt kald dag, eller tidlig på dagen, hadde den ikke fått opp varmen sin, sa er de sløve og flytter seg ikke noe særlig

Anonymous poster hash: 335b9...fe1

Jeg vet det og at de er litt trege når det er kaldt, men det var det altså ikke. Var varmt og midt på dagen. Kanskje den bare likte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...