Gå til innhold

Huggorm på mindre øyer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det vanlig med huggorm på feks øyene på Hvaler? Granholmen blant annet. Eller er øyene for små? Eller ennå værre.. Er det masse huggorm på disse øyene?

Anonymous poster hash: 330ac...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På de større Hvaler øyene er det huggorm, jeg har sett en på Singløya. På de aller minste øyene tror jeg ikke det er noen, heller ikke på de lengst ut slik som Tisler. Jeg har vært mye på Tisler, aldri sett noe der. Tror ikke det er noe mer på Hvaler en på fastlandet.

Du trenger ikke være så redd for de. Ser du en, så ta en stor stein og . . .

Endret av julia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På de større Hvaler øyene er det huggorm, jeg har sett en på Singløya. På de aller minste øyene tror jeg ikke det er noen, heller ikke på de lengst ut slik som Tisler. Jeg har vært mye på Tisler, aldri sett noe der. Tror ikke det er noe mer på Hvaler en på fastlandet.

Du trenger ikke være så redd for de. Ser du en, så ta en stor stein og . . .

Nei, la hoggormen være i fred. De er fredet.

Anonymous poster hash: c656d...a11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle slanger er fredet

I følge viltloven er alle slanger i Norge fredet. Viltloven sier: “Det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt. Dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom, er det tillatt å avlive smågnagere og krypdyr.”

Normalt skal derfor ikke slanger bekjempes, men i enkelte situasjoner kan antallet av hoggorm bli høyt og kreve at tiltak gjøres. Dette kan for eksempel være i barnehager der det er en reell risiko for at unger kommer i kontakt med hoggorm. De andre to slangartene i Norge som ikke er giftige skal ikke bekjempes.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6013:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:56226::1:6229:12:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, la hoggormen være i fred. De er fredet.

Ganske rart, det er jo så mange av den. Ellers har du lov å drepe den om det er barn i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Ganske rart, det er jo så mange av den. Ellers har du lov å drepe den om det er barn i nærheten.

Ehhhhhh....

Nei, da tar man heller barnet med forbi slangen og går videre. De følgeriike akkurat etter dere, heller.

Drepe slanger, fysj. Du dreper vel edderkopper også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Offensive Pie

Eventuelt så snakker du høyt og tramper i bakken et stykke unna, da stikker de av. Jeg er slangefobisk selv, men det at jeg synes noe er skummelt er ikke god nok grunn til å drepe et annet vesen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingaborga

Ehhhhhh....

Nei, da tar man heller barnet med forbi slangen og går videre. De følgeriike akkurat etter dere, heller.

Drepe slanger, fysj. Du dreper vel edderkopper også?

Hva er galt med å drepe edderkopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hva er galt med å drepe edderkopper?

1: de tar fluer og mygg, klegg og andre drittinsekter som kan bite

2: de er harmløse. Jeg ble bitt av en i fjor, men det var fordi jeg drepte den ved uhell da jeg snakket i tlf og dro hånda over noe som kilte.

Man skal ikke gå rundt og drepe harmløse dyr med vilje, det er umoralsk og feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

1: de tar fluer og mygg, klegg og andre drittinsekter som kan bite

2: de er harmløse. Jeg ble bitt av en i fjor, men det var fordi jeg drepte den ved uhell da jeg snakket i tlf og dro hånda over noe som kilte.

Man skal ikke gå rundt og drepe harmløse dyr med vilje, det er umoralsk og feil.

Jeg er veldig dyrekjær, men jeg synes ikke insekter telles som dyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Neivel. Hva så ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Edderkopper og huggorm har sin plass i naturen, og man skal ikke drepe noe bare fordi det er ekkelt. Hoggorm tar mus, og som Badebuksa sier, så tar edderkopper ekle drittinsekter som kan bite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

ha på deg gummistøvler og tramp litt på steder med dårlig oversikt. Da går de sin vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mr. Toad

Eventuelt så snakker du høyt og tramper i bakken et stykke unna, da stikker de av. Jeg er slangefobisk selv, men det at jeg synes noe er skummelt er ikke god nok grunn til å drepe et annet vesen.

Får jeg filme det hvis jeg ser at du går for deg selv mens du småkjefter og tramper i bakken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Får jeg filme det hvis jeg ser at du går for deg selv mens du småkjefter og tramper i bakken? :)

Så lenge du sender meg en link til YouTube-videoen, er det meste greit :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dreper vel edderkopper også?

Om de er inne hos meg, ja. Er de fredet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ts her igjen. Denne tråden har sporet av, ønsker gjerne svar på mine spm.

Anonymous poster hash: 330ac...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Om de er inne hos meg, ja. Er de fredet også?

Nei. Det er de ikke. Men fredet er ikke en indikasjon på hvor ond man er hvis man dreper dem, det er ikke mindre ille å drepe en edderkopp enn en hoggorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er de ikke. Men fredet er ikke en indikasjon på hvor ond man er hvis man dreper dem, det er ikke mindre ille å drepe en edderkopp enn en hoggorm.

Så man skal ikke drepe noe dyr, dvs rotter, rød-rev, mår, måker? Alle dyr spiser noe. (Sorry, TS)

TS, er du veldig redd for huggorm? Bruker du båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edderkopper er ikke insekter ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...