Gå til innhold

Lese ved frokostbordet

60 stemmer

1. 1. Er det OK å lese ved frokostbordet?

• Ja
      42
    • Nei
      5
    • Ja, men bare hvis det drar seg ut i tid
      13

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er far i en liten familie med kone og to barn. Ved frokostbordet tar det ofte litt tid å få i seg maten, spesielt for den eldste jenta (3 år), som sitter og prater mye til seg selv og ordner opp i sin egen verden. Veldig koselig. Men, jeg kunne tenke meg å lese i avisa ved frokostbordet når det drar seg ut, siden jeg stort sett blir sittende og stirre ut i lufta og innimellom pushe litt på eldstejenta at hun bør få i seg maten i stedet for å leke.

Kona synes det er en uting å lese ved bordet, slikt gjør man ikke. Jeg er ikke enig, og blir sittende småfrustrert hvis jeg ikke har noe å ta meg til.

What to do.

Anonymous poster hash: 2ba5d...190
Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Synes det er hyggelig med morgenavis og frokost, jeg - men ikke helt oppslukt hvis man er flere ved bordet. Et øye i avisen, og et øye på det som skjer rundt. :)

Skrevet

Morgenavisen ved frokostbordet hører med men ikke bli så oppslukt at du ikke enser det som skjer rundt deg. Kan skjønne at kona di kan bli litt oppgitt hvis du ikke er å få kontakt med og hun må passe på alt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg MÅ ha noe å lese på mens jeg spiser. Fortrinnsvis på Macen. *Kremt* Ser også gjerne tv mens jeg spiser kveldsmat.

Vi prøver å legge vekk sånt når vi spiser sammen, men jeg forstår deg veldig godt. Ser ikke hvorfor det skulle være så ille om du satt der på hjørnet og bladde litt i avisa...

• Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg er vokst opp med at pappa leste avisen ved frokostbordet, og ser ikke noe galt i det. Når du er ferdig med å spise og bare venter på at de andre skal bli ferdig så må det vel være lov å lese?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde blitt ganske frustrert hvis det var sånn at mannen min alltid satt og leste under frokosten, og så måtte jeg være den eneste som sørget for at ungene fikk i seg mat og som pratet med dem. Da ville jeg følt at mannen meldte seg ut av familien, og det ville ikke vært en god greie for meg og oss.

En gyllen middelvei her er vel kanskje at dere innfører en turnusordning på hvem som får ha "alenetiden" sin ved frokostbordet? Eller at dere rett og slett innfører kvalitetstid ved det måltidet; slik du fremstiller det, virker det som dere per i dag sitter og spiser i taushet? Hva med å innføre en "hva skal vi i da"-runde, evt (hvis barna er store nok) benytte anledningen til å -med åpen avis- prate litt om aktuelle nyheter?

• Liker 7
Gjest Jørild
Skrevet

Lesing ved frokostbordet og kveldsmaten er tillatt, men ikke ved middag.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nå bare tatt avisen og lest jeg da.

Du bestemmer vel såpass i eget hjem?

Anonymous poster hash: 59779...255

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit om mor da blir den eneste som ser etter den lille. Det gjør også en forskjell om den er i papir eller digital, ingen mobil med bordet her i huset.

Men vi snakker med bordet vi, har vært sammen med mannen i 12 år men har alltid noe å snakke om.

Konklusjon: ok å bla i ei avis en gang i blandet og bruke det som samtale tema mellom dere voksne, men ikke at far melder seg ut bak ei avis hver frokost

Anonymous poster hash: e90ea...e76

• Liker 1
Skrevet

Lesing ved frokostbordet og kveldsmaten er tillatt, men ikke ved middag.

Sånn har vi det også. Og så må man selvsagt være i stand til å følge med litt samtidig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er far i en liten familie med kone og to barn. Ved frokostbordet tar det ofte litt tid å få i seg maten, spesielt for den eldste jenta (3 år), som sitter og prater mye til seg selv og ordner opp i sin egen verden. Veldig koselig. Men, jeg kunne tenke meg å lese i avisa ved frokostbordet når det drar seg ut, siden jeg stort sett blir sittende og stirre ut i lufta og innimellom pushe litt på eldstejenta at hun bør få i seg maten i stedet for å leke.

Kona synes det er en uting å lese ved bordet, slikt gjør man ikke. Jeg er ikke enig, og blir sittende småfrustrert hvis jeg ikke har noe å ta meg til.

What to do.

jeg syns ikke det skal skje ved frokostborder. Vi gjorde det før, men da satt man der tause. Frokosten er den beste starten for familien, og særlig barn. Ikke mange som tar seg tids til å sitte ved frokostbordet.

Syns det skal være noe sosialt ved fbordet. Nå er vi ikke så pratsom på morgene, men vi snakker sammen.

Vi tar hver vår kaffekopp etter froskosten, og setter oss i stuen med avisen. Da er det mere ro også.

Anonymous poster hash: 04e38...3b5

Skrevet

Jeg skjønner at det er kjedelig å vente på at de andre skal bli ferdig. Men du ser kanskje at dere begge gjør noe av det samme? Din datter leker mens hun spiser, og du leser mens du spiser. Det ene er ikke verre enn det andre, men kanskje ting hadde gått fortere om alle hadde konsentrert seg om å spise og om dere kjeder dere, kanskje prate sammen?

AnonymBruker
Skrevet

(TS) Takker for mange fine betraktninger. Kjempefint!!

Skrevet

Jeg har lest når jeg spiser frokost siden jeg kunne lese... Først tegneserier, så avisen og nå nettaviser. Og jeg kommer nok til å fortsette med dette så fremt det er mulig. Ser for meg at det i perioder fremover kan bli utfordrende å spise i fred...

Joda det hadde nok vært koselig om vi alle kunne samles rundt frokost bordet og pratet, men min mann spiser ikke frokost og jeg er som regel så søvnig at jeg må konsentrere meg for å lage kaffe...

• Liker 1
Gjest Maman
Skrevet

Jeg og treåringen min leser ofte avisen sammen, vi. Hun peker på bilder hun er nysgjerrig på, og jeg forteller om historien bak.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å lese i avisen e.l. ved frokostbordet, men man må ikke bli så oppslukt at man er helt i sin egen verden. Hva med at du leser avisen sammen med barna dine f eks? Det blir jo litt kjedelig hvis man ikke snakker med noen og ikke engang får lese avisen...

Skrevet

Lesing og mobil er lov ved frokostbordet her, men vi snakker jo sammen likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss leser vi om vi sitter alene til bords. Men min mann blir så oppslukt at han ikke enser noe annet. Uansett synges jeg ikke noe om lesing ved bordet når man er flere som sitter rundt.

Anonymous poster hash: 1ff6d...c61

Skrevet

Jeg er helt med på at det er kjekt og fint å kunne lese avisen ved frokostbordet. Men når problemet i tråden er at datteren gjør andre ting i stedet for å spise. Så burde man få fokuset på spisingen. Ikke hva pappaen kan gjøre på mens han venter på at problemet skal løse seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser problemet hvis noen fordyper seg i lesestoff og kobler helt vekk fra unger og måltidet, men ellers er avis greit ved frokost og kveldsmat. (Min erfaring er at menn gjerne kobler mer ut enn kvinner, som ofte leser avisa, deler brødskiver, tørker melkesøl OG smører niste samtidig… ;) )

Anonymous poster hash: 687b5...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...