Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og spekulasjon.

Irrlys, mod.

Videoannonse
Annonse
Gjest RockOn
Skrevet

Hvor forbi all verden er det noen her som er sure fordi vaskehjelpen ikke koster mer?

Dette er jo en avtale mellom to personer der begge er enige om hva/når/hvor mye osv, der er ingen tvang.

Og ofte er jobbe som jobber svart ofte studenter eller andres vil tjene ekstra utenom sin vanlige jobb, ikke Folk som lever av det.

For ordensskyld så har ikke jeg vaskehjelp, og har heller aldri hatt det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som vaskehjelp hos en familie ca to timer i uken når jeg var ungdom. Mener å huske at jeg fikk ca 100 kr i timen og jobbet i to timer (10 år siden). Da støvsugde jeg og vasket bare.

Kunne tenkt meg å begynne igjen noen timer i uken til høsten, skal studere og vet ikke helt hvordan jeg skal få pengene til å strekke til.

Har noen av dere som betaler for vaskehjelp noen tips? Do's and don'ts?

Anonymous poster hash: 3e21b...de1
Skrevet

Husker vi hadde vaskehjelp, en dag hver andre uke da jeg gikk paa vgs, tror mamma betalte henne ca 700nok for stovsoging av 2 etasjer, vasking av kjokkengulv og vasking av bad. Vaskehjelpen var en litt eldre dame, kjempeflink. Etter andre aaret paa vgs var det jeg som overtok den jobben, jeg fikk 300 kr:P

Skrevet

Hvor forbi all verden er det noen her som er sure fordi vaskehjelpen ikke koster mer?

Jeg er ikke "sur", jeg er sjokkert over at folk ikke har anstendighet til å betale det jobben er verdt. Synes du at 400 kroner er en rimelig sum for å vaske 250 kvm? Vaskehjelp skal man ha, men ikke betale det det koster å få jobben gjort med pensjonspoeng og anstendig lønn...

At det er en avtale mellom to mennesker forteller meg ikke så mye annet enn at det er en avtale mellom to mennesker i svært forskjellige posisjoner. Valg og valg, det spørs vel helt på hva alternativet er? For min del tror jeg at dersom det hadde vært et alternativ å slite mindre for hvite penger, så ville de fleste valgt det- og da er det ikke så mye valgfrihet å snakke om selv om man inngår avtalen på tilsynelatende fritt grunnlag.

Svart arbeid-biten og grunnen til at lønn før og etter skatt ikke kan sammenlignes har jo noen andre tatt grundig for seg allerede.

Hvis noen har lyst til å lese litt om livet som underbetalt vaskehjelp, kan jeg anbefalt Barbara Ehrenreichs "Kjøpt og underbetalt". Veldig bra bok!

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på 80 kvm og vaskehjelpen vasker på kjøkkenet skapfronter, benker, fliser; hun tørker støv og støvsuger og vasker gulv på alle rom, og vasker alt på badet unntatt vegger. Hun bruker halvannen time og får 400 kr svart.

Det har kommet forslag om å ha fritak for skatt på tjenester man kjøper til hjemmet opp til max sum, som 50 000. Det synes jeg er et kanonbra forslag. Vi har sjekket med hvitt byrå, og de skulle ha 2000 pr gang. Da har vi valget mellom svart eller ingenting.

Det er ikke slik at vaskehjelpen tar alt for oss. Hun kommer annenhver uke (vurderer å øke til hver uke). Vi tar selv mye hver dag med støvsuge, vaske, lage mat, handle mat, oppvask, klesvask, vaske kjøleskap osv osv. Det er riktigere å si at hun tar toppen av isfjellet, som forhindrer kollaps.

Anonymous poster hash: 690e4...265

AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler 600kr for 150m2. Tar under 2 timer med 2 personer.

Anonymous poster hash: c081b...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...