Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og lurer litt på hva dere som har vaskehjelp fast betaler?
Betaler dere for timer som blir brukt, pr gang eller pr mnd, og hva blir gjort i huset og hvor ofte eventuelt?

Nå som begge to er i full jobb her hjemme kjenner vi litt på at det hadde vært godt å kunne slappet av og kost seg når man kommer hjem fra jobb istede for å måtte vaske gulver og støvsuge osv..
Vi snakket litt om at det kunne vært godt om noen hadde støvsugd og vasket gulvene i mellom etasjen (gang, bad, kjøkken, stue gang nr 2 og soverom.) og vasket over badet en gang i uken..

Men vi er litt usikre på hva som er normalt å eventuelt betale og om det i det hele tatt er lurt å slippe en fremmed inn i huset uten tilsyn..?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler 350kr per gang. Har liten leilighet på 45kvm. Hun vasker gulver og overflater og skifter på sengen. Jeg rydder og alt sånt på forhånd.

Anonymous poster hash: 23952...f92
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler 150kr timen til en bekjent. Hun tar hele huset på 160kvm på 3timer. Da støvsuger hun, vasker gulv, tørker støv, vasker vinduer om det trengs, kjøkken, bad, skifter sengetøy.

Anonymous poster hash: 1dde9...554

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh vaskehjelp reddet virkelig hele barselspermisjonen min, var så utrolig deilig. Vi betalte riktignok svart. Betalte for 3 timer hver gang, 150 kr pr time. Da støvsugde hun alt og vasket gulv, kjøkken og bad. Med andre ord når jeg kom hjem var hele huset skinnende rent. Vasket også vinduer ol når det trengtes. Leiligheten er litt over 100 kvadratmeter.

Anonymous poster hash: 25091...f0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betal for jobben og ikke for tiden. Ta en test selv så vet du ca hvor lang tid det tar.

Jeg har selv jobbet som vaskehjelp. Det er hardt arbeid og jeg var faktisk mer nøye enn da jeg gjorde ting hjemme hos meg selv. Jeg husker også den gangen jeg virkelig sto på fordi jeg hadde en legetime. Jeg fikk betalt for tid og ikke for jobben. Den var litt sur for jeg hadde gjort det samme som tidligere.

Anonymous poster hash: 050ca...9ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler 400kr per uke, og da er det gulvvask/støvsuging, og støvtørking i hele huset (250m2). Vi avtalte i utgangspunktet at hun skulle bruke 4 timer a 100kr, men etter hvert som hun ble kjent i huset gikk det mye fortere. Hun får fortsatt 400kr per gang, pluss at vi betaler "ekstra bonus" til jul og sommer. Vaskehjelp har gjort hverdagen med 3 barn myyyye lettere og er verdt alle pengene flere ganger! :) Anbefales!

Anonymous poster hash: 83169...b45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Betaler 600kr per gamg. Hun bruker ca 4 timer.

Da støvsuger hun og vasker alle gulv, tørker støv, bytter på sengene og vasker badene. Huset er 150-160kvm. Hun henger også opp klær om jeg setter på en maskin med klær før jrg går, bretter klær om det er noe. Også setter hun på sengeklærne hun tar av sengene, og hiver de i tørketrommelen

Anonymous poster hash: 617ef...06e

Skrevet

400 kroner for vasking av 250 kvm? :sjokk:

Det er jo omtrent samme summen som den jevne norske tenåringen får i ukelønn for å gå ut med søpla.

Med fare for å være Tante Snerp, så har vi hatt en lang og løpende vurdering av vaskehjelp hjemme hos oss, men alltid landet på nei fordi

a) det blir for dyrt i forhold til hva det er verdt (stort hus, ukentlig vask, hvitt og tariff...)

b) vaskinga i seg selv er egentlig fort gjort. Det er rot som er hovedproblemet hos oss, og å stressrydde natt til tirsdag fordi vaskehjelpen kommer, løser ikke egentlig problemet.

Når det er sagt har jeg ingenting imot at andre bruker vaskehjelp, absolutt ikke. Men jeg forskrekkes til stadighet over hvor sosialt akseptert det er å betale nesten ingenting under bordet for en jobb man synes er for tung til at man orker selv.

Til TS, så ville jeg sjekket med ett av de større firmaene i området der du bor, da kan du vel også være tryggere på å slippe "fremmede" inn i huset? Og så ville jeg tenkt over om det er vaskinga eller rydding/klargjøring som egentlig er hovedproblemet. Er det vasking, og du kan få det gjort til en overkommelig pris (for begge parter), så hvorfor ikke? :)

• Liker 4
Skrevet

Vi betaler 400 kr pr gang (svart) og ca 900 hver fjerde gang ( hvitt), hun bruker ca tre timer. Huset vårt er på 140 kvm og vi har to bad. Hun støvsuger, vasker gulv og tørker støv + at hun gjør det skikkelig!

Vaskehjelpen er verdt hver eneste krone! :-)

Gjest tuppesjura
Skrevet

200kr pr time. Hun bruker stort sett 4 timer. Vasker alle skapfronter på kjøkkenet, tørker støv, støvsuger og vasker gulv, skifter på senger og vasker badet skikkelig med skrubb av dusj og badekar. + noen ganger vasker hun lister og dører inne i tillegg (fingermerker etter barna). Veldig fornøyd, men synes det er litt dyrt! Men betaler gladelig for å slippe å gjøre det selv!

AnonymBruker
Skrevet

200kr pr time. Hun bruker stort sett 4 timer. Vasker alle skapfronter på kjøkkenet, tørker støv, støvsuger og vasker gulv, skifter på senger og vasker badet skikkelig med skrubb av dusj og badekar. + noen ganger vasker hun lister og dører inne i tillegg (fingermerker etter barna). Veldig fornøyd, men synes det er litt dyrt! Men betaler gladelig for å slippe å gjøre det selv!

Du syns det er dyrt?!

Jaja, du har ihvertfall litt mer anstendig enn andre her. Syns dere samtlige kunne hevet lønna til de som tar dritten etter dere.

Shame on you.

Anonymous poster hash: aa5fc...185

• Liker 6
Gjest gurimalla
Skrevet (endret)

Vi betaler 600 pr gang, hun bruker 3 timer. Hun er kjempeflink og vasker hele huset, men det er ingenting ekstra (skifte sengetøy ol).

Hun vasker ca 150 m2, hun vasker ikke gjesterom og er par andre rom som ikke trenger vask så ofte, de tar jeg selv.

Må jo vaske selv også, men vet at det blir tatt skikkelig annen hver uke :-)

Endret av gurimalla
Skrevet (endret)

Syns dere samtlige kunne hevet lønna til de som tar dritten etter dere.

Anonymous poster hash: aa5fc...185

Det morsomme er at opptil flere som betaler godt under 200 i timen nevner at vaskehjelpen er "verdt alle pengene" eller "verdt hver krone".

Som om det var så mange av dem, liksom ;)

Vaskehjelpene må jo være kandidater til Årets Navn, hele gjengen. "Jolanta redder familieliv og ekteskap til 90 kroner timen!"

Endret av Mafalda
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det morsomme er at opptil flere som betaler godt under 200 i timen nevner at vaskehjelpen er "verdt alle pengene" eller "verdt hver krone".

Som om det var så mange av dem, liksom ;)

Vaskehjelpene må jo være kandidater til Årets Navn, hele gjengen. "Jolanta redder familieliv og ekteskap til 90 kroner timen!"

Jeg har 6 års utdanning og tjener 300 i timen før skatt. Etter skatt altså ca 200 i timen. Er timelønn på 150 da ille? Jeg kan være med på diskusjon om svart arbeid ja, men timelønn på 150 er på ingen måte dårlig lønn. Jeg må i tillegg betale på sgort studielån uten at jeg i bunn og grunn tjener så veldig mye mer. Hva tror du butikkansatte har i tumelønn før skatt, barnehageansatte? Vi snakker ikke om særlig mer enn 150 igjen etter skatt i alle fall.

Anonymous poster hash: 743da...e54

• Liker 3
Skrevet

(blablabla) Hva tror du butikkansatte har i tumelønn før skatt, barnehageansatte? Vi snakker ikke om særlig mer enn 150 igjen etter skatt i alle fall.

Nettopp.

Etter skatt.

Når man er ansatt har man rettigheter, som ved sykdom, ulykke m.m.

Samt at man får feriepenger, pensjon og så videre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp.

Etter skatt.

Når man er ansatt har man rettigheter, som ved sykdom, ulykke m.m.

Samt at man får feriepenger, pensjon og så videre.

Med da er man inne oå problemene med svart arbeid, ikke lønna i seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

De samme som betaler vaskehjelpen svart for å spare penger, er vel de samme som roper ut om Harryhandel over de som sparer noen kroner på kjøtt og alkohol over grensa.

Anonymous poster hash: 7639e...8e3
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 6 års utdanning og tjener 300 i timen før skatt. Etter skatt altså ca 200 i timen. Er timelønn på 150 da ille? Jeg kan være med på diskusjon om svart arbeid ja, men timelønn på 150 er på ingen måte dårlig lønn. Jeg må i tillegg betale på sgort studielån uten at jeg i bunn og grunn tjener så veldig mye mer. Hva tror du butikkansatte har i tumelønn før skatt, barnehageansatte? Vi snakker ikke om særlig mer enn 150 igjen etter skatt i alle fall.

Får vaskehjelpen din sykepenger, pensjonspoeng og feriepenger eller noen andre fordeler av lønna du gir henne?

Tenkte meg det nei... Tvert imot så er det HUN som siiter igjen med en gedigen skattesmell om hun skulle bli tatt. Folk velger ikke bort utdanning og studielån til fordel for å vaske dritten din.

Anonymous poster hash: 960e9...e57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

4 timer a 100kr,

verdt alle pengene flere ganger!

Du ser problemet her? Du sier at arbeidet hun gjør er verdt flere ganger så mye som det hun får betalt. Men betale det vil du ikke? Nå er kanskje det å strekke det litt langt, men jeg ville økt 50 %.

Anonymous poster hash: 69a99...d9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inne på tanken om å finne noen som kan være vaskehjelp for oss svart, men aner ikke hvordan prisene er. Vi bor i en 70-80 kvm leilighet og kunne ønsket at den som kommer støvsuger, vasker alle gulv, skifter på sengene, skrubber dusj og vasker resten av badet, kjøkkenet og stuen, tørker støv, lufter og banker sofaputer, pledd, puter og gulvteppe, bretter klær hvis det er behov. Hvor ofte er det vanlig at vaskehjelpen kommer?

Anonymous poster hash: c11b5...1ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...