AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Hva synes dere om det? Selv er jeg 17 år (blir 18 om en måned), og har aldri fått foreldrene mine til å kjøpe for meg. Likevel spurte jeg moren min i dag (hun vet at jeg skal ut), og hun var tvilsom, men sa til slutt ja. Faren min var derimot helt imot det. Begge foreldrene mine vet jo at jeg må få tak i alkohol av andre person dersom de ikke kjøper, og synes jo at det var greit å vite hva jeg tok med meg. Det er forresten bare drikke med lav alkohol prosent (4-5%), og ikke sprit/brennevin eller noe slikt. Hva synes dere om saken? Anonymous poster hash: 48eac...1e3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Synes det er helt greit egentlig, har ikke noe særlig meninger om det. Man bør selvfølgelig ikke kjøpe alkohol til mindreårige, men du blir åtten om en måned.. Anonymous poster hash: 3695f...c4f 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Eier ikke respekt for foreldre som kjøper til mindreårige. Det handler om holdninger og å være et forbilde Anonymous poster hash: cacc2...0c2 9
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Jeg synes dette er helt rævva oppførsel av moren din. 7
Blåbært Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Jeg vet ikke helt hva jeg mener. Fra mitt eget ståsted syns jeg det er greit, du blir trossalt 18 om bare en månded Men sett fra et morsperspektiv er det kanskje ikke helt innafor. Jeg fikk sprit med meg på festival et år, da var jeg riktignok fylt 18, men det var "voksensprit". Mamma brukte laaaang tid på å bestemme seg, og jeg skjønner jo hvorfor. Hun valgte å stole på meg, og jeg gjorde det jeg hadde sagt jeg skulle gjøre, så det gikk bra. 2
Gjest Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Jeg synes dette er helt rævva oppførsel av moren din. Ja det syns jeg også! Og at hun gjør det selv om faren din var i mot det syns jeg er helt uforståelig!!! 4
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Ser ikke problemet. Vi kjøpte heimebrent fra vi var 12-13 år gamle. 6
Gjest Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Ser ikke problemet. Vi kjøpte heimebrent fra vi var 12-13 år gamle. En ting er vel hva ungene klarer å få lurt seg til... Men jeg syns uansett ikke det er riktig at foreldrene kjøper til ungene sine! 1
Gjest Corto Maltese Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 en 17 åring er mindreårig så nei det er ikke greit. 2
Alja Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Jeg syntes det er helt greit. Hadde jeg hatt barn som nærmet seg 18 og skulle ut, ville jeg hatt en viss kontroll om hva de skulle drikke. For drikke skaffer de uansett. Da er det bedre at jeg som mor hadde visst at de drakk cider med 4% istedenfor noe hjemmebrent. 8
Dricka Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Noen foreldre synes det er tryggere å kjøpe alkohol til barna sine selv sånn at de vet hva barna sine drikker. Litt tryggere da man selv vet hvor alkoholen kommer fra. Og om de ikke får tak i noe selv blir de bare gående rundt og snylte på andre. Er det noe bedre da? 5
Toxicwonderland Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 Synes det er greit. Du blir jo 18 om en måned, så hvor stor forskjell er det liksom. Dessuten er det mange foreldre som kjøper til barna sine fordi at om de ikke gjør det, vil de få tak i det av noen andre, og hvem vet hva som kan være tilsatt? 4
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2014 #14 Skrevet 30. april 2014 En ting er vel hva ungene klarer å få lurt seg til... Men jeg syns uansett ikke det er riktig at foreldrene kjøper til ungene sine! En mnd fra TS blir 18 år... Må få bestemme litt selv da. 6
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #15 Skrevet 30. april 2014 En mnd fra TS blir 18 år... Må få bestemme litt selv da. "Bestemme selv" at foreldrene skal kjøpe alkohol til deg? Det er to vidt forskjellige ting at umyndige barn selv skaffer seg alkohol, og det at foreldrene kjøper alkohol til sine umyndige barn. Jeg er enig i at man skal få bestemme litt mer selv når man snart fyller 18, men jeg er ikke enig i at det er greit for foreldre å noen sinne kjøpe alkohol til sine umyndige barn. 3
Gjest Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 En mnd fra TS blir 18 år... Må få bestemme litt selv da. Hvor og når går grensen da mener du? 1 mnd før 18-års dagen eller 2 eller et år? Det er myndighetene som har satt en grense og den syns jeg vi skal respektere. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #17 Skrevet 30. april 2014 "Bestemme selv" at foreldrene skal kjøpe alkohol til deg? Det er to vidt forskjellige ting at umyndige barn selv skaffer seg alkohol, og det at foreldrene kjøper alkohol til sine umyndige barn. Jeg er enig i at man skal få bestemme litt mer selv når man snart fyller 18, men jeg er ikke enig i at det er greit for foreldre å noen sinne kjøpe alkohol til sine umyndige barn. Ser poenget ditt, med tanke på å være forbilder. Men for å være 100% ærlig kan man vel begynne å være seg selv som foreldre når barna dine begynner å bli voksen. Dvs. bryte loven noen ganger mens de ser på. Ikke i negativ forstand selvfølgelig, men å være litt real. Anonymous poster hash: 82809...594
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #18 Skrevet 30. april 2014 nei. det er ikke greit. Om du ikke kan få kjøpt det på lovlig måte, så skal heller ikke foreldrene være langere av alkoholen. fant forresten denne http://vennelanging.no/ på vinmonopolets sider - og den kommer jeg til å dra frem til min snart 17 år gamle sønn hvis han spør om jeg kan kjøpe til ham. Anonymous poster hash: d4d6b...2be 1
Gjest Skrevet 30. april 2014 #19 Skrevet 30. april 2014 Ser poenget ditt, med tanke på å være forbilder. Men for å være 100% ærlig kan man vel begynne å være seg selv som foreldre når barna dine begynner å bli voksen. Dvs. bryte loven noen ganger mens de ser på. Ikke i negativ forstand selvfølgelig, men å være litt real. Anonymous poster hash: 82809...594 Være seg selv ved å bryte loven mens barna ser på....... Eh.... 2
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #20 Skrevet 30. april 2014 Ser poenget ditt, med tanke på å være forbilder. Men for å være 100% ærlig kan man vel begynne å være seg selv som foreldre når barna dine begynner å bli voksen. Dvs. bryte loven noen ganger mens de ser på. Ikke i negativ forstand selvfølgelig, men å være litt real. Anonymous poster hash: 82809...594 Hæ? Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Skal man, som forelder, bryte loven ett par ganger "for å være seg selv" og "for å være litt real"? Du er klar over at de aller fleste voksne greier å gå gjennom livet uten å bryte loven? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå