Gå til innhold

For sent å studere juss når man er 35?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tatt en helsefaglig høyskoleutdanning tidligere, men ønsker meg litt bort fra helsesektoren nå. Vurderer bachelor eller master i rettsvitenskap.

Vil det slå negativt ut på senere jobbmuligheter at jeg er nærmere 40 når jeg blir ferdig?

Har ikke allverdens arbeidserfaring heller. Mest fra helsesektoren og noen andre småjobber før det. Har desverre gjort taben med å rote bort en del år med å velge feil utdanning.



Anonymous poster hash: e464b...036
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tatt en helsefaglig høyskoleutdanning tidligere, men ønsker meg litt bort fra helsesektoren nå. Vurderer bachelor eller master i rettsvitenskap.

Vil det slå negativt ut på senere jobbmuligheter at jeg er nærmere 40 når jeg blir ferdig?

Har ikke allverdens arbeidserfaring heller. Mest fra helsesektoren og noen andre småjobber før det. Har desverre gjort tabben med å rote bort en del år med å velge feil utdanning.

Anonymous poster hash: e464b...036

skrivefeil

Anonymous poster hash: e464b...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så imponert og glad over å se at folk tar tak i livet sitt og har lyst til å studere mer, uansett alder!

Hvis du jobber hardt så er det virkelig ikke et hindre. Bedre med en sprek 40-åring med toppkarakterer enn en daff 18-åring med dårlige karakterer.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for sent! Men det er typisk veldig ambisiøse mennesker med ekstrem kapasitet som studerer juss. De som ikke har det forsvinner typisk ut etter første året. Utfra hva du skriver om din karriere hittil høres det ikke ut som du har driven til å studere juss. Hvertfall ikke på universitetene.

Anonymous poster hash: fc205...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så imponert og glad over å se at folk tar tak i livet sitt og har lyst til å studere mer, uansett alder!

Hvis du jobber hardt så er det virkelig ikke et hindre. Bedre med en sprek 40-åring med toppkarakterer enn en daff 18-åring med dårlige karakterer.

Spørsmålet er vel hva som er best av en 40-åring og 23-åring med tilsvarende karakterer...

Anonymous poster hash: 06f6c...eb9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene til jusstudiet er helt ekstreme, men fullfører du finnes det svært mange jobber i staten som de normalt sett sliter med å fylle. Samtidig forventes det nesten at du kun skal ha A som karakter når du er ferdig med studiet av enkelte arbeidsgivere, men det er også de mest synlige og prestisjefulle. Om du feks skal jobbe hos NAV eller som politijurist går feks et snitt på C helt fint.



Anonymous poster hash: 70ac0...23b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er vel hva som er best av en 40-åring og 23-åring med tilsvarende karakterer...

Anonymous poster hash: 06f6c...eb9

Det er jo både fordeler og ulemper, så klart. Selv om det er jobber du kanskje ikke får, så er det også jobber du kan få. Men bare vær bevisst på det enorme presset på jusstudiet, det er ikke noe walk in the park :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel hva som er best av en 40-åring og 23-åring med tilsvarende karakterer...

Anonymous poster hash: 06f6c...eb9

Fordelen med en 40 åring er at de har bredere arbeidserfaring, er "ferdige" med partyliv/etablering/forhåpentligvis barn osv.. Og de har fremdeles mange år igjen i arbeidslivet, om enn ikke så mange som 23 åringen (-;

Anonymous poster hash: 69849...f57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvor "drevne" de fleste er, så vil det variere. Veldig mange jeg gikk på vgs med i Oslo gikk over på jus. For noen er det noe de brenner for, andre går i foreldres fotspor - for noen er det rett og slett slik at de har gode karakterer og må "bruke" dem eller at foreldrene gir dem valget mellom jus, okonomi og medisin (slik noen foreldre er, inkludert mine).

Norske studenter generelt bruker lang tid på studiene, og iom. at de fleste er 19 året de er ferdige på vgs, er det ikke slik at de fleste er ferdig med graden når de er 24. Legg til at karakterpresset er stort, hvilket betyr at mange tar opp karakterer som ville passert i en annen grad, ettersom det er viktig å få A eller B.

Jeg kjenner mange jenter fra jussen og selv de flinke ble ikke ferdige innen 24. Det betyr selvsagt ikke at de er 30, men du tar poenget.

Jus er en grad med et godt rennome som er nyttig. Det er sant at jobbene hos Wikborg Rein, Kvale, Wiersholm og Braekhus Dege som regel går til de som er ute innen 25 med A hele veien. Men slik jeg leser det er det ikke det TS er ute etter.

Jeg sier go for it TS, hvis dette er noe du virkelig vil. Men vurder om du passer til jusstudiet (mye pugging, like praksis teoretisk), om du er typen til det og hvilke karrieremuligheter du er ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for seint å starte på den utdannelsen man har lyst til før man ligger 6 fot under torva. Så gå for det! Er det dette du har lyst til, så gjør du det.

40 åringer har mange fordeler i arbeidslivet som ikke 23 åringer har. Både med tanke på livserfaring, ferdig med å stifte familie som oftest, har vel ikke ofte små barn i hus som drar med seg allskens sykdommer fra barnehagen mm.



Anonymous poster hash: 9e635...b22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på dem som sier at du ikke får jobb dersom du ikke har A eller B i snitt. Du blir nok ikke advokat på Tjuvholmen, men det finnes så mye annet!

Hva med å ta helserett som valgfag og skrive en masteroppgave med samme tema? Når jeg søkte jobber må var det mange stillinger som etterspurte det og da vil arbeidserfaringen din være litt relevant også!

Jeg kjenner en dame fra jussen som var 57 og hadde et par år igjen! Det er både folk og jobber av alle mulige slag.

Lykke til! :-)

Anonymous poster hash: 8af9d...e15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for sent! Men det er typisk veldig ambisiøse mennesker med ekstrem kapasitet som studerer juss. De som ikke har det forsvinner typisk ut etter første året. Utfra hva du skriver om din karriere hittil høres det ikke ut som du har driven til å studere juss. Hvertfall ikke på universitetene.

Anonymous poster hash: fc205...2f0

Dette må du ikke høre på, TS. Jeg er ferdig med 3 avdeling og har A/B-snitt, og jeg har hatt et helt greit liv på siden av, med hobbyer og venner og familie.

Jeg er mye yngre enn deg, men likevel ikke rett fra videregående til jusen. Det tror jeg har hatt alt å si for resultatet på studiene. At man har levd litt får faktisk veldig stor betydning både for forståelsen av fagene (på et praktisk plan), og for å holde nervene i sjakk når alle rundt deg griner fordi de fikk en B.

Jus er kjempeinteressant, og selv om man ikke går inn i prestisjejobbene får man nesten alltid en del ansvar og fine utfordringer i en relevant juristjobb.

Go for it!

Anonymous poster hash: 1bb69...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til en kompis startet å studere juss da han var i din alder. Fikk dårlig jobb etterpå da alle ønsker unge mennesker med mulighet for lang karriere i firmaet (virker som dette er et svært høyt verdsatt "krav" i advokatbyråer).

Selv ville jeg kanskje ikke hatt det helt bra med meg selv om jeg fratok en ung student sjansen til å studere juss når man selv kommer inn med tusen alderspoeng. Men det er vel bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren til en kompis startet å studere juss da han var i din alder. Fikk dårlig jobb etterpå da alle ønsker unge mennesker med mulighet for lang karriere i firmaet (virker som dette er et svært høyt verdsatt "krav" i advokatbyråer).

Selv ville jeg kanskje ikke hatt det helt bra med meg selv om jeg fratok en ung student sjansen til å studere juss når man selv kommer inn med tusen alderspoeng. Men det er vel bare meg?

Skal jeg ta utdanningen blir det som privatist gjennom Folkeuniversitetet, og jeg kommer til å betale det selv. Føler derfor ikke at jeg tar plassen fra noen.

ttp://www.folkeuniversitetet.no/yrke-og-utdanning/universitets-og-hogskolefag/jus-rettsvitenskap/kat-id-10101/

Sikter ikke mot noe toppjobb som advokat i et prestisjetungt og superambisiøst miljø,men en "ordinær" jobb der jeg kan arbeide med juridiske spørsmål.

Takk for mange konstruktive innspill folkens :) Kom gjerne med flere.

-TS

Anonymous poster hash: e464b...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ta utdanningen blir det som privatist gjennom Folkeuniversitetet, og jeg kommer til å betale det selv. Føler derfor ikke at jeg tar plassen fra noen.

ttp://www.folkeuniversitetet.no/yrke-og-utdanning/universitets-og-hogskolefag/jus-rettsvitenskap/kat-id-10101/

Sikter ikke mot noe toppjobb som advokat i et prestisjetungt og superambisiøst miljø,men en "ordinær" jobb der jeg kan arbeide med juridiske spørsmål.

Takk for mange konstruktive innspill folkens :) Kom gjerne med flere.

-TS

Anonymous poster hash: e464b...036

Jeg vil bare STRENGT fraråde folkeunivsersitetet uten å ha opptak ved et universitet samtidig. Folkeuniversitetet har mistet sin mulighet til å la folk ta hele utdanningen hos dem, fordi privatistordningen ved Oslo har blitt avviklet. Går du gjennom folkeuniversitetet nå, uten opptak, blir det bom stopp etter 3 år, evt. 4 hvis du drar til Bergen.

Skaff deg opptak et sted. Og ikke tenk på at du "tar i fra" noen plassen. Du har like mye rett på den hvis du benytter den til det fulle. Hos oss var det nesten 30 % frafall på førsteåret, så det er mange som ikke tar det særlig seriøst at de har fått opptak ved et universitet.

Anonymous poster hash: 1bb69...f67

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hvertfall prøvd. Jeg har tatt et par fag på jussen i oslo, og det var mange der som var litt oppe i åra.

Du har jo allrede surret en del og da er ikke 1 år fra eller til så mye. Ikke vondt ment, men konstatering av fakta. Så hvis du trives og du føler du takler nivået ville jeg gått for det. I teorien har du jo fortsatt mange år på arbeidsmarkedet igjen.

Likevel må du jo regne med tapt arbeidsinntekt i 5 år + at du må leve på lån/stipend (hvis du fremdeles har krav på det).

Merker du at det er for vanskelig (det er mye mer arbeid en bachelor i helsefag/egentlig det meste annet), eller at du ikke trives ville jeg droppet ut.

Endret av Zilas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg greier vel egentlig ikke helt å se at en 25 åring skulle vært et bedre valg enn en 40 åring, men det er meg. Med like karakterer vil 40 åringen som regel ha mer interessant å vise til ¨på CV'en enn det en 25 åring har rukket. Er begge like faglige sterke ser jeg ikke helt hvordan 25 åring kan gjøre en bedre jobb enn en 40 åring som vet litt mer om hvordan samfunnet fungerer sånn generelt sett.

Årsaken til at det for det meste rekrutteres unge inn i de mest kjente firmaene, tror jeg kommer av at det er flere unge studenter enn eldre. De som søker på stillinger man ikke trenger relevant erfaring til vil jo i de fleste tilfellene rett og slett være unge. Totalutvalget vil i stor grad være unge mennesker, ergo stort sett unge mennesker får den type stillinger. Dessuten har de unge mindre forpliktelser enn en 40 åring med familie og vil derfor også ha flere timer i døgnet å bruke på studiet sitt. Noe som igjen vil medføre at flere 25 åringer enn 40 åringer har gode nok karakterer til å komme i betraktning.

Men i den grad en 40 åring greier å oppnå de samme faglige resultatene som 25 åringen, vil jeg i mange tilfeller faktisk tro at 40 åringen stiller sterkere enn 25 åringen når de søker sin første jobb etter utdanning.

Så er bare å stå på ts!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare STRENGT fraråde folkeunivsersitetet uten å ha opptak ved et universitet samtidig. Folkeuniversitetet har mistet sin mulighet til å la folk ta hele utdanningen hos dem, fordi privatistordningen ved Oslo har blitt avviklet. Går du gjennom folkeuniversitetet nå, uten opptak, blir det bom stopp etter 3 år, evt. 4 hvis du drar til Bergen.

Skaff deg opptak et sted. Og ikke tenk på at du "tar i fra" noen plassen. Du har like mye rett på den hvis du benytter den til det fulle. Hos oss var det nesten 30 % frafall på førsteåret, så det er mange som ikke tar det særlig seriøst at de har fått opptak ved et universitet.

Anonymous poster hash: 1bb69...f67

Det blir bom stopp etter første året. Men man kan bruke året på å ta opp fag samtidig. Da får man også prøvd seg på hvordan jussen føles. Det har jeg gjort. Jeg blir 31 år det året jeg kommer inn på jus ved UiO i Bergen eller Oslo. Føler meg for gammel til det egentlig. Men det er det eneste jeg har lyst til..

Anonymous poster hash: 5d8aa...264

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en helsefaglig høyskoleutdanning tidligere, men ønsker meg litt bort fra helsesektoren nå. Vurderer bachelor eller master i rettsvitenskap.

Vil det slå negativt ut på senere jobbmuligheter at jeg er nærmere 40 når jeg blir ferdig?

Har ikke allverdens arbeidserfaring heller. Mest fra helsesektoren og noen andre småjobber før det. Har desverre gjort taben med å rote bort en del år med å velge feil utdanning.

Anonymous poster hash: e464b...036

En bachelor i rettsvitenskap kommer du ingen vei med. Da må isåfall de skolene som tilbyr det få på plass en avtale om at man kan søke seg inn på master ved univeristetene som har jus. Men spørs om de får noe sånt på plass.

Anonymous poster hash: 5d8aa...264

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...