Gå til innhold

Gjenstridig magefett!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det ikke går an å punktslanke, og jeg vet at det er individuelt hvor fettet går først og sist, men dette begynner å bli litt irriterende og fortvilt.

Jeg har en BMI på 23 etter å ha gått ned 7 kg. Jeg har en bra muskelmasse, men alt for høy fettprosent i tillegg, og jobber for å redusere den.

Noen cm mindre har jeg blitt rundt omkring på kroppen, men jeg har ikke gått ned noe som helst på magen.

Så jeg har slanke armer, ben, og hofter, og bryster har jeg nesten ikke lenger, men er fremdeles overvektig på overkroppen! (Nei, jeg overdriver ikke)

Mål under bryst: 82 cm

Midjemål: 84 cm - økt fra 82 cm

Under navlen: 87 cm

Hoftekam: 84 cm

Som sagt vet jeg at det ikke går an å punktslanke, men jeg må da gjøre noe galt når fettet forsvinner over alt ellers, men ikke på magen?

Jeg trener styrke for vedlikehold to dager i uken, og kondisjon to dager i uken.

Kostholdet er bra, tror jeg.

I går var en ganske vanlig treningsfri dag, og da spiste jeg:

Frokost: havregrøt

Lunsj: Smootihe med jordbær, banan og lettmelk

Middag: Kyllingfilét med masse stekte grønnsaker og en potet

Dessert:hjemmelaget jordbærkompott med lettmelk

Kvelds: to skiver hjemmebakt grovt havrebrød med kylling og ost

Drikke vann og grønn te

Totalt ca 1350 kcal

På dager med trening økes inntaket med ett måltid . ca 300 kcal.

Jeg er allergisk mot fisk og fiskeprodukter, så primære proteinkilder er egg, kylling, kjøtt og havre. Spiser glutenfritt og laktosefritt.

Makrofordeling i følge myfitnesspal:

Karbohydrater: ca 50 % - 0 tilsatt sukker

Fett: ca 30 %

Proteiner: ca 20 %

Noen veldig gode tips til meg? Jeg begynner å miste motet totalt!

Anonymous poster hash: dff31...9af
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: Det er ikke naturlig å ha en helt flat og fettfri mage, i hvert fall ikke for de aller fleste. De fleste som har det sulter seg mesteparten av tida. En annen ting er at jeg ikke er helt sikker på hva du mener med "magefett". Mener du at du får valk når du sitter? Alle får en større eller mindre valk da, fordi hud og underhudsfett blir pressa sammen. Selv har jeg ensifra fettprosent nå i sykkelsesongen, og jeg får en liten valk når jeg sitter.

For det andre: Det er til en viss grad mulig å punktslanke seg. Stresshormonet kortisol gjør at fett lagres på magen og i ansiktet. Folk med sykdommer som gjør at de må bruke større mengder kortison får gjerne et karakteristisk "måneansikt". Ved å minimere produksjonen av kortisol får du litt mindre fett på magen og i ansiktet. Det kan du gjøre ved å generelt unngå stress, og ha jevn døgnrytme der du sover nok.

AnonymBruker
Skrevet

For det første: Det er ikke naturlig å ha en helt flat og fettfri mage, i hvert fall ikke for de aller fleste. De fleste som har det sulter seg mesteparten av tida. En annen ting er at jeg ikke er helt sikker på hva du mener med "magefett". Mener du at du får valk når du sitter? Alle får en større eller mindre valk da, fordi hud og underhudsfett blir pressa sammen. Selv har jeg ensifra fettprosent nå i sykkelsesongen, og jeg får en liten valk når jeg sitter.

For det andre: Det er til en viss grad mulig å punktslanke seg. Stresshormonet kortisol gjør at fett lagres på magen og i ansiktet. Folk med sykdommer som gjør at de må bruke større mengder kortison får gjerne et karakteristisk "måneansikt". Ved å minimere produksjonen av kortisol får du litt mindre fett på magen og i ansiktet. Det kan du gjøre ved å generelt unngå stress, og ha jevn døgnrytme der du sover nok.

Takk for svar.

Som du ser ut i fra målene jeg oppga over, er magen langt i fra flat, den er utstående.

Kulemage er ikke helt riktig betegnelse, og jeg er en elendig tegner, men stående ser jeg omtrent slik ut:

U3cyU29G.jpeg

Kortisol har jeg ikke tenkt på, men det burde ikke være et problem.

Skrevet

en venninne hadde samme problem etter slanking og kuttet kraftig på karbohydrater og fikk mye mindre mage, hun ble mindre oppblåst og fikk mindre vann i kroppen. Selv merker jeg også at magen min blir større når jeg spiser mye karbohydrater. Er du sikker på at det bare er fett?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket stoffskiftet ditt? De med lavt stoffskifte kan ofte ha problemer med magefett.

Anonymous poster hash: c2f82...8f8
AnonymBruker
Skrevet

en venninne hadde samme problem etter slanking og kuttet kraftig på karbohydrater og fikk mye mindre mage, hun ble mindre oppblåst og fikk mindre vann i kroppen. Selv merker jeg også at magen min blir større når jeg spiser mye karbohydrater. Er du sikker på at det bare er fett?

Det er nok dessverre fett ja. Har et fettprosent på 35.

Jeg har prøvd lavkarbo, men jeg fungerer ikke så godt på det, men jeg passer på at karbohydratene jeg spiser er komplekse. (havre, frukt, bær og grønnsaker)

Sjekket stoffskiftet ditt? De med lavt stoffskifte kan ofte ha problemer med magefett.

Anonymous poster hash: c2f82...8f8

Alle blodprøver er fine, så det finnes ikke holdepunkt for at det er noe galt med stoffskiftet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt forsøkt å redusere fettprosenten ytterligere, dersom du har såpass som 35%. Det er uansett fra fra et helseperspektiv. Ellers ser kostholdsplanen helt grei ut, jeg ville kanskje spist ørlite mer (omtrent 1500 kal. pr. dag). Fortsett med tung styrketrening og kondisjonstrening for å redusere fettprosenten.

En god kombinasjon av styrke, kardio og godt kosthold burde gjøre underverker om litt. :)

Anonymous poster hash: 98afd...104
Gjest Funky Punk
Skrevet

Kjenner meg godt igjen.

Har gått ned 30 kilo, men likevel er magen min stor. Ikke like stor som før selvfølgelig, men likevel stor.

Legen min mener at det har mye pga PCOS, da det fører til at fettet gjerne samler seg rundt magen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt forsøkt å redusere fettprosenten ytterligere, dersom du har såpass som 35%. Det er uansett fra fra et helseperspektiv. Ellers ser kostholdsplanen helt grei ut, jeg ville kanskje spist ørlite mer (omtrent 1500 kal. pr. dag). Fortsett med tung styrketrening og kondisjonstrening for å redusere fettprosenten.

En god kombinasjon av styrke, kardio og godt kosthold burde gjøre underverker om litt. :)

Jeg vet jeg har høy fettprosent, men den er på vei nedover. Men som du ser forsvinner fettet fra alle steder, bortsett fra magen.

Man skulle trodd at etter et år med jevnlig trening, 7 kg ned, økt muskelmasse og redusert fettprosent, så skulle jeg fått litt mindre magefett ogå, men det sitter som støpt. :(

Kjenner meg godt igjen.

Har gått ned 30 kilo, men likevel er magen min stor. Ikke like stor som før selvfølgelig, men likevel stor.

Legen min mener at det har mye pga PCOS, da det fører til at fettet gjerne samler seg rundt magen

Kjedelig!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg har høy fettprosent, men den er på vei nedover. Men som du ser forsvinner fettet fra alle steder, bortsett fra magen.

Man skulle trodd at etter et år med jevnlig trening, 7 kg ned, økt muskelmasse og redusert fettprosent, så skulle jeg fått litt mindre magefett ogå, men det sitter som støpt. :(

Kjedelig!

Men med såpass høy fettprosent er det naturlig at det er en del på magen. :) Ytterligere ned, kanskje innenfor normalområdet, så vil jeg tro det hjelper på. Det at du har trent år etter år har forsåvidt ikke så mye å si så lenge fettprosenten er såpass høy fremdeles.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du ha en fettprosent på 35 med de målene?

Jeg er 173 cm høy: mage: 95 cm, midje: 76 cm, under bryst: 80 cm og rundt rompen 105 cm.

Jeg målte fettprosenten min som 27.7%.

Anonymous poster hash: fc490...e58
AnonymBruker
Skrevet

Men med såpass høy fettprosent er det naturlig at det er en del på magen. :) Ytterligere ned, kanskje innenfor normalområdet, så vil jeg tro det hjelper på. Det at du har trent år etter år har forsåvidt ikke så mye å si så lenge fettprosenten er såpass høy fremdeles.

Lykke til!

Jo, jeg ser den, men det er kjedelig at alt overflødig fett sitter på magen og ikke viser tegn til å bli borte. :(

Men takk for oppmuntring. :)

Hvordan kan du ha en fettprosent på 35 med de målene?

Jeg er 173 cm høy: mage: 95 cm, midje: 76 cm, under bryst: 80 cm og rundt rompen 105 cm.

Jeg målte fettprosenten min som 27.7%.

Anonymous poster hash: fc490...e58

Det var det kroppsanalysen viste, og jeg regner med at den er ca riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem, men har funnet flere ulike forklaringer som jeg skal teste.

Jeg lister dem opp her, så kanskje du kan få noen tips. :)

1. Jeg ser at kortisolnivå er nevnt. Jeg går på kortison, lav dose, hele året, men tar mye c-vitamin for å motvirke skadevirkningene av dette.

2. Insulinresistens er også nevnt i forbindelse med PCOS, dette har jeg ikke, men det er greit å passe på Glykemisk Index likevel.

3. Røyker du? Røyk kan redusere østrogennivået, noe som gjør at fettet samler seg rundt midjen.

4. Overgangsalder? Igjen lavere østrogennivå gjør at fettet samler seg på magen.

5. Aspartam. Flere studier viser at noe storforbrukere av lettbrus, og andre produkter med aspartam, kan få fettansamlinger rundt magen. Ingen har kommet med en forklaring ennå, men det er i alle fall verd å tenke på om dette kan være en mulighet.

6. I denne forbindelsen er også utelatelse sukker en ting som bør testes.

Passer noe av dette til deg, har du i alle fall noen ting å ta utgangspunkt i. :)

Anonymous poster hash: 87861...deb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det. Magen er definert selv om jeg kun trener jogging. Alt fettet mitt legger seg på låra :( Jeg garanterer deg TS, jeg ville heller hatt litt fett på magen enn store lår som gjør at jeg sliter med å finne bukser.

Anonymous poster hash: acc97...410

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg har det. Magen er definert selv om jeg kun trener jogging. Alt fettet mitt legger seg på låra :( Jeg garanterer deg TS, jeg ville heller hatt litt fett på magen enn store lår som gjør at jeg sliter med å finne bukser.

Anonymous poster hash: acc97...410

Er ikke så lett å finne bukser når man har magefett heller.

Mange av buksene laget for damer er gjerne videre over lårene og trangere rundt livet.

Så når jeg skal finne bukser så blir det fort slik at de sitter løst rundt lårene (altså pløsete) om jeg finner bukser som passer rundt livet.

Skrevet

For de aller fleste kvinner med normalt og variert kosthold er det fullstendig normalt å ikke ha synlige magemuskler og minimale fettmengder på mage. Kvinner er konstruert og disponert for å samle LITT fett på magen. For å få vaskebrett, abs og null sideflesk må du trene beinhardt samt kutte ut en rekke matvarer som brødmat, potet, pasta, ris, banan osv. Spise kun grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og havregryn. Noen er selvsagt "heldigere" med genene og har en konstant flat mage uten å hverken trene eller spise veldig sunt, men for de aller fleste av oss så er det vanlig å ha litt mage med mindre man er fitnessutøver.

AnonymBruker
Skrevet

For de aller fleste kvinner med normalt og variert kosthold er det fullstendig normalt å ikke ha synlige magemuskler og minimale fettmengder på mage. Kvinner er konstruert og disponert for å samle LITT fett på magen. For å få vaskebrett, abs og null sideflesk må du trene beinhardt samt kutte ut en rekke matvarer som brødmat, potet, pasta, ris, banan osv. Spise kun grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og havregryn. Noen er selvsagt "heldigere" med genene og har en konstant flat mage uten å hverken trene eller spise veldig sunt, men for de aller fleste av oss så er det vanlig å ha litt mage med mindre man er fitnessutøver.

Det er så, men når midjemålet er >80 cm er det ikke snakk om å bare ha LITT fett på magen vs helt flat mage, da begynner det å nærme seg et helseproblem.

Jeg ser ikke at trådstarter ytrer ønske om å ha fettfri mage, men regner med at hun, som meg, ønsker å ha et midjemål innenfor hva som er anbefalt.

Skrevet

Det er så, men når midjemålet er >80 cm er det ikke snakk om å bare ha LITT fett på magen vs helt flat mage, da begynner det å nærme seg et helseproblem.

Jeg ser ikke at trådstarter ytrer ønske om å ha fettfri mage, men regner med at hun, som meg, ønsker å ha et midjemål innenfor hva som er anbefalt.

Nåvel. Tror ikke jeg er helt enig med deg. Selvsagt kan hun ennå med fordel miste litt fett på magen, men at det er et helseproblem tror jeg ikke veldig på. Tror mer at det er et estetisk problem for henne. Jeg er ikke veldig flink på cm og sånt og vet ikke om 10 cm har mye å si, men jeg er altså 70 cm rundt midjen, det er ca 10 cm mindre enn TS. Jeg anser ikke meg selv for å ha mye fett på magen, men en helt normal og sunn mage. Under navlen er jeg 80 cm, bare 7 cm mindre enn TS. Jeg har ikke et helseproblem og er heller ikke på tur å nærme meg et.

AnonymBruker
Skrevet

Nåvel. Tror ikke jeg er helt enig med deg. Selvsagt kan hun ennå med fordel miste litt fett på magen, men at det er et helseproblem tror jeg ikke veldig på.

Mer enn 80 cm rundt midjen regnes som overvekt, og mer enn 88 cm regnes som bukfedme, så det at det nærmer seg et helseproblem er ikke min mening, men et medisinsk faktum.

• Liker 1
Skrevet

Mer enn 80 cm rundt midjen regnes som overvekt, og mer enn 88 cm regnes som bukfedme, så det at det nærmer seg et helseproblem er ikke min mening, men et medisinsk faktum.

Okey. Jeg har hørt om de 88 cm rundt midjen og at dette ikke er å anbefale, men at 80 cm rundt midjen regnes som overvekt har jeg ikke hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...