Gå til innhold

Bunadsølv som blir fort stygt


altflyter

Anbefalte innlegg

Aner ikke hvor denne passer inn, så det ble "generell debatt", så får noen heller flytte den om jeg er helt på bærtur.

Det nærmer seg 17.mai og jeg har tatt fram bunaden for å være ute i god tid. Søjer og annen pynt er pusset og klart, men knapper og ting som er sydd fast i bunaden har jeg ikke pusset enda.

Problemet er nemlig at sølvet mitt skal være helt lyst, men hver gang jeg tar fram bunaden, er det blitt mørkt og flekkete.

Det som er løst har jeg liggende i poser, og det holder seg altså ganske pent, men må jeg virkelig sprette av alt sølvet for å oppbevare også det i poser? Bunaden vil jo bli ødelagt etter hvert om jeg skal klippe av og sy på for hver gang jeg skal bruke den. Dessuten er det et helsikes prosjekt å sprette av hver eneste lille sølvdings.

Jeg oppbevarer bunaden tørt og mørkt i en bunadspose, men sølvet som henger på blir like stygt hver gang.

Hva gjør dere for å hindre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke hvor denne passer inn, så det ble "generell debatt", så får noen heller flytte den om jeg er helt på bærtur.

Det nærmer seg 17.mai og jeg har tatt fram bunaden for å være ute i god tid. Søjer og annen pynt er pusset og klart, men knapper og ting som er sydd fast i bunaden har jeg ikke pusset enda.

Problemet er nemlig at sølvet mitt skal være helt lyst, men hver gang jeg tar fram bunaden, er det blitt mørkt og flekkete.

Det som er løst har jeg liggende i poser, og det holder seg altså ganske pent, men må jeg virkelig sprette av alt sølvet for å oppbevare også det i poser? Bunaden vil jo bli ødelagt etter hvert om jeg skal klippe av og sy på for hver gang jeg skal bruke den. Dessuten er det et helsikes prosjekt å sprette av hver eneste lille sølvdings.

Jeg oppbevarer bunaden tørt og mørkt i en bunadspose, men sølvet som henger på blir like stygt hver gang.

Hva gjør dere for å hindre dette?

Kanskje du kan ta litt plast film rundt knappen?

Anonymous poster hash: 81754...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plasttrekk over min bunad, ikke tett, men likevel. Også henger den bakerst i skapet. En gullsmed sa til meg at luft og lys hjelper sølvet å oksidere. Så da holder jeg det mørkt og dekket til med plast, selv om det ikke er tett. Dette hjelper.

Lommen har jeg i en plastpose som jeg knytter for, skoene i plastpose, osv. Det holder seg bra, og etter 7 år har jeg ennå ikke tatt av sølvet for å pusse det...



Anonymous poster hash: 7dd84...b6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...