magicpie Skrevet 28. april 2014 #21 Skrevet 28. april 2014 Jeg sier strit. Selvfølgelig vet jeg hvordan det engelske ordet straight uttales, men jeg lærte meg yatzy før jeg lærte meg engelsk og jeg er bare så vant til å si strit. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #22 Skrevet 28. april 2014 Jeg sier "en til fem" eller "to til seks". Hver gang jeg sa "stræjt" fikk jeg kjeft og ble fortalt at det heter "striit", så det ga jeg opp. Anonymous poster hash: 36830...1db 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #24 Skrevet 5. mai 2014 Sier strit... Men nå lærte jeg vel yatzy før jeg lærte engelsk og de som lærte meg det var ikke veldig stødige i engelsk. Og av gammel vane har jeg vel fortsatt med å si strit...Anonymous poster hash: 79bdd...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #25 Skrevet 5. mai 2014 "Streit" ligner jo mest på den engelske uttalen. Det er bare å søke opp ordet i en engelsk ordbok på nett for å få korrekt uttale, og så er det lov å fornorske det litt. "Strit" gir ingen mening i denne sammenhengen.Anonymous poster hash: 58d92...3c4 Men "stræit" betyr jo ingenting. Engelske "straight" er "hetero", så da er det mer logisk å si det enn "stræit" (om man skal fortsette din logikk at "strit" er galt....) Anonymous poster hash: 338d4...8ba
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #26 Skrevet 5. mai 2014 Men "stræit" betyr jo ingenting. Engelske "straight" er "hetero", så da er det mer logisk å si det enn "stræit" (om man skal fortsette din logikk at "strit" er galt....) Anonymous poster hash: 338d4...8ba Hæ? Jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn "stræit"? Uttale engelsk straight: http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/straight_2 streɪt Altså e-lyd, fornorsket blir det "streit" hvis man ikke gidder å lage engelsk r-lyd. ...og mener du seriøst at du tror straight bare betyr heterofil? (Hetero betyr for øvrig "ulik, forskjellig", og passer dårlig inn i yatzy-betydningen av straight.) Linken min har en fin oversikt over alle betydningene av straight. Se betydning nr. 9 for forklaring på hvorfor man bruker straight i yatzy (og poker):"one after another in a series, without interruption" Anonymous poster hash: 58d92...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå