AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #1 Skrevet 28. april 2014 Har nylig fått diagnosen astma i en alder av 34 år. Ble litt satt ut, så jeg glemte å høre med legen om når jeg skal ta medisinen ifm trening. Har ikke trent på et år pga tungpusten, så er litt gira på å komme i gang igjen. Skal jeg ta den før jeg drar på joggetur? Eller tar folk med seg sprayen på joggetur? Anonymous poster hash: c5813...bdf
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #2 Skrevet 28. april 2014 Jeg har to medisiner. En jeg tar fast to ganger daglig (Seretide) og Ventolin som jeg tar inntil fire ganger daglig ved behov. Dvs før trening, ut i kulden og når jeg er ekstra tett. Skal tas ca 10 min før jeg trener eller går ut i kulde. Anonymous poster hash: e36b3...b92
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #3 Skrevet 28. april 2014 Ja, jeg har også fått to medisiner. En til morgen og kveld, og så ventolinen til anfallene. Så da blir det ventolin 10 min før trening. Syns foreløpig det er vanskelig å få all medisinen fra ventolinen ned i lungene og ikke ut i munnen, men regner med jeg knekker koden på innhalasjonsteknikken etterhvert Om ikke har jeg en legetime om 14 dager. Er det noen mulighet for å vokse det av seg når man får det i en alder av 34? Anonymous poster hash: c5813...bdf
plix Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 Jeg ville ikke fokusert på om du vokser det av deg eller ikke, men tenke at du har en mulighet til å redusere astma. Ikke alle kan det, men trening for å styrke lungene er ekstra viktig for de med astma. Jeg har hatt astma i oppveksten, men selv om den hemmet meg ofte så var jeg aktiv på ski, fjellturer, syklet hver dag utenom vinterstid. Det var avgjørende for meg slik at astmaen ikke ble verre. Hadde ei jente i klassen som også hadde astma, hun hadde aldri gym, deltok aldri på sykkelturene og aktivitetsdagene . Jeg hadde verre astma enn henne, men taklet min bedre. Trening og aktivitet er veldig viktig m.a.o. Jeg har nå fått smått astma tilbake de siste årene, vært symptomfri fra 16årene og frem til for 2 år siden. (Er i midt/slutten av 20årene) Har i vår tatt opp trening igjen, og merker allerede at astmaen ikke dominerer like mye. Jeg varmer opp lenge, tar en liten pause med medisin om jeg får pusteproblemer, og fortsetter i moderat tempo. Det som trigger anfall er overgang varm/kald luft, eksplosiv aktivitet uten oppvarming, vinter og høst er verst. Den tiden på året hadde jeg et tynt skjerf over nese/munn, har ennå ikke slike plager som da jeg var yngre så nå klarer jeg meg uten.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Ja, jeg har også fått to medisiner. En til morgen og kveld, og så ventolinen til anfallene. Så da blir det ventolin 10 min før trening. Syns foreløpig det er vanskelig å få all medisinen fra ventolinen ned i lungene og ikke ut i munnen, men regner med jeg knekker koden på innhalasjonsteknikken etterhvert Om ikke har jeg en legetime om 14 dager. Er det noen mulighet for å vokse det av seg når man får det i en alder av 34? Anonymous poster hash: c5813...bdf Vet ikke. Jeg er 37 og det har blitt verre de siste årene. Men så gikk jeg også ubehandlet i svært mange år. Anonymous poster hash: e36b3...b92
Gjest chisandra Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Jeg hadde astma som liten, men hadde noen års opphold før det kom tilbake da jeg var i slutten av 20-åra. Nå blir jeg nok ikke kvitt den igjen, så da blir det å gjøre så godt man kan. Hold deg i så god form du klarer, og ta ventoline 10-30 min. før planlagt aktivitet. Vær nøye med den forebyggende, den er gull verdt. Husk munnskyll.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 Ja, den forebyggende gjør virkelig stor forskjell. Anonymous poster hash: e36b3...b92
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 Ventolin 10-15 min før trening Anonymous poster hash: 2d5ed...ec4
Madelene B Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 (endret) Ventolin skal tas 15 min før trening. Seretide skal tas morgen og kveld. Endret 29. april 2014 av Madelene B
heihei123 Skrevet 29. april 2014 #10 Skrevet 29. april 2014 (endret) hvilken medisin bruker du? Jeg har bare én medisin som jeg tar 2 ganger daglig + før trening. Dobbel dose hvis jeg er tett. Endret 29. april 2014 av heihei123
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå