Gjest 1111 Skrevet 10. juni 2004 #21 Del Skrevet 10. juni 2004 Synes det blir for teit å komme med sånt bare en uke etter at loven trådde i kraft... og det går nok over, snart kommer folket tilbake igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 10. juni 2004 #22 Del Skrevet 10. juni 2004 og det går nok over, snart kommer folket tilbake igjen. Jada...det er et godt samfunn vi lever i.... hvor legemiddelindustrien faktisk har klart å få nicorette til å bli norges mest solgte reseptfrie legemiddelet. Som jeg har spurt om tidligere, hvorfor er det ikke flere som ser at vi beveger oss fra et nytelsesamfunn til pasientsamfunn? Tror dere f eks lobbylistene bak nicorette var pådrivere for å innføre tobakksforbud på utesteder...? - Hvor mange hundre millioner vil ikke omsetningen til antitobakkindustrien stige???? Mange mennesker blir nok rike på dette forbudet, f eks alle de universalrøykeslutt-kurene som finnes.... Man later som at det er vanskelig å slutte for å få folk til å prøve å slutte, og arrangere kurser og treff, og antitobakkprodukter som inneholder nikotin... seminarer og møter, deltagerne motiverte og glade.... hopper på den ene karusellen etter den andre.... Det er frihet som får folk til å slutte å røyke.... Haha, jeg har meg ofte en god latter når jeg betrakter dere mennesker.. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. juni 2004 #23 Del Skrevet 10. juni 2004 Synes det blir for teit å komme med sånt bare en uke etter at loven trådde i kraft... Clea Det er kanskje 'teit', men det må vel oppleves som litt dramatisk fra en cafeeiers (person med lån og forpliktelser) ståsted at nesten ingen besøker hans cafe lengre, mens nabocafeen dobler omsetningen? At de med uteservering (og der sitter ikke-røkerne også) går så det suser og snakker om kraftige varmeovner og overbygget tak til vinteren? Snakker om urettferdig konkurransevridning. Det er snakk om livsgrunnlaget til folk her, og i Tromsø har vi hatt lite døgnfluer og konkursryttere, det er snakk om folk som har vært lenge i bransjen, og de vil naturligvis kjempe med nebb og klør. Antallet utesteder kommer nok til å gå ned i perioden fremover og det blir en alles kamp mot alle en periode nå selv om du kanskje synes det er 'teit'. Det er slik markedet fungerer. Selv om folk kommer 'tilbake' som noen sier så kommer nok den totale omsetningen til å gå ned, ettersom utestedene ikke tjener mye på at folk står utenfor. Personlig håper jeg at tradisjonsrike Ølhallen overlever (storrøkende klientell, beliggenhet i en kjeller), men de har en sjanse fordi de er eiet av Mack. Kanskje de bare gjør det om til en pub for de ansatte uten ansatte? Diskotekene kan egentlig bare forsvinne for min del, og mange gjør sikkert det. De stedene med best sjanse her i byen er nok kanskje de som har uteservering selvsagt og stedene innrettet mot aldersgruppen 35-50 også ettersom de er racere til å gå ut (de bruker mange penger ute også). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 11. juni 2004 #24 Del Skrevet 11. juni 2004 ...men det rare er at dette ikke er døgnfluer - men kafeer med både 50 og 100 års historie i Oslo.... Og steder som har en kulturell og sosial verdi for sitt klientell. Ambi Tydligvis er røyken viktigere for det klientellet enn kulturen og stedets historie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. juni 2004 #25 Del Skrevet 11. juni 2004 Mange mennesker blir nok rike på dette forbudet, f eks alle de universalrøykeslutt-kurene som finnes.... Man later som at det er vanskelig å slutte for å få folk til å prøve å slutte, og arrangere kurser og treff, og antitobakkprodukter som inneholder nikotin... seminarer og møter, deltagerne motiverte og glade.... hopper på den ene karusellen etter den andre.... Og hva med oss stakkars skattebetalere som ikke lenger skal betale for alle røykerne som ligger på sykehus med lungekreft og andre lumske sykdommer. For ikke å snakke om arbeidsgiverne som faktisk får se sine eks-røykere på jobben og slipper å betale sykepenger. Og alle disse menneskene som får et sunnere liv når de bare ruller inn staheten og slutter å røyke. Ja, dette er gruuuuuusomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. juni 2004 #26 Del Skrevet 11. juni 2004 Og hva med oss stakkars skattebetalere som ikke lenger skal betale for alle røykerne som ligger på sykehus med lungekreft og andre lumske sykdommer. For ikke å snakke om arbeidsgiverne som faktisk får se sine eks-røykere på jobben og slipper å betale sykepenger. Norge var det første landet i verden som innførte tobakkreklameforbud, forbud mot salg av tobakk via automat, 18 årsgrense på tobakk og verdens høyeste tobakksavgifter... - I sverige koster røyken ca halvparten, det er lov med tobakksreklame og salg via automat... Eeeh, hvorfor er det prosentvis færre røykere i sverige da? Waco For 30 år siden røyket 30% av kvinnebefolkningen, idag røyker også 30 % av kvinnebefolkningen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 11. juni 2004 #27 Del Skrevet 11. juni 2004 Gratulerer med røykesluttet :-) Men det er mange som ikke klarer det samme som deg......... Og det sies jo at de som har sluttet å røyke er de verste motstanderne så............ Så du mener egentlig at det KUN er røykere som har prøvd uttallige ganger å slutte, men rett og slett ikke er i stand til å klare å slutte uansett anstrengelser som har lov til å uttale seg? Jeg var en fast røyker i 14 år, jeg røyket 20 om dagen mesteparten av disse 14 årene, jeg forsøkte å slutte 3-4 ganger før jeg fikk det til, og det var ett sant helvete å klare å slutte!!! Men det er klart, jeg ANER ikke hva dere stakkarsene som røyker idag blir UTSATT for!!! DAKAR!! fåkke røyke inne på utesteder, må flytte rompa si fem hakk ut og stå ute i sola å røyke.... ille må dere ha det!!! Men hva vet jeg, jeg har jo ikke grunnlag til å uttale meg, siden jeg faktisk FIKK til å slutte, så er jeg nok en av de værste!!!! Det er søren meg ALDRI andre en dere det dreier seg om er det? Det er DERE det skal tas hensyn til, dere og deres vaner! Tro meg, jeg har ikke blitt antirøyk jeg, jeg har opptil flere gode venner som røyker og det er ikke mer en halvannet år siden jeg var blandt dem. Det var diskusjon om denne røykeloven da også, fordi den røykeloven som da gjaldt, som er ganske så lik den dere ønsker dere idag, IKKE ble tatt hensyn til av verken dere røyker eller eierne av disse stakkars utestedene!! Når det ble diskutert allerede mens den andre røykeloven gjaldt, og diskutert åpent i media for allerede halvannet år siden, og FREMDELES sørget ikke folk for å følge den loven som da gjaldt.... også kommer dere NÅ??? Patetisk er jeg enig i at dette begynner å bli! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 11. juni 2004 #28 Del Skrevet 11. juni 2004 ...og det snakker DU om, Waco! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 11. juni 2004 #29 Del Skrevet 11. juni 2004 Så du mener egentlig at det KUN er røykere som har prøvd uttallige ganger å slutte, men rett og slett ikke er i stand til å klare å slutte uansett anstrengelser som har lov til å uttale seg? Jeg var en fast røyker i 14 år, jeg røyket 20 om dagen mesteparten av disse 14 årene, jeg forsøkte å slutte 3-4 ganger før jeg fikk det til, og det var ett sant helvete å klare å slutte!!! Men det er klart, jeg ANER ikke hva dere stakkarsene som røyker idag blir UTSATT for!!! DAKAR!! fåkke røyke inne på utesteder, må flytte rompa si fem hakk ut og stå ute i sola å røyke.... ille må dere ha det!!! Men hva vet jeg, jeg har jo ikke grunnlag til å uttale meg, siden jeg faktisk FIKK til å slutte, så er jeg nok en av de værste!!!! Det er søren meg ALDRI andre en dere det dreier seg om er det? Det er DERE det skal tas hensyn til, dere og deres vaner! Tro meg, jeg har ikke blitt antirøyk jeg, jeg har opptil flere gode venner som røyker og det er ikke mer en halvannet år siden jeg var blandt dem. Det var diskusjon om denne røykeloven da også, fordi den røykeloven som da gjaldt, som er ganske så lik den dere ønsker dere idag, IKKE ble tatt hensyn til av verken dere røyker eller eierne av disse stakkars utestedene!! Når det ble diskutert allerede mens den andre røykeloven gjaldt, og diskutert åpent i media for allerede halvannet år siden, og FREMDELES sørget ikke folk for å følge den loven som da gjaldt.... også kommer dere NÅ??? Patetisk er jeg enig i at dette begynner å bli! Helt enig!! Jeg prøvde å finne en "hylle"-smiley, men det må ha vært på et annet forum jeg så denne... Men hvis den hadde vært her på KG, da hadde jeg brukt den nå. WAY TO GO ALINE!! Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 11. juni 2004 #30 Del Skrevet 11. juni 2004 Ingen andre enn meg som har tenkt på at hovedgrunnen til at utestedene med uteservering har mye flere besøkende akkurat nå er fordi det har vært NYDELIG vær de siste par ukene? :o Jeg er veldig antirøyker og ville allikevel valgt uteservering idag nettopp pga sola... Gidder vel ikke sitte inne i så nydelig vær! Skjønner ikke hva dere sutrer for NÅ - hadde det vært vinter skulle jeg nok syntes bittelitt synd på dere, men tror ingen tar skade av å måtte være litt utendørs om sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anneline Skrevet 11. juni 2004 #31 Del Skrevet 11. juni 2004 I Tromsø har de nok ikke holdt seg på uteserveringen p.g.a været i det siste, nei. Det har vært nordavind sikkert en måned, regnet, vi har t.o.m hatt litt sne for rundt en uke siden. Rett ut har det vært kaldt (under 10 grader), regn og drittvær, bortsett fra fredag for 14 dager siden om jeg ikke husker feil, da var det litt sol. Folk har sittet under pledd/dyner ved ovner (som cafeene velvillig har kjøpt inn), så jeg tviler sterkt på at det har vært for å nyte været, selv om vi kanskje er litt mer hardføre i så måte her nordpå. Avisen var på en runde på byen og snakket med folk og lagde mange festlige ordspill som gikk på dyneløfting og slikt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 11. juni 2004 #32 Del Skrevet 11. juni 2004 Ingen andre enn meg som har tenkt på at hovedgrunnen til at utestedene med uteservering har mye flere besøkende akkurat nå er fordi det har vært NYDELIG vær de siste par ukene? :o ... neei!! kan skjønne ikke DET har noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2004 #33 Del Skrevet 11. juni 2004 Det lange innlegget ditt litt foran her var glimrende, ALine!! Jeg er også tidligere røyker, røyket fra jeg var fjorten til jeg var tjueseks. Sluttet mange ganger før jeg sluttet for godt, og da var jeg gravid med nummer to. Jeg har store problemer med å skjønner sytingen fra røykerne som om det er synd på dem fordi de ikke kan påføre andre mennesker passiv sigarettrøyk? Hallo - er det ikke mer synd på alle dem som gjerne vil ha et sosialt liv/uteliv, men som ikke tåler røyk, eller rett og slett synes det er pyton jævlig å komme hjem og stinke som et giga askebeger uten å ha gjort noe for det selv? Eller som risikerer å bli syke på grunn av andre menneskers farlige uvaner og egoisme? Ok - det kan være vanskelig å slutte - men det er da for pokker ikke ikke-røykernes problem vel??!!! :evil: Det er røykernes eget problem at de røyker - de begynte helt frivillig!! Og det er like frivillig å slutte også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 #34 Del Skrevet 11. juni 2004 Men hvor er alle allergikerne som endelig kunne dra ut på byen i flokker og horder? Jeg har ennå ikke sett dem, har vært nesten tomt på mange steder i Oslo hele uka som vanligvis er fulle. Dra ut og støtt disse stedene da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 #35 Del Skrevet 11. juni 2004 Husk at det kan være taktikk fra eierens side dette også da. Siste krampe for å presse igjennom røykerom. Mulig ungdommene sverger for hjemmefester, men det har de da alltid gjort? Det er for dyrt for de hele kvelden ute. Nå går ikke den voksne befolkning bare ut for å drikke mest mulig, men mange går ut og spiser. Skulle det være slik at røyken blir viktigst, men hvem skal lage div god mat, dekke, rydde vaske? På slike betingelser så velger jeg resturant. Tror det blir dyre kvelder for enkelte. Man får uansett ikke den maten hjemme hos noen i sammenligning jva man får på gode resturanter. Tviler på at alle har en kokk hjemme. Ja, jeg røyker og er avhengi, men foretrekker god mat/drikke på resturanter. Så får jeg heller ta en røyketyggis da. Utpå kvelden så går jeg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå