Gå til innhold

Hjelp - har fått meg bil!


Gjest solstråleen

Anbefalte innlegg

Gjest solstråleen

Heisann dere,

Nå trenger jeg deres tips!! Jeg fikk nemlig overraskelsen av min mor at hun hadde kjøpt bil til meg, en Golf som jeg trolig nok har forelsket meg i! Jeg bor for meg selv ca 50 mil unna foreldrene mine så dette var vel et hint på å komme oftere på besøk samtidig gi meg friheten til å ha bil :fnise: Jeg er bare 19 og har alltid tenkt at bil er det lenge til jeg skal ha! Men nå står jeg med en oppe i henda og må planlegge litt mer det økonomiske...

Hva burde jeg tenkte på nå? Hvor mye burde jeg ha på en bufferkonto som kun går til bil? Bilen kommer ikke daglig til å bli brukt, kun helgeturer de gangene jeg og samboer skal dette ellere hvis vi skal nedover til familien min. Kanskje en sjelden gang å storhandle på Coop OBS men ikke noe mer enn det. Jeg trenger MASSE tips og alt av triks dere har å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vask den, spyl den skikkelig og stell lakken regelmessig, så slipper du at rusten tar tak i den.

Ta småreparasjoner så fort du kan, det har lett for å bli til store utgifter om en kjører med ulyder lenge.

Jeg har alltid ti tusen stående på bilkontoen.

Anonymous poster hash: 23d33...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om man har folk som kan hjelpe en å skru eller må betale verksted.

Sjekk regreim i servicebok, skift olje jevnlig, pass på så rust ikke setter seg, ikke vask bilen med feil midler og grove vaskeverktøy, pass på bremsevæske, girolje, filtre osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du må vurdere om du skal ha kasko forsikring (dekker skade på egen bil) men det bør lønne seg, det ingen vits i å betale for kasko forsikring hvis bilen ikke er verdt mer enn 8000 feks. Så her må du ta med bilens verdi og alder i betraktning versus hva kasko forsikringen koster. trafikkforsikring som dekker skade på andres bil er påbudt. Veihjelp synes jeg er viktig så sjekk om forsikring dekker det eller kjøp fra NAF, Viking etc. Veldig greit hvis du får problemer midt ute i hutta teita å få hjelp samt taxi hjem.

Bilforsikring er dyrere jo yngre du er men etterhvert blir den rimligere når du opparbeider deg poeng.

Tror jeg betaler 3500 i årsavgift ca mars. Ellers er det EU kontroll annet hvert år som koster imellom 500-800 kr pluss de utbedringer som må gjøres på bilen (kan bli dyrt), du må selv passe på hvilken måned og år din bil skal inn på kontroll.

Så er det service, hvert år er vel standard.

Bensin, bompenger, evt bøter...hmm...kommer ikke på noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...