secret92 Skrevet 27. april 2014 #1 Del Skrevet 27. april 2014 Kan noen forklare meg proteinsyntensen på en enkel måte? Jeg sitter å øver til eksamen, men jeg forstår ikke proteinsyntesen godt nok. Gjerne bruk fagord og forklar hva de betyr. River meg i håret her jeg sitter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. april 2014 #2 Del Skrevet 27. april 2014 Jeg vet ikke om det FINNES enkle beskrivelser av proteinsyntese som vil være til noe hjelp på en eksamen. Hva om du isolerer komponentene i prosessen og tenker på det i litt enkle kategorier til å begynne med? Bare for å få det klart i grove trekk hva som skjer. Så kan du fylle inn detaljene etter hvert, med all den kompleksiteten som ligger der. Det er ofte lett å drukne i detaljer og forsøke å huske lange og innviklede navn og faguttrykk på en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 28. april 2014 #3 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Hvilket nivå er dette? litt forskjell om det er 2/3 BI på VGS eller et universitetskurs i biokjemi... Kort fortalt: * RNA-polymerase translerer DNA koden (genet) for proteinet som skal lages til mRNA. * mRNA går ut av cellekjernen og festes til et ribosom som glir langs mRNA og leser koden i trippletter * tRNA henter aminosyren som korensponderer til tripletten * aminosyrene hektes sammen i en polypeptidkjede, når kjeden er ferdig har man proteinet (evt en del av et protein avhengig av om proteinet har en kvartærstruktur (flere aminosyrekjeder) eller ikke). * proteinet blir foldet i golgiapperatet Endret 28. april 2014 av AUG---UAG 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .-L-. Skrevet 13. mai 2014 #4 Del Skrevet 13. mai 2014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå