Gå til innhold

Din beste eplekake?

Sally-Go-Round

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ha middagsbesøk 1.mai og jeg tenkte jeg skulle gå for eplekake, men er så lei min egen oppskrift og har ikke funnet noen spennende via Google, så derfor spør jeg dere; har dere noen god oppskrift på eplekake? Gjerne en litt annerledes en! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne er obligatorisk i alle våre familieselskaper, bursdager, konfirmasjoner, bryllup, søndagskaffeslaberas osv. Tradisjonell mørdeig med masse eplefyll. Best med hjemmelaget eplesyltetøy laget av kokte eplebiter og bittelitt sukker.
Mormors eplekake
125 g smør
125 g sukker
1 egg - ta av litt til pensling
1 ss melk
250 g hvetemel
1 ts bakepulver
Kanel
evt en neve rosiner
Rør smør og sukker hvitt, tilsett egg, mel, bakepulver og melk. La deigen hvile litt i kjøleskap og trykk den ut i rund springform. La litt være igjen til å lage gitter på toppen. Fyll kaken med 8-9 dl syrlig eplesyltetøy og eventuelle rosiner, dryss med kanel. Pynt med gitter av tynne deigpølser. Pensle gitteret med egg.
Stek ved 200° til den er gyldenbrun.
En annen favoritt, som er mye mer spesiell er denne:
Eplenøkleputer
Ferdig butterdeig (en plate gir fire porsjonskaker, men lag mer enn du tror de er så gode at det ikke går an å spise bare en)
Syrlig eplesyltetøy
Nøkkelost
Et egg
Melis
Tin butterdeig, kjevle hver plate til dobbel størrelse og del den i fire kvadrater.
Pensle kanten på hvert kvadrat med sammenpisket egg. Legg en sammenbrettet nøkkelostskive på det ene hjørnet og topp den med en skje eplesyltetøy. Brett sammen til en trekant og press kantene godt sammen. pensles med egg og stekes på ca 200 grader til de er luftige og gyldne. La dem avkjøle litt på rist og dryss (ganske mye) melis på med en tesil.
Serveres lunkne og nystekte.
Den sprø deigen, salte krydrede osten, syrlige saftige eplesyltetøyet og det søte på toppen. Ahh!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelt 125 g smør.

Ha i

2, 5 dl sukker

2 ,5 dl mel

2 ts bakepulver

2 egg

Skal ikke koke. Bare rør om i kjelen.

Legg eplerskiver i taksteinmønster i en paiform, strø over brunt sukker og kanel.

Hell røren over. Godt med hakket mandler også hvis man liker nøtter. Serveres varm med is.

Ca. 180 g i ca. 20- 30 min..

Synes denne er genial etter middag, lager den kjapt mens mannen rydder av bordet. Maten får tid til å synke litt før desserten kommer på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min absolutte favoritt - og jo mere epler jo bedre:

250 g sukker
150 g smør (romtemperert)
3 egg
200 g hvetemel
1 ts bakepulver
5 epler - skrelte og i båter (sure epler blir best i eplekake)
sukker og kanel
---
Smør og sukker vispes hvitt.
Visp inn ett egg av gangen.
Mel og bakepulver siktes inn.
Smør kakeformen og mel den.
Hell oppi deigen.
Bland kanel og sukker i en bolle.
Rør de oppdelte eplene i kanel- og sukkermiksen.
Putt båtene oppi kaka. Jo mer epler - jo bedre! ♥
Strø evt perlesukker over.
Stekes på midterste rille på 180 grader i 40 min.
Stikk med en bakepinne for å se om kaken er gjennomstekt.
Følg med under steking - blir den mørk mot slutten av steketiden, dekk over med litt bakepapir.

Serveres lunken med vaniljeis av beste sort! :)

Endret av Jacint
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg lagt ut før, og den er noe av en favoritt hos oss. Litt annerledes, enkel å lage og kjempegod.

EPLEDRØM

200 g hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
100 g sukker
100 g margarin
1 egg
------
4-5 revne epler
------
Bland det tørre. Smuldre smøret i og tilsett egget.
Del deigen i to. Litt mer enn halvparten trykkes ut i en paiform. Dekk med de revne eplene. Strø gjerne kanel over eplene hvis du liker det, og kanskje litt sukker hvis eplene er veldig sure. Kjevle ut resten av deigen og legg oppå som lokk. trykk sammen ved kanten. Prikk med gaffel. Et dryss av hakkede mandler/nøtter på toppen er veldig godt.

Stekes v/ 175 grader, midt i ovnen i ca. 30 minutter.

Serveres lunken med is eller krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 g sukker

3 egg

200 g hvetemel

1 ts bakepulver

sukker og kanel

---

Visp inn ett egg av gangen.

Mel og bakepulver siktes inn.

Smør kakeformen og mel den.

Hell oppi deigen.

Bland kanel og sukker i en bolle.

Rør de oppdelte eplene i kanel- og sukkermiksen.

Putt båtene oppi kaka. Jo mer epler - jo bedre! ♥

Strø evt perlesukker over.

Stekes på midterste rille på 180 grader i 40 min.

Stikk med en bakepinne for å se om kaken er gjennomstekt.

Følg med under steking - blir den mørk mot slutten av steketiden, dekk over med litt bakepapir.

Kan gå god for at dette er den beste kaken :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her! Takk for alle tips! Fikk lyst til å bake alle sammen :fnise: ...men spørs om det ikke blir Lacint sin i denne omgang. Klassisk - men som nevnt, fantastisk god :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

Jeg skal ha middagsbesøk 1.mai og jeg tenkte jeg skulle gå for eplekake, men er så lei min egen oppskrift og har ikke funnet noen spennende via Google, så derfor spør jeg dere; har dere noen god oppskrift på eplekake? Gjerne en litt annerledes en! :)

Jeg har min egen vri, og alle syns den er meget god. Jeg bruker ikke vanlig oppskrift med smør. Jeg lager sukkerbrødoppskrift, bare med mindre sukker.

Jeg skreller eplene og kutter de opp smått, koker de lett i eplejuice med kanel og litt sukker. Avkjøles

Jeg tar litt av røren i formen. Har et lag med hakkede nøtter oppå der så et lag av den kokte eplen, så resten av røren.På toppen et lag tett i tett med skrelte epler som er rullet i kanel og sukker. På toppen nfinhakkede mandler. <<<<<<serveres lunken med krem eller vanilie is

Anonymous poster hash: 8179b...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste eplekakene er de med minst mulig eple i! Fakta! :P

Haha, ja, har hørt den fra flere! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 g sukker

3 egg

200 g hvetemel

1 ts bakepulver

sukker og kanel

---

Denne er nesten identisk med den jeg lager :) Synes klassisk "norske" eplekaker hvor man starter med å røre smør og sukker hvitt er de beste.

Om man vil variere kan man gå helt til den andre enden av spekteret og lage fransk tarte tatin ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...