Gå til innhold

Full person har 10% skyld i voldtekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Diskuterte med en kompis, og han mener at om jente drikker seg så full så er voldtekten bare 90% voldtektspersonen sin skyld, mens resten er den fulle personens skyld. Hadde ikke hun drukket, hadde det heller ikke skjedd. Jeg ble så sint at jeg fikk lyst til å skrike. Hvordan kan han mene noe sånt? Han sa at han lo når han las at russejenter ble voldtatt, fordi de kunne skylde seg selv.

Er ikke det han sier helt på tryne?

Anonymous poster hash: b45f6...902
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er helt på trynet. Dessverre deler alt for mange den holdningen med ham.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, kjenner jeg blir provosert over det kompisen din sier. Ja jenter kan ta forhondsregler for voldtekt, men det er ALDRI offeret sin feil.

Anonymous poster hash: 2152b...9ad
  • Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Diskuterte med en kompis, og han mener at om jente drikker seg så full så er voldtekten bare 90% voldtektspersonen sin skyld, mens resten er den fulle personens skyld. Hadde ikke hun drukket, hadde det heller ikke skjedd. Jeg ble så sint at jeg fikk lyst til å skrike. Hvordan kan han mene noe sånt? Han sa at han lo når han las at russejenter ble voldtatt, fordi de kunne skylde seg selv.

Er ikke det han sier helt på tryne?

Selvfølgelig er det! Voldtekt er aldri offerest sin skyld. Skylda ligger alltid på persoenen som utførte overgrepet.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er helt på trynet. Dessverre deler alt for mange den holdningen med ham.

Men dessverre så er det jo en viss sannhet i det. Det er selvfølgelig på trynet å snakke om at det reduserer voldtektsmannens skyld, men når man drikker og mister dømmekraft så setter man seg på godt og vondt i situasjoner som muligens ikke hadde oppstått i edru tilstand. Dette gjelder da økt sannsynlighet for kriminalitet som vold, voldtekt, ran etc.

Anonymous poster hash: 30c28...004

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dessverre så er det jo en viss sannhet i det. Det er selvfølgelig på trynet å snakke om at det reduserer voldtektsmannens skyld, men når man drikker og mister dømmekraft så setter man seg på godt og vondt i situasjoner som muligens ikke hadde oppstått i edru tilstand. Dette gjelder da økt sannsynlighet for kriminalitet som vold, voldtekt, ran etc.

Ja så klart. Men det betyr ikke at offeret har skyld i voldtenkten.

Anonymous poster hash: 2152b...9ad

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Selvom sannsynligheten øker er det aldri offeret sin skyld uansett!

AnonymBruker
Skrevet

"Det er litt hennes feil. Drikker hun seg så jævlig dritings så bare ligger hun der uten å gjøre motstand. Hadde hun ikke drukket, er det ikke sikkert det hadde skjedd. Isåfall hadde hun skreket og gjort motstand, noe hun ikke klarer når hun er full. Så hun har litt skyld i det selv." skreiv han.

- TS

Skrevet

Det at et voldtektsoffer kanskje har svekket dømmekraft pga. alkohol er jo totalt irrelevant, det er jo voldtektsmannen sin dømmekraft det er noe galt med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var det jeg og tenkte. Det er jo personen som voldtar det er noe galt med..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at et voldtektsoffer kanskje har svekket dømmekraft pga. alkohol er jo totalt irrelevant, det er jo voldtektsmannen sin dømmekraft det er noe galt med.

Det er irrelevant i forhold til skyldsspørsmålet, men selv om gjerningsmannen har all skyld er det likevel ikke kult å bli utsatt for voldtekt (eller annen kriminialitet). Derfor: Drikk litt mindre og reduser risikoen.

Skrevet

Et voldtektsoffer som har drukket har 100% skyld i å gjøre seg selv til ett lettere offer.

Hvis man hopper i en dam med alligatorer så er det ikke din skyld at alligatorene velger å spise deg opp, men det betyr fortsatt ikke at det var lurt.

• Liker 2
Skrevet

Det er irrelevant i forhold til skyldsspørsmålet, men selv om gjerningsmannen har all skyld er det likevel ikke kult å bli utsatt for voldtekt (eller annen kriminialitet). Derfor: Drikk litt mindre og reduser risikoen.

Dersom kvinnen har ansvar for å drikke litt mindre og på den måten redusere risikoen så plasserer du jo skyld på kvinnen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom kvinnen har ansvar for å drikke litt mindre og på den måten redusere risikoen så plasserer du jo skyld på kvinnen.

Nei, det gjør jeg ikke. Det er forskjell mellom (juridisk) skyld og det ansvar for seg selv som ikke går på det juridiske skyldsspørsmålet.

• Liker 3
Skrevet

100 % voldtektsmannen sin skyld!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Det er forskjell mellom (juridisk) skyld og det ansvar for seg selv som ikke går på det juridiske skyldsspørsmålet.

Det er vel bedre at menn får kuk-bur enn at kvinner må holde seg unna alkohol?

Skrevet

Jeg støtter denne AB'en her, bare kanskje ikke helt den formuleringen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter denne AB'en her, bare kanskje ikke helt den formuleringen.

Var kanskje litt feil formulering ja, men bra du skjønte :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det de færreste som voldtar eller begår kriminalitet i fylla sett opp mot resten av "røkla", så det er jo heller ingen meningsfylt løsning. Og da gjenstår det at man må forsøke å unngå situasjoner der man kan bli utsatt for kriminalitet. Jeg går f. eks ikke i fylla gatelangs lenger, selv om jeg gjorde det da jeg var "ung og dum".

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner og små barn er visst ganske like. Begge har visst ingen ansvar for egen sikkerhet.

Anonymous poster hash: 1e170...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...