Gå til innhold

cipralex - vurderer å begynne

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ei jente på snart 30 år som går igjennom en slags krise for tiden. Den ble utløst av en kjærlighetssorg men omhandler mer enn det og jeg går nå hos psykolog for å finne ut av ting om meg selv.

Psykologen har nevnt at det å begynne på cipralex kan være et alternativ fordi jeg har det svært vanskelig for tiden, men samtidig holder hun igjen fordi han sier han blir litt avstumpet følelsesmessig og hun mener vel at jeg nå må jobbe med ting.

Problemet er at jeg føler ikke jeg har overskuddet til å jobbe, føler meg nede for telling..

Noen som går på disse og kan fortelle litt?

Litt redd det kan gå ut over mulig ny forelskelse, noe jeg virkelig kunne trengt akkurat nå.

Anonymous poster hash: f59ac...3ba
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det i mange år. Og er ikke blitt avstumpet følelsesmessig. Man må sammen med legen finne den dosen som passer for deg. Dere kan sammen finne en dose som gjør at du fremdeles kjenner på følelsene dine, men du takler det bedre.

Anonymous poster hash: b0121...7ee
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det i mange år. Og er ikke blitt avstumpet følelsesmessig. Man må sammen med legen finne den dosen som passer for deg. Dere kan sammen finne en dose som gjør at du fremdeles kjenner på følelsene dine, men du takler det bedre.

Hadde du noen andre bivirkninger da? Hvorfor begynte du med denne?

AnonymBruker
Skrevet

Har angst og depresjoner. Bivirkningene jeg fikk var hodepine og svimmel.Men den det gikk over etter ett par uker. Jeg gikk på 40 mg først i ca 1 1/2 år.Så trappet jeg ned litt etter litt i samarbeid med legen. Da jeg kom til 5 mg så fikk jeg kraftig reaksjon og ble like ille som før jeg startet med tablettene. Da økte vi dosen til 10 mg igjen. Og det har jeg brukt siden, i flere år mao. Og det er den perfekte dosen for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, jeg da jeg kom til 10, og vi økte til 20. Det er det jeg tar nå.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, jeg da jeg kom til 10, og vi økte til 20. Det er det jeg tar nå.

Takk :) Får diskutere det med psykologen :)

AnonymBruker
Skrevet

Etter noen år med annen medisin ble jeg satt på cipralex, og brukte den nesten ett år.

Nå har jeg sluttet helt på medisiner, og merker store forskjeller på følelseslivet.

Tidligere var jeg likegyldig og følte liten glede, angsten var mildere og de store sorgene kom ikke.

Nå klarer jeg å engasjere meg og føle glede, men jeg blir lett rørt og kan gråte av småting. Angsten er mer tilstede, men klarer hverdagen og ønsker å forsøke å klare meg uten medisiner.

Om du skal begynne med medisiner eller ikke må du bli enig med legen din om. Jeg for min del syntes ikke det var noe problem å trappe ned og slutte med cipralex.

Men for mange blir følelsene avstumpet, medisinen fjerner de store toppene i begge endene av skalaen,slik at svingningene blir mindre.

Anonymous poster hash: 21ad0...d54

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 20 kg og mistet "følelsene" så Cipralex var ikke positivt for meg. Men tror cipralex fungerer for de fleste.

Anonymous poster hash: 8fba6...ff1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke redigere, men vil bare legge til at det jeg skriver selvsagt ikke gjelder for alle. Samme med bivirkninger. Er bare hvordan jeg opplevde det.

Anonymous poster hash: 21ad0...d54

Gjest Anastasia
Skrevet

Ts, jeg begynte også på cipralex pga kjærlighetssorg! Jeg gråt hver dag i nesten 1 år og var et emotional wreck. Psykologen anbefalte meg derfor å begynne på cipralex, jeg har gått på dem i ca 2 mnd. Føler meg som et helt nytt menneske! Har ikke hatt et eneste gråteanfall og føler jeg har mer kontroll på følelsene mine. Bivirkningene jeg hadde var svimmelhet, trøtthet,hodepine, økt matlyst og følte meg litt fjern men det var kun første uken. Bivirkningene varierer fra person til person. Jeg begynte på 5 mg og nå er jeg på 10 mg.

Ulempen er at sexlysten forsvinner helt, det er greit hvis du er singel men er sikkert kjipt hvis du har kjæreste. Men ikke tro at antidepressiva er en enkel løsning på problemer. Man må likevel jobbe seg gjennom det.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg begynte også på cipralex pga kjærlighetssorg! Jeg gråt hver dag i nesten 1 år og var et emotional wreck. Psykologen anbefalte meg derfor å begynne på cipralex, jeg har gått på dem i ca 2 mnd. Føler meg som et helt nytt menneske! Har ikke hatt et eneste gråteanfall og føler jeg har mer kontroll på følelsene mine. Bivirkningene jeg hadde var svimmelhet, trøtthet,hodepine, økt matlyst og følte meg litt fjern men det var kun første uken. Bivirkningene varierer fra person til person. Jeg begynte på 5 mg og nå er jeg på 10 mg.

Ulempen er at sexlysten forsvinner helt, det er greit hvis du er singel men er sikkert kjipt hvis du har kjæreste. Men ikke tro at antidepressiva er en enkel løsning på problemer. Man må likevel jobbe seg gjennom det.

TS her: For min del har kjærlighetssorgen lettet litt. Har fått litt kontakt med denne mannen igjen, men som venn nå. Men innser at bak alt ligger det større problemer. Jeg mangler fullstendig selvtillit i bunn, er livredd jeg alltid skal være alene (så redd at psykolog mener dette er angst og tvangstanke) og jeg har et veldig stort behov for kontroll. Så har litt å jobbe med. Vet ikke om cipralex er det rette, en dag føler jeg det, neste ikke.

Gjest Anastasia
Skrevet

TS her: For min del har kjærlighetssorgen lettet litt. Har fått litt kontakt med denne mannen igjen, men som venn nå. Men innser at bak alt ligger det større problemer. Jeg mangler fullstendig selvtillit i bunn, er livredd jeg alltid skal være alene (så redd at psykolog mener dette er angst og tvangstanke) og jeg har et veldig stort behov for kontroll. Så har litt å jobbe med. Vet ikke om cipralex er det rette, en dag føler jeg det, neste ikke.

Vet du hva, det er akkurat som å lese om meg selv! Jeg har også et unormalt kontrollbehov når det gjelder kjærester etc. Håper du får det bedre hvertfall, det skader jo ikke å prøve hvis du tror det kan hjelpe. Bare send meg pm om du lurer på noe :)

Gjest Chloe87
Skrevet

Har gått på dem i tre år og det funker supert, 10 mg hver dag. Bruker dem mot angst.

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, det er akkurat som å lese om meg selv! Jeg har også et unormalt kontrollbehov når det gjelder kjærester etc. Håper du får det bedre hvertfall, det skader jo ikke å prøve hvis du tror det kan hjelpe. Bare send meg pm om du lurer på noe :)

Følte du at kontrollbehovet hindret deg i å forelske deg? Lurer på om det har gjort det for meg. Når jeg møtte denne mannen som jeg har /hadde kjærlighetssorg over, hadde jeg ikke vært forelsket på flere år. Og derfor er jeg så redd for å ikke møte en ny mann.

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på dem i tre år og det funker supert, 10 mg hver dag. Bruker dem mot angst.

Men du har ikke mindre følelser ellers da? Hvordan angst?

Skrevet

Jeg er helt flat følelsesmessig, men kroppen min er ikke det. Det høres kanskje veldig rart ut. F.eks jeg er redd for å dra til tannlegen, men jeg følte ikke noe hverken dagene før eller på selve dagen og timen. Men etterpå ble jeg så sliten at jeg var dårlig i form i flere dager etterpå. Sov masse.

Gjest Anastasia
Skrevet

Følte du at kontrollbehovet hindret deg i å forelske deg? Lurer på om det har gjort det for meg. Når jeg møtte denne mannen som jeg har /hadde kjærlighetssorg over, hadde jeg ikke vært forelsket på flere år. Og derfor er jeg så redd for å ikke møte en ny mann.

Det er mest at jeg er redd for å bli forlatt. Siden både exen og flere andre har forlatt meg så har jeg jo ingen garanti for at det ikke skjer igjen, ikke sant. Og da blir det vanskelig å forelske seg igjen. Men har blitt 100 ganger bedre de siste månedene altså.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble smellfeit av Cipralex og fikk dårlig hukommelse. Likevel er jeg utrolig takknemlig for det reddet livet mitt. Viktig at man trapper ned ekstremt sakte. Jeg har gått fra 20 til 15mg og skal prøve meg ned på 10 til sommeren.

Anonymous poster hash: ba50e...6cc
AnonymBruker
Skrevet

Det er mest at jeg er redd for å bli forlatt. Siden både exen og flere andre har forlatt meg så har jeg jo ingen garanti for at det ikke skjer igjen, ikke sant. Og da blir det vanskelig å forelske seg igjen. Men har blitt 100 ganger bedre de siste månedene altså.

Men å bli forlatt er jo en del av livet? Folk gjor det slutt hver dag, sånn er det bare. Du vil nok få det bedre bare du kan godta det.

• Liker 1
Gjest Anastasia
Skrevet

Men å bli forlatt er jo en del av livet? Folk gjor det slutt hver dag, sånn er det bare. Du vil nok få det bedre bare du kan godta det.

Jeg vet det, men jeg har sånn angst for å bli forlatt. Jeg takler faktisk bedre at familiemedlemmer dør, enn å bli dumpa. Litt skremmende egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...