Gå til innhold

Fullstendig på underskudd av næring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alltid fullstendig på underskudd av næring føler jeg..

Har slitt med spiseforstyrrelser tidligere (kom meg over det verste på starten av året) så psyken har jeg klart å snudd helt, nå vil jeg legge på meg, vil spise.

Men.. det er ikke så enkelt, for jeg blir så dårlig av mat.. Blir slapp, kvalm, helt ødelagt.

Og om jeg ikke spiser på 3 timer, så blir jeg kjempekvalm, føles ut som jeg må kaste opp, og jeg skjelver noe sinnsykt. Nå har jeg spist ganske normalt i 2 uker, men enda er jeg på underskudd..

Burde jeg ta noe kosttilskudd? Er det noen som har noe å anbefale meg, eller råd?

Blir veldig takknemlig, vil bare ha et normalt forhold til mat igjen, men virker ikke helt som kroppen klarer å venne seg til det.. :)

Har tatt blodprøver, gastroskopi, alt er fint. Har ingen intoleranser.

Anonymous poster hash: 8a340...e9a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du burde få time hos ernærings ekspert og få hjelp til og finne ut hva du kan spise og hvordan. Du kan drikke ernæringsdrikk fra apotek som supplement til kroppen er litt mer oppe og går.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden starten av året er ikke innmari lang tid for fordøyelsessystemet til å venne seg til større mengder mat, ts. Slike ting tar gjerne tid. Dersom blodprøvene ikke viser at du mangler vitaminer eller mineraler er det nok ingen grunn til å ta tilskudd, med mindre du føler at du ville følt deg "tryggere" av å ta det.

At du skjelver og blir rar av å ikke spise på 3 timer høres mer ut som enten

1. blodsukkerfall

2. magekatarr

enn som faktisk næringsmangel.

Anonymous poster hash: a0e6c...055
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du burde få time hos ernærings ekspert og få hjelp til og finne ut hva du kan spise og hvordan. Du kan drikke ernæringsdrikk fra apotek som supplement til kroppen er litt mer oppe og går.

Ja, drikker litt av de næringsdrikkene, men prøver å spise mest mulig mat også.

Trenger jeg henvisning av legen for ernæringsekspert..? Har jeg faktisk ikke tenkt på.

Siden starten av året er ikke innmari lang tid for fordøyelsessystemet til å venne seg til større mengder mat, ts. Slike ting tar gjerne tid. Dersom blodprøvene ikke viser at du mangler vitaminer eller mineraler er det nok ingen grunn til å ta tilskudd, med mindre du føler at du ville følt deg "tryggere" av å ta det.

At du skjelver og blir rar av å ikke spise på 3 timer høres mer ut som enten

1. blodsukkerfall

2. magekatarr

enn som faktisk næringsmangel.

Anonymous poster hash: a0e6c...055

Blir veldig skjelven og kvalm om jeg ikke spiser, ja. Har tatt gastroskopi som sagt, har ikke magekatarr.

Blodsukkerfall.. Jeg spiser normal mat, og normale mennesker spiser vel hver 3-4 time, rart jeg tåler det så dårlig.

Men takk for svar :) Det er kanskje litt kort tid, var litt usikker på det der..

Skrevet

Jeg er alltid fullstendig på underskudd av næring føler jeg..

Har slitt med spiseforstyrrelser tidligere (kom meg over det verste på starten av året) så psyken har jeg klart å snudd helt, nå vil jeg legge på meg, vil spise.

Men.. det er ikke så enkelt, for jeg blir så dårlig av mat.. Blir slapp, kvalm, helt ødelagt.

Og om jeg ikke spiser på 3 timer, så blir jeg kjempekvalm, føles ut som jeg må kaste opp, og jeg skjelver noe sinnsykt. Nå har jeg spist ganske normalt i 2 uker, men enda er jeg på underskudd..

Burde jeg ta noe kosttilskudd? Er det noen som har noe å anbefale meg, eller råd?

Blir veldig takknemlig, vil bare ha et normalt forhold til mat igjen, men virker ikke helt som kroppen klarer å venne seg til det.. :)

Har tatt blodprøver, gastroskopi, alt er fint. Har ingen intoleranser.

Blir du kvalm både når du spiser, og når det har gått en stund siden du har spist? Om du kun har spist "ganske normalt" i to uker og fremdeles må opp i vekt er du vel ikke over det verste helt enda. Det tar en god stund før kroppen din stoler på deg igjen, jo lengre du har vært undervektig/underernært jo lengre tid vil det ta å reparere skadene det har påført kroppen din.

Skrevet

Hei. Jeg synes du skal lese litt på nettet om re-ernæring. Evt snakke med legen din om det. Kort fortalt handler det om å øke sakte men sikkert kalorimengden du får i deg. Når man over lenger tid har fått i seg alt for lite næring, grunnet spiseforstyrrelse eller annen sykdom, trenger kroppen tid til å venne seg til økt inntak igjen. Dette har b.la med elektrolyttbalansen i kroppen å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...