Gå til innhold

Kvinner: Selvmotsigende om mannlig idelakropp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et par uker siden lå disse to trådene på førstesiden her på forumet:

VELDIG trente menn og kvinner: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=830118

Hvilken kropp foretrekker dere på menn: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=829805

Jeg har ikke leste alle innleggene på disse trådene, men jeg synes det er noen tydelige selvmotsigelser her.

I den første tråden svarer de fleste kvinnene at de ikke har noen sans for veldig trente menn. En liten digresjon: Uten at trådstarter har spesifisert det ser det ut som om alle tolker "veldig trent" til å bety muskuløs, selv om det også kan bety at vedkommende er veldig godt trent i løping, sykling eller langrenn, og da ikke vil være så veldig muskuløs.

I den andre tråden viser de fleste eksempelbildene det jeg vil kalle menn som har trent myyye styrke, og som er ganske så muskuløse. Også de som ikke gir noen eksempelbilder nevner brede skuldre, kraftige armer og gjerne sixpack.

Det er jo ikke nødvendigvis de samme kvinnene som har svart her, men mange har valgt å være anonyme. Uansett om det er noen som har motsagt seg selv, virker det som om kvinner som sådan svarer ulikt avhengig av hvordan man stiller spørsmålet. Eller tenker de kanskje ikke på Daniel Craig, som var det første eksempelet, som "veldig trent"?

Jeg har absolutt ingen komplekser for min egen kropp, jeg er blant dem som har vært heldig med genene på det området. Hvis styrketrening var min primære treningsform, skulle jeg ikke hatt særlige problemer med å bli minst like kraftig som Daniel Craig på bildet fra James Bond-filmen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når noen skriver "VELDIG trente" tenker jeg typiske menn man ser i styrkerommet med bulemuskler, synlige blodårer og six pack. Jeg synes ikke det er spesielt attraktivt.

Jeg er ikke en av de som har nevnt Daniel Craig, men at han er attraktiv er jeg enig i. Det er ingen tvil om at han er godt trent, men det ser ikke ut som han har trent for å få mest mulig definerte muskler, bare for at han generelt skal se sterk ut.

Noen menn er litt mer "kjøttfulle" enn andre, dvs. at de er høye og velbygde fra naturen side. Det er denne "naturlige" looken (selv om det krever trening for å komme dit) jeg synes er best. F.eks. er jeg ikke like begeistret for David Beckham, som har muskuløs mage, men er tynn.

Jeg antar at det er ekvivalenten til at menn vil ha kvinner som er slanke og har "stramme" kropper uten at de er harde å ta på. Dvs. at magen er flat uten å at den er muskuløs og rumpa er høy og spretten men fortsatt myk å ta på.

Det er til en viss grad en selvmotsigelse, men man kan oppnå en mellomting.

Så er det selvsagt et helt annet spm. hva man vil ideellt sett foretrekke og hva som er realistisk. Jeg vil heller ha en fyr i ok form med litt mage som er kjekk, har personlige kvaliteter, er morsom, ambisiøs og sjarmerende enn en fyr som har en perfekt kropp. Man velger hvor man tilbringer tiden sin og jeg vil heller ha en som fordeler dagen mellom jobb, sosialt og noe trening enn en som vier mesteparten av tiden til trening.

Anonymous poster hash: 2ee83...cc8
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan jo svare for meg selv, jeg liker veldig trente menn, eller muskuløse menn. Jeg tror egentlig en del har svart i den ene tråden, og en annen del har svart i den andre tråden.

En annen grunn kan jo være at mange ikke skjønner hvor mye jobb som ligger bak en sterk mannekropp, som for eksempel det bildet du lenker til, og derfor ikke kaller dette for en veldig trent mann. Det er jo også mange i veltrent tråden som skriver at de ser ned på godt trente mennesker, det syntes jeg høres veldig tåpelig ut, men kan tenkes at dette har ført diskusjonen i en annen retning. Pluss at åpningsinnlegget starter med å spørre om andre heller ikke liker trente mennesker, så da svarer vel i hovedsak de som er enige med TS i den tråden.

I tråden om mannens idealkropp er vinklingen helt åpen, og folk poster derfor det de selv liker, er jo noen i den tråden som også linker til tynne menn osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ABen i første tråden har heller ikke lagt ut noe bilde av hva de refererer til, så det blir jo til at folk forestiller seg en ekstremtrent kropp. Hadde vedkommende gitt et eksempel hadde det blitt litt klarere.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror du har et veldig godt og treffende poeng som nok gjelder en god del kvinner. Jeg tror egentlig en del svarer at de ikke liker så trente menn fordi de ikke er veldig trente selv og vil ikke ha et kvinnelig kroppsfokus som fokuserer på hvor vidt man er "ripped" eller ikke. Mange vil ha bort dette evinnelige maset om hvor "fit" alle må være for å bli ansett som vellykket, og jeg tror nok det er det som ligger til grunn for at noen uttaler at "de trenger ikke å være veldig trente". Og i grunnen så trenger ikke de fleste å være veldig trente for å være deilige, men det finnes også mange trente mennesker som er veldig digg å se på. Det betyr imidlertid ikke at de superdigge og hotte muskelbuntene er noe man vil ha som partner, men de duger som eyecandy.

Jeg skal være fullstendig ærlig å si at jeg synes typer som f.eks Steve Cook er supersnadder og hadde gladelig hoppet i høyet med han, men å være sammen med en som ser slik ut og som ikke minst er så utrolig opptatt av å se sånn ut, ville vært avtennende. Grunnen til at det er avtennende for meg er fordi slike mennesker ser ut til å trene kun for fysikken og estetikken sin del, og ikke så veldig mye annet. Og jeg tror mye ligger her, nemlig at kvinner svarer på kropper de foretrekker på menn ut fra hvilken kjærestekropp de vil ha. Snakker man om et one night stand blir nok standarden veldig annerledes.

Nå stikker jeg på trening! :goodbye:

Endret av Version 2.0
Skrevet

Det er ingen selvmotsigelse. Du må nesten lese tråd nummer to før du hopper på en sånn konklusjon. (Mange har for eksempel plusset at de ikke er fan av bildene som er lagt ut der).

Jeg har inntrykk av at de fleste liker en mann som ser sunn og frisk ut, slik at det maskuline i kroppen kommer frem. Gjerne brede skuldre fra naturens side ja. Men ikke fordi han har manipulert kroppen sin på treningssenter og stort sett henger der 7 dager i uka. Virker som det er konsensus om at kroppen skal se naturlig ut, og svære muskler er ikke naturlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har et veldig godt og treffende poeng som nok gjelder en god del kvinner. Jeg tror egentlig en del svarer at de ikke liker så trente menn fordi de ikke er veldig trente selv og vil ikke ha et kvinnelig kroppsfokus som fokuserer på hvor vidt man er "ripped" eller ikke.

Om så det er tilfelle for noen er det veldig urettferdig å legge det frem som om det er et reellt motiv for mange kvinner.

Min personlige erfaring er at de kvinnene jeg kjenner som er mest opptatt av menns utseende er usikre på seg selv, vil heve sin egen standard ved å ha en pen mann og vil legge ekstra kroppsfokus på menn for å "jevne ut" kroppsfokuset på kvinner. Jeg vet de også er litt truet av menn med penger og status og det at de er uoppnåelige for dem. Men å si at det er tilfelle for alle kvinner som vil ha menn som ser bra ut, blir helt feil. Folk er forskjellige, selv om det er en trend i min omgangskrets.

Menn er jevnt over mer visuelle enn kvinner og det ER stort fokus på kvinners utseende, uavhengig av om noen vil endre det. Jeg er ikke utpreget visuell selv om jeg ser bra ut selv og jeg vet at menn fokuserer på mitt utseende. Jeg kunne valgt en kjekkas med supertrent kropp selv, men det er ikke der min prioriteringer ligger. Og jeg er åpen med meg selv - jeg vil heller ha en akademiker med suksess, sosial intelligens - en "vinner" på alle måter, enn en muskelbunt. Og det er mange kvinner som tenker som meg, faktisk de fleste attraktive kvinner jeg kjenner, som har mest draget.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolket den tråden om VELDIG trente menn og kvinner, som i menn med helt sinnsykt med muskler. Sånne som stiller opp på sånn fitness greier, med masse klumpete muskler. Ikke som Daniel Craig, som er ganske så trent, og ser veldig sterk ut, men han har ikke helt vanvittig med muskler.. Jeg tenkte noe ala Arnold Schwartzeneger. Det synes ikke jeg er noe fint

Anonymous poster hash: 240fc...df5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen selvmotsigelse. Du må nesten lese tråd nummer to før du hopper på en sånn konklusjon. (Mange har for eksempel plusset at de ikke er fan av bildene som er lagt ut der).

Jeg har inntrykk av at de fleste liker en mann som ser sunn og frisk ut, slik at det maskuline i kroppen kommer frem. Gjerne brede skuldre fra naturens side ja. Men ikke fordi han har manipulert kroppen sin på treningssenter og stort sett henger der 7 dager i uka. Virker som det er konsensus om at kroppen skal se naturlig ut, og svære muskler er ikke naturlig.

Enig. Det er litt som å still spm. til menn om hvorvidt de liker store silikonpupper eller kvinner der de ser at det er tatt silikon. Mange vil svare nei, men dersom de stod overfor en kvinne med silikon som hadde små implantater og de ikke ante det, ville de bare konkludert med at det var lekkert.

Jeg tok også tråd nr. 1 som åpenbare, oppumpede muskler.

• Liker 3
Skrevet

Det betyr imidlertid ikke at de superdigge og hotte muskelbuntene er noe man vil ha som partner, men de duger som eyecandy.

Der tror jeg faktisk du tar veldig feil. (at det er bakgrunnen for en eventuell selvmotsigelse mellom de to trådene.)

Jeg har jobbet innen fitness/bodybuilding-bransjen og ble aldri noen sinne tiltrukket av den typen kropp. Det blir for kunstig, og ikke sexy. Virker som veldig mange har samme oppfatning som meg her på kg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der tror jeg faktisk du tar veldig feil. (at det er bakgrunnen for en eventuell selvmotsigelse mellom de to trådene.)

Jeg har jobbet innen fitness/bodybuilding-bransjen og ble aldri noen sinne tiltrukket av den typen kropp. Det blir for kunstig, og ikke sexy. Virker som veldig mange har samme oppfatning som meg her på kg.

Akkurat samme her.

Det er forovrig ingen forskjell på menn jeg vil ha som partner eller for sex. En attraktiv mann er en attraktiv mann. Og jeg tror mange kvinner deler min oppfatning - både av erfaring, og som vi kan se i tråder, at kvinner ikke har sex med en mann de ikke liker (og veldig ofte vil ha mer etter sex).

Kvinner er ikke menn, tross alt, selv om enkelte gjerne vil bli det og oppforer seg deretter.

• Liker 1
Skrevet

Det er fullt mulig at jeg tar feil ja! Jeg kan ikke svare for alle kvinner, bare det jeg tror gjelder for noen kvinner, inkkludert meg selv. :)

Skrevet

Akkurat samme her.

Det er forovrig ingen forskjell på menn jeg vil ha som partner eller for sex. En attraktiv mann er en attraktiv mann. Og jeg tror mange kvinner deler min oppfatning - både av erfaring, og som vi kan se i tråder, at kvinner ikke har sex med en mann de ikke liker (og veldig ofte vil ha mer etter sex).

Kvinner er ikke menn, tross alt, selv om enkelte gjerne vil bli det og oppforer seg deretter.

Da er vi veldig forskjellige som kvinner. Og jeg har intet ønske om å være mann bare så det er klinkende klart :)

Skrevet

Om så det er tilfelle for noen er det veldig urettferdig å legge det frem som om det er et reellt motiv for mange kvinner.

Min personlige erfaring er at de kvinnene jeg kjenner som er mest opptatt av menns utseende er usikre på seg selv, vil heve sin egen standard ved å ha en pen mann og vil legge ekstra kroppsfokus på menn for å "jevne ut" kroppsfokuset på kvinner. Jeg vet de også er litt truet av menn med penger og status og det at de er uoppnåelige for dem. Men å si at det er tilfelle for alle kvinner som vil ha menn som ser bra ut, blir helt feil. Folk er forskjellige, selv om det er en trend i min omgangskrets.

Menn er jevnt over mer visuelle enn kvinner og det ER stort fokus på kvinners utseende, uavhengig av om noen vil endre det. Jeg er ikke utpreget visuell selv om jeg ser bra ut selv og jeg vet at menn fokuserer på mitt utseende. Jeg kunne valgt en kjekkas med supertrent kropp selv, men det er ikke der min prioriteringer ligger. Og jeg er åpen med meg selv - jeg vil heller ha en akademiker med suksess, sosial intelligens - en "vinner" på alle måter, enn en muskelbunt. Og det er mange kvinner som tenker som meg, faktisk de fleste attraktive kvinner jeg kjenner, som har mest draget.

Jeg legger det ikke fram som om det er fasiten. I 1 av de 3 setningene du siterer står det to ganger "jeg tror".

Og om du leser litt til så er jeg helt enig med deg i det siste du sier. Jeg skriver jo også at menn som trener kun for estetikken og fysikken sin del er uattraktivt hos en potensiell partner.

Skrevet (endret)

Ingen selvmotsigelse dette her, du må bare lære deg språket:

Litt trent/trent = En kropp vanlige mennesker må ha brukt AAS (men ikke nødvendigvis bruker aktivt/regelmessig) for å få.

Veldig trent = En kropp man får av å bruke AAS og dedikere seg til trening over lengre tid, som man kan hevde seg i konkurranser med.

Samtidig klager man over det kvinnelige kroppspresset, som er kropper de fleste kan oppnå ved å ikke spise for mye mat.

Endret av Eriks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...