Gå til innhold

Toxoplasmose og jordbær


sommerjente

Anbefalte innlegg

Da jeg var hos legen på første svangerskapskontroll fortalte hun litt om toxoplasmose. Hun sa at alt som vokser rett over bakken (f.eks. salat) kunne være en mulig smittekilde med mindre det ble kokt. Det holdt ikke å vaske, for parasitten var såpass "seig" at den lot seg ikke vaske bort.

Dette syns jeg hørtes litt ille ut.... Spesielt med tanke på jordbær, som også vokser rett over bakken. Også nå som det blir skikkelig masse jordbær fremover, og jeg er sååå glad i det.

Hva gjør dere? Spisere dere jordbær så lenge de er vasket? Eller...?

Lagen sa at toxoplasmose var med utbredt i Oslo-området enn andre steder i Norge. Kommer dere til å spise jordbær i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spist masse jordbær allerede, jeg. Synes kanskje legen din dro den der litt vel langt... Toxoplasmose er lite utbredt i Norge generelt, mens i sør-Europa er det veldig vanlig. Kan jo være derfor det er mer utbredt i Osloområdet enn andre steder, siden det bor flere utelandske der som får smitten når de er en tur i hjemlandet. Bare en teori fra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *nurket*

Her er en artikkel om Toxo:

http://www.lommelegen.no/art/art735.asp

Dette er ikke beskjeden jeg fikk av min lege når jeg har vært gravid. 1 graviditet bodde jeg i Oslo. Så lenge man passet på å vaske grønnsaker og frukt godt var det bare å spise.

Det jeg fikk beskjed om å passe på var å spise frukt og grønt når jeg dro på ferie til syden.

Så jeg har i begge mine svangerskap spist det jeg liker av frukt og grønt, også jordbær.

Dette er forhåndsregelene man bør følge (fra lommelegen):

Du som er gravid bør:

-La noen andre stelle katten

-Vaske salat og grønsaker godt

-Steke eller koke kjøttet skikkelig

-Bruke hansker dersom du jobber i hagen

-Vaske deg godt på hendene nå du har jobbet med rått kjøtt, jord eller andre mulige smittekilder

Lykke til i svangerskapet. Og kos deg med jordbær du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper virkelig det er trygt å spise jordbær under svangerskapet, for når du ammer er det jo slettes ikke sikkert at du kan spise det lenger... Jeg har termin i juli og har tenkt å fråtse i jordbær fram til fødselen! Får vel bare passe på å vaske dem godt først. Nam... Jordbær med sukker og fløte... Jordbær milkshake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser jordbær med god samvittighet:)

Passer meg for så mye annet i svnagerskapet, jorbærene kan ingen ta fra meg :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
når du ammer er det jo slettes ikke sikkert at du kan spise det lenger... Jeg har termin i juli og har tenkt å fråtse i jordbær fram til fødselen!

Kan man ikke spise jordbær når man ammer? Hvorfor ikke isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tror det er noe allergigreier eller noe. Man skal iallefall være forsiktig inntil man vet at babyen tåler det. Men det merker man jo fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Jeg spiser også masse jordbær.....faktisk det eneste jeg ikke kaster opp av for tiden!

Toxmoplasmose er det faktisk ganske mange som er smittet av men ikke vet det selv! Jeg som har hatt katt fra jeg var liten var av den grunn smittet!Og har man allerede smitten i seg er det ikke farlig heldigvis!Men denne prøven tar de ikke rutinemessig - bare om man ber om det ble jeg fortalt! Da jeg ventet på prøvesvaret fikk jeg ikke lov til å tømme kattedoen.Men da det viste seg at smitten var der allerede kunne jeg gjøre alt!

Jordbær under ammingen frarådes pgs faren for allergi hos barnet!Sist var det grusomt for da fikk jeg barn i mai og kunne ikke spise jordbær hele sommeren.............!!Jeg holdt på å bli sprø bare jegkjente lukta for jeg ELSKER jordbær! denne gangen kan jeg kose meg !

Lykke til alle dere med mage der ute...........ja dere uten også da :ler:

Fortsatt god sommer!

Klem Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...