Gå til innhold

Gjeldsordning og hobbyinntekter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er dette med gjeldsordning og hobbyinntekter?

La oss si at en person har gjeldsordning og har lov å beholde 20000 pr mnd til bolig, og livsopphold.

I løpet av første året sparer personen opp 10000 av livsoppholdet og setter så i gang med en hobby. Denne hobbyen koster 10000 i mnd fra første mnd. Men det går an å tjene penger på den, dog ikke mer enn at den bærer seg selv. Altså 10000 i mnd i hobbyinntekter. Og utgifter.

Hvordan vil dette påvirke en gjeldsordning? Altså med hobbyen har man jo 30000 i inntekt i mnd, men siden hobbyen koster 10000 er man tilbake på de tilmålte 20000 i livsopphold...

Dette gir jo en merinntekt på 120000 i året, men likevel ikke... Ingen hobby, ingen merinntekt. Har man hobbyen, gir det likevel ikke merinntekt.

Det presiseres at hobbyen alltid vil være en hobby og egner seg ikke til næringsvirksomhet.

Noen fasit?

Anonymous poster hash: abd25...993
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Inntekt er inntekt.

Anonymous poster hash: 8d466...9f1
AnonymBruker
Skrevet

Inntekt er inntekt.

Anonymous poster hash: 8d466...9f1

Er nok ikke så enkelt...Hobbyinntekt er skattefri og er derfor ikke bare "inntekt" som det f.eks skal skattes av...

Den er skattefri nettopp fordi man ikke skal tjene noe på en hobby.

AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsordningsloven presiserer at absolutt alle penger inn skal regnes med.

Det er også rimelig søkt å hevde at en hobby som gir 20k i overskudd hver måned ikke er "egnet for næringsvirksomhet" så den blir veldig tynn, du kommer jo langt over mva-grensen, bla.

Anonymous poster hash: 761ba...fac
  • Liker 4
Gjest Ciegus
Skrevet

Det er også rimelig søkt å hevde at en hobby som gir 20k i overskudd hver måned ikke er "egnet for næringsvirksomhet" så den blir veldig tynn, du kommer jo langt over mva-grensen, bla.

Les HI en gang til. Den gir 0 i overskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Fint om du gidder lese hva jeg skriver før du kommenterer.

Jeg sa at hobbyen kostet 10000 i mnd å drive og at den ga en inntekt på 10000 i mnd. Altså ingen gevinst eller tap. Langtifra noe 20k i mnd som overskudd. Hobbyen går i null.

De 20000 i livsopphold kommer fra vanlig lønnsinntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Fint om du gidder lese hva jeg skriver før du kommenterer.

Jeg sa at hobbyen kostet 10000 i mnd å drive og at den ga en inntekt på 10000 i mnd. Altså ingen gevinst eller tap. Langtifra noe 20k i mnd som overskudd. Hobbyen går i null.

De 20000 i livsopphold kommer fra vanlig lønnsinntekt.

Hovedinnlegget ditt var faktisk ganske rotete skrevet...

Anonymous poster hash: b67fe...42b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan enkelt argumenteres at dersom livsopphold gir overskudd på 10.000 pr mnd så er satsen satt (mye) for høyt. En skal så vidt leve på denne satsen, ikke ha penger til overs til hobbyer og annen moro, så jeg tipper nok at kreditorene til denen personen ville gjort alt de kunne for å få kjent den ugyldig.

Anonymous poster hash: 6118d...53f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Les HI en gang til. Den gir 0 i overskudd.

Da bortfaller jo problemstillingen. Skjønner ikke hvorfor du blander inn vanlig inntekt i hobby-problemet?

Du får forøvrig ikke 20.000 i livsopphold heller, det er rundt 10.000 + husleie og evt andre ting. (Avhengig av om du samboer eller bor alene.)

Uansett, alt du lurer på rundt gjeldsordning kan du ta opp når det forhandles, siden det settes individuelle vilkår.

Gjest Ciegus
Skrevet

Det kan enkelt argumenteres at dersom livsopphold gir overskudd på 10.000 pr mnd så er satsen satt (mye) for høyt. En skal så vidt leve på denne satsen, ikke ha penger til overs til hobbyer og annen moro, så jeg tipper nok at kreditorene til denen personen ville gjort alt de kunne for å få kjent den ugyldig.

Anonymous poster hash: 6118d...53f

TS nevner å spare 10 000 i løpet av ett år. Ikke på en måned. TS har dermed under 1000 i overskudd pr mnd.

Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå i HI? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

TS nevner å spare 10 000 i løpet av ett år. Ikke på en måned. TS har dermed under 1000 i overskudd pr mnd.

Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå i HI? :klo:

Det var en her oppe som påstod det var rotete...Hvor mye tydligere kunne jeg ha skrevet det?

Alt står jo der...

Skrevet (endret)

Hva slags hobby gir inntekt på 100 000 i året, og koster nøyaktig 100 000? 10 000 kr måneden i inntekt er ganske høyt for en hobby.

Endret av Ferdigstudent
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hobby gir inntekt på 100 000 i året, og koster nøyaktig 100 000? 10 000 kr måneden i inntekt er ganske høyt for en hobby.

Kan vi slutte å snakke om hva slags hobby det er osv? Totalt irrelevant, er en legitim hobby som tusenvis driver med daglig.

Det jeg ønsker å vite er hvordan dette ev påvirker gjeldsordningen eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Syns hele opplegget høres litt merkelig ut for å si det mildt...

Gjør meg noen tanker om hvorfor du er i en situasjon hvor du trenger gjeldsordning ja!

Bruk heller den tiden du ville ha brukt på den hobbyen til å skaffe deg en ekstra, men inntektsbringende, jobb for å betale kreditorene dine!!!

Anonymous poster hash: 296f1...1a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke forhøre seg med namsmannen? Det er sykt strenge regler på dette, og tenk om du mister gjeldsordningen, det vil være katastrofalt for deg. Send en mail og få svar skriftlig. Det verste som kan skje er at du får nei og da ligger du unna.

Anonymous poster hash: 5b7e0...269
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har ti tusen til rådighet hver mnd som du kan bruke på hobby (og forsåvidt tjene inn igjen), burde ikke disse ti tusen bli brukt på gjeldsnedbetaling. Når du har 20.000 til livsopphold, så er jo det tydeligvis for mye? Da burde du heller hatt 10.000 mindre til livsopphold, og betalt mer på gjelden? Eller?

Hovedprioritet må da være å betale tilbake andres penger som er lånt.

Anonymous poster hash: b082c...87a
  • Liker 2
Skrevet

Kan vi slutte å snakke om hva slags hobby det er osv? Totalt irrelevant, er en legitim hobby som tusenvis driver med daglig.

Det jeg ønsker å vite er hvordan dette ev påvirker gjeldsordningen eller ikke.

Nei, det er faktisk ikke irrelevant hvilken hobby det er. Gjeldsordninger skal ikke virke støtende på resten av befolkningen, noe som er et krav. Det kan være støtende for mange, ikke minst kreditorene, dersom personer på gjeldsordning har "luksushobbyer". Noe en hobby som koster 10 000 kroner i måneden åpenbart er. Derfor lurer jeg på hvilken hobby det ersnakk om, samtidig lurer jeg på hvilken hobby som gir inntjening på 10 000 i måneden. For det virker utrolig mye.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har ti tusen til rådighet hver mnd som du kan bruke på hobby (og forsåvidt tjene inn igjen), burde ikke disse ti tusen bli brukt på gjeldsnedbetaling. Når du har 20.000 til livsopphold, så er jo det tydeligvis for mye? Da burde du heller hatt 10.000 mindre til livsopphold, og betalt mer på gjelden? Eller?

Skulle selvsagt vært et spørsmålstegn etter første setning. "Hvis du har ti tusen til rådighet hver mnd som du kan bruke på hobby (og forsåvidt tjene inn igjen), burde ikke disse ti tusen bli brukt på gjeldsnedbetaling?"

My bad.

Gjest Ciegus
Skrevet

Les HI på ny, du også. TS har ikke ti tusen til rådighet hver måned til hobby. Men, hvis TS en gang investerer 10 000 i hobbyen, vil TS greie å tjene akkurat nok på hobbyen til å dekke kostnadene. TS har altså ikke penger til over, utenom dette engangsbeløpet på 10 000.

Om 20 000 er for mye til livsopphold er det jo ikke TS som bestemmer. TS greier dessuten å spare under 1000,- i måneden i.l.a. ett år for å investere, så hvordan du får 20 000 - 1000 = 10 000 er meg en gåte.

Snakk om å skulle ha det inn med teskje.

Det TS enkelt og greit lurer på er:

Er det lov, under gjeldsordning, å tjene penger på en hobby som akkurat dekker kostnadene relatert til hobbyen.

Mitt råd til TS: Ta dette opp med namsmannen eller hvem som enn bestemmer dette, IKKE stol på KG. Det er godt mulig noen her kan det, men dette med gjeldsordning er veldig, veldig strengt, og roter du det til, så får du ingen flere sjanser. Du bør dobbeltsjekke og trippeltsjekke alle opplysninger du får, også fra offentlig hold. Ikke ta noen sjanser.

Skrevet (endret)

For en tråd med mange tullete svar. Det hele er ganske enkelt.

Denne hobbyen blir regnet som næring da du estimerer å omsette for 120.000 i året. Dermed faller det utenfor kategorien som hobbyinntekt og er blitt en biinntekt. Det innbefatter også at du har rett til å føre opp alle utgifter i næringsøyemed. Det har du også estimert til 120.000. Inntekten i dette tilfellet er da kr. 0, mens omsetningen er på 120.000. Det er av inntekten du skal skatte av, ikke omsetningen. I dette tilfellet blir du nødt til å både lage deg et enkeltpersonsforetak og registrere deg i momsregisteret da omsetningen overstiger 50.000 kr i året.

Jeg kan ikke se at det skulle telle negativt at du har en biinntekt selv om du er under gjeldsordning, snarere tvert imot. Du må bare være obs på at alt overskudd fra næringen blir lagt til din inntekt fra din ordinære jobb og dermed skattelagt utifra det.

Edit:

Det er forskjell på hva TS anser som en hobby (noe som er kjekt å drive med) og hva skattevesenet kaller for hobby. Om TS liker å drive på med det eller ei spiller ingen trille for skattevesenet, det er nivået på omsetningen skattevesenet bryr seg om. En brannmann kan f.eks. ikke si at jobben hans er hobbyen hans fordi han liker å slukke branner og kreve skattefritak på den grunn.

Endret av pressplay
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...