AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Nå fikk jeg skikkelig bakoversveis! Jeg leste nettopp at foreldrepengene man får i fødselspermisjon dersom man tar ut 100% lønn begrenser seg til 6xfolketrygdens grunnbeløp, altså beregnet maks 511000 i årslønn? Hva i alle dager gjør jeg når jeg i utgangspunktet tjener et par hundre tusen over dette beløpet? Jeg har jo da rett og slett ikke råd til å ut permisjon... Jeg innser at det for mange ikke høres lite ut, men når låne-og boligkostnader og levestandard generelt er tilpasset en mye høyere årslønn, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt på 511000 i året. Mannen tjener omtrent like mye som meg, så det hjelper ikke om han tar ut permisjon heller. Hva gjør andre i samme situasjon?? Enden på visa blir vel at jeg begrenser meg til 12 ukers permisjon og betaler en dagmamma, det vil jo bli mye rimeligere. Men strengt tatt ganske stusslig å gå ut i jobb etter tre måneder, hadde gledet meg til et års permisjon Anonymous poster hash: 01553...40b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Hva med å rett å slett bare spare opp en buffer på 200.000 (dersom det er dette du trenger for å ta permisjon?) Eller så kan du benytte anledningen til å skjære vekk alle de unødvendige kostnadene i livet? Anonymous poster hash: 4f278...534 18
Gjest Ciegus Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 En del arbeidsgivere dekker det beløpet man "taper", så dette bør dere sjekke med arbeidsgiverne deres før dere tar sorgene på forskudd.
Gjest Ciegus Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Sjekk også mulighet for avdragsfrihet på huset, om det hjelper. Og spar på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 Vel, man føder jo sjelden sånn plutselig på sekundet, så det må da være mulig å forberede seg litt, legge av sparepenger og redusere kostnader for en periode. Man MÅ ikke kaste penger ut av vinduet hver måned, bare fordi man er vant til å gjøre det. Anonymous poster hash: 5833d...a72 22
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #6 Skrevet 23. april 2014 Dere får spare litt da. Dere har nok noe dere kan kutte ned på. Anonymous poster hash: 80d28...fb5 9
Gjest Eurodice Skrevet 23. april 2014 #7 Skrevet 23. april 2014 Nå fikk jeg skikkelig bakoversveis! Jeg leste nettopp at foreldrepengene man får i fødselspermisjon dersom man tar ut 100% lønn begrenser seg til 6xfolketrygdens grunnbeløp, altså beregnet maks 511000 i årslønn? Hva i alle dager gjør jeg når jeg i utgangspunktet tjener et par hundre tusen over dette beløpet? Jeg har jo da rett og slett ikke råd til å ut permisjon... Jeg innser at det for mange ikke høres lite ut, men når låne-og boligkostnader og levestandard generelt er tilpasset en mye høyere årslønn, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt på 511000 i året. Mannen tjener omtrent like mye som meg, så det hjelper ikke om han tar ut permisjon heller. Hva gjør andre i samme situasjon?? Enden på visa blir vel at jeg begrenser meg til 12 ukers permisjon og betaler en dagmamma, det vil jo bli mye rimeligere. Men strengt tatt ganske stusslig å gå ut i jobb etter tre måneder, hadde gledet meg til et års permisjon Anonymous poster hash: 01553...40b Luksusproblem! 25
Gjest bustyvel Skrevet 23. april 2014 #8 Skrevet 23. april 2014 Jeg vil kalle det et luksusproblem! Hør forøvrig med arbeidsgiveren din. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #9 Skrevet 23. april 2014 Ante ikke at beløpet var så stort. Jeg trodde det måtte være en desimalfeil i overskriften. Det er helt utrolig hvilken kravmentalitet som har etablert seg i Norge, spesielt blant dagens småbarnsforeldre. Hvorfor er det egentlig rimelig at andre skattebetalere skal betale for at nybakte foreldre skal gå hjemme å "kose seg" i et års tid, ja gjerne benytte anledningen til et finansiert utenlandsopphold? Og man snakker om at samfunnet ikke har råd til å gi de eldre verdige forhold, for ikke å snakke om den kommende fryktede eldrebølgen. Hvis du vil ha barn, er det ikke urimelig at du betaler noe for det selv. Andre skattebetalere bidrar alt for mye som det er! Anonymous poster hash: a8773...643 17
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #10 Skrevet 23. april 2014 Skam deg!!Anonymous poster hash: 38292...855 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #11 Skrevet 23. april 2014 Med nærmere 1.5 mill. i året (?) for dere begge regner jeg med at dere ikke har månedlige utgifter tilsvarende det dere for utbetalt? Da er det jo bare å spare overskuddet til de månedene du/dere har permisjon? Anonymous poster hash: 9a8ad...e36 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #12 Skrevet 23. april 2014 Må være det dummeste jeg har lest noensinne . "Levestandard generelt tilpasset en høyere årslønn" Jeg gir meg over. Jaja, du får la være å spise importert Kobe-biff og ikke kjøpe champis til 2000 kr flasken en stund da, så skal du se det urdner seg. Idiot. Anonymous poster hash: 05c40...539 10
Fiolinisten Skrevet 23. april 2014 #13 Skrevet 23. april 2014 Jeg tviler sterkt på at dere bruker så mye på faste utgifter. Alt unødvendig skal bort, dere skal trossalt ta dere av et barn. Sett inn disse pengene i banken til barnet er født, og dere burde leve greit. Det handler om prioriteringer. En trenger ikke kafebesøk, abonnement på blader, nye klær, sko, resturant besøk i tide og utide... Om en går over budsjettet så finner en ut at en har et stort spillerom for sparing. 1
hjärterdam Skrevet 23. april 2014 #14 Skrevet 23. april 2014 Ved planlegging vil det nok gå i orden, men som du har fått tips om betaler en del arbeidsgivere det som kommer mellom grunnbeløpet og lønnen din.
Gjest Ciegus Skrevet 23. april 2014 #15 Skrevet 23. april 2014 Luksusproblem! Jeg vil kalle det et luksusproblem! Hør forøvrig med arbeidsgiveren din. På hvilken måte er det relevant at det er et luksusproblem? "Hei, jeg trenger tips til hvordan få råd til å reise på ferie" - svarer dere da "Luksusproblem!!!" ? Hvorfor er det egentlig rimelig at andre skattebetalere skal betale for at nybakte foreldre skal gå hjemme å "kose seg" i et års tid, ja gjerne benytte anledningen til et finansiert utenlandsopphold? Anonymous poster hash: a8773...643 Det er rimelig at foreldre får permisjonspenger fordi det fører til at folk får nok barn, som i fremtiden kan arbeide og betale skatt og ta seg av eldrebølgen. At nordmenn får foreldrepermisjon er ikke et økonomisk tapsprosjekt for Norge. Prøv å tenke mer enn to år frem i tid. Med nærmere 1.5 mill. i året (?) for dere begge regner jeg med at dere ikke har månedlige utgifter tilsvarende det dere for utbetalt? Da er det jo bare å spare overskuddet til de månedene du/dere har permisjon? Anonymous poster hash: 9a8ad...e36 "Levestandard generelt tilpasset en høyere årslønn" Jeg gir meg over. Jaja, du får la være å spise importert Kobe-biff og ikke kjøpe champis til 2000 kr flasken en stund da, så skal du se det urdner seg. Idiot. Anonymous poster hash: 05c40...539 Har det kanskje falt dere inn at TS kan ha et høyt boliglån? Sånt kan ikke bare kuttes ut sånn uten videre. Da må de selge huset. Hvorfor får TS så mye kjeft? Ja, det er et luksusproblem, men hva så? De fleste problemer her inne er luksusproblemer. Når jeg ber om råd til bryllupet mitt kan ikke det være å anse som noe annet enn luksusproblemer, men det hadde vært ganske få brukere her inne om alle skulle skreket "luksusproblem" hver gang noen lurte på noe. Ingen grunn til å anklage TS for å spise svindyr biff heller. Åpne øynene, folkens! Dere kan ikke være så naive å tro at folk med god råd kun bruker ekstrainntekten på rent forbruk. TS har vært litt naiv som har trodd at man får ubegrenset med permisjonspenger, men bortsett fra det fortjener hun da ikke kjeft. Utrolig så surmaga enkelte klarer å gjøre seg. 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #16 Skrevet 23. april 2014 Syns faktisk ikke folk har rett på å klage på dårlig råd med den inntekta der. Hvis 80 % av inntekten er mer enn det beløpet som blir oppgitt, så er det en rimelig høy lønn. Og mannen har og høy inntekt. Altså ganske mye mer enn gjennomsnittet her i landet. Å bære seg for at man ikke klarer seg da er skammelig. Det året jeg var i permisjon med minstemann hadde vi faktisk mindre enn beløpet som blir oppgitt til sammen. Og det selv om vi hadde ganske grei lønn og fast jobb i utgangspunktet. Jeg tok ut 80% lønn i mine uker, pluss 4 mnd ulønnet permisjon. I tillegg skulle omstendigheten gjøre så mannen ble permitert og fikk kun 66 % lønn det meste av permisjonstiden min. Det merktes på økonomien. Men vi klarte det fint. Selv om vi ble tvunget til å kjøpe bil i samme periode (ikke nybil, men ny gammel bruktbil). Vi trengte ikke dyr ferie det året. Ikke trengte vi designerklær til ungene eller oss. Biff på bordet ble det heller ikke. Men ingen av oss tok skade av det året, heller tvert imot.Anonymous poster hash: ac470...aa5 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #17 Skrevet 23. april 2014 TS her. Jeg burde visst at det kom reaksjoner, men at de skulle synke til dette nivået så jeg ikke komme. Jeg har jobbet ræva av meg for å komme dit jeg er i dag, og betaler faktisk en ganske gigantisk slump penger skatt i året. Det samme gjør mannen min. Ikke kom her og si at jeg bruker deres skattepenger. De aller færreste i Norge sørger for seg selv via skatt gjennom et livsløp med skole, helse og annen form for støtte. Hvis dere tror vi har utbetalt 1,4 mill i året, har dere lite å gjøre på er økonomiforum. Ja, vi er lånt opp til øra med huslån og to billån, og drikker svært sjelden sjampanje, skal jeg love dere. I tillegg har vi gigantiske studielån. Man skulle tro det hadde vært bedre om jeg hadde vært én av disse alenemødrene på 17 som sitter på rumpa og lever på trygd. Jeg har ikke hatt en sykedag i mitt liv. Det er ganske stusslig å se hvor dårlig noen folk takler at andre følger drømmer og opplever suksess. Det gjør meg jo åpenbart til "en idiot". Nesten så jeg må le. Takk for konstruktive svar. Ja, jeg var nok naiv som ikke hadde satt meg inn i dette med permisjon og grunnbeløp. Jeg skal høre med arbeidsgiver om de har noen ordninger.Anonymous poster hash: 6c8bc...b40 18
Perlå Skrevet 23. april 2014 #18 Skrevet 23. april 2014 Dette er grensen nav har for alle ytelser... Hva om du eller mannen blir syk? Lurt å sette seg litt inn i ting - permisjon kan man planlegge og spare opp til - det er verre med sykdom.. Anbefaler absolutt at dere ser gjennom økonomien og ser om det er mulig å redusere på kostnadene deres også i lengre perspektiv.... 11
Gjest Ciegus Skrevet 23. april 2014 #19 Skrevet 23. april 2014 Dette er grensen nav har for alle ytelser... Hva om du eller mannen blir syk? Lurt å sette seg litt inn i ting - permisjon kan man planlegge og spare opp til - det er verre med sykdom.. Anbefaler absolutt at dere ser gjennom økonomien og ser om det er mulig å redusere på kostnadene deres også i lengre perspektiv.... Et særdeles viktig poeng! 4
LedigNavn Skrevet 23. april 2014 #20 Skrevet 23. april 2014 Skjønner dette kom som en overraskelse, men hva skal man si. Det er sånn det går når man låner seg ihjel og det har jo dere tydeligvis gjort med høyt boliglån og hele to (!) billån. Hva med å bytte ut bilene med biler dere har råd til? Det er skummelt å legge seg på en levestandard som forutsetter at begge kan jobbe 100 % hele tiden. Sånn vil det ikke være hele livet. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå