Gå til innhold

Angst og stress (klump i halsen)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 28 år. Har to barn og studerer siste året sykepleier, desentralisert.

Det hele startet for over ett år siden med at jeg kjente en klump i halsen. En slags gråteklump. Den kom noen dager og var borte noen dager. Har vært hos forskjellige leger og tatt tester på at de ikke finner noe. MR, blodprøver, ultralyd og halsspeialist. Etter ett år tror jeg at jeg møtte veggen. Jeg hyperventilerte og klarte ikke å ta vare på meg selv eller ungene i ca. 3 uker. Kom i en ond sirkel som jeg ikke kom meg ut av. Etter en uke ble jeg bedre, men det smalt på nytt. Denne gangen med flere symptomer.

Mine symptomer er først og fremst klump i halsen, press i hodet, stikking i hodet, hjertebank, svimmel, øresus, veldig urolig i kroppen og redd for å dø fordi det feiler meg noe. Har vært bra i to mnd og så kom det tilbake, samme symptomene. Denne gangene har jeg ikke vært så urolig i kroppen og klarer å ta vare på meg selv, men sliter med konsentrasjon til skolearbeid. En dag er jeg redd å får lyst å ringe legen men neste dag går det bra der jeg tenker "herregud, hvorfor tenkte jeg at jeg skulle dø?". Føler at klumpen i halsen noen ganger kommer når jeg får mensen, gjerne noen dager før.

Prøver å finne litt ut på egenhånd på hva som feiler meg siden legen ikke har noen svar, annet å gi meg lykkepiller. (Noe som jeg vil klare meg uten). Det jeg er kommet fram til er panikkangst, helseangst, stress som igjen fører til litt depresjon. Dette er egentlig greit, men det er ikke greit at klumpen i halsen skal få styre hverdagene mine. det noen som kjenner seg igjen, og som har noen tips og råd til meg.? Spesielt med tanke på klump i halsen. Er så lei av å være redd, å føler dette er blitt kronisk.

Driver med litt yoga og egentrening. Går også til psykomotorisk fysioterapi.

Anonymous poster hash: 3f732...29f

Anonymous poster hash: 3f732...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

Litt sånn kan jeg ha det i dagene før mens.

Har ikke noen tips, men det høres jo som du holder på med litt trening.

Handler om å komme ut av sirkelen, den er vond å være i.

Håper du får det bedre etterhvert! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg og, men klumpen kommer i form av trang for å gjespe. Jeg sliter med pusten og begynner å gjespe masse (men klarer ikke få fullført gjespen bestandig) og da får jeg klump i halsen. Pusteproblemene fører også med seg svimmelhet og verking i kroppen.

I tillegg har jeg leddsmerter og skjelving som plager pga stress. Det er utrolig slitsomt og uansett hvor mye jeg prøver å roe ned så klarer jeg ikke, det gjør meg bare mer stressa.

Er du en stressa/urolig person?

Anonymous poster hash: ea01d...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente meg veldig igjen i alle symptomene dine, TS! Jeg har fått konstantert panikkangst, høres ut som deg! Klem til deg!

Anonymous poster hash: 44ef1...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og klemmen:). Er ei aktiv jente som ikke blir fort stresset. Men tydeligvis er det stress som har utløst denne klumpen. Klumpen har igjen utløst angst. Har fått lidelsen panikkangst hos legen. Den indre uroen jeg hadde for 2 mnd siden har jeg aldri kjent maken til. Trudde jeg sku bli gal. Bruker dere noe tabletter mot dette? Jeg fikk sobril som jeg brukte noen dager på sitt værste. Der og da reddet d livet mitt. Men idag bruker jeg det ikke.

Anonymous poster hash: 3f732...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du har skrevet er som om jeg skulle ha skrevet det selv. Fikk dette "ut av det blå" i høst, og det var et uvirkelig mareritt fra oktober til mars, trodde jeg skulle dø av hjerteinfarkt, hjerneslag, blodpropp osv 24/7 og våknet hver natt i anfall og tenkte "nå skjer det". Nå går det endelig litt bedre og panikkangsten har gått over til generalisert angst, hvilket er luksus i forhold. Så det er håp, føler så med deg for vet akkurat hva du går igjennom. Og hvor forferdelig ensomt det er når det står på. Jeg har ikke fått henvisning til psykolog før nå(!). Men etter å ha brukt så alt for mange tusenlapper på privatklinikker begynte jeg sakte men sikkert å tro på at det ikke var noe fysisk galt ihvertfall, dog panikkangst er heftige greier som blandt annet gav meg stoffskifteproblemer, magebesvær osv som jeg nå går på medisiner for. Men ingenting farlig :) har vært hos leger som trodde jeg faktisk hadde hatt både slag og hjerteinfarkt, grunnet puls, synsforstyrrelser, besvimelse, oppkast osv men alt skyldtes angsten. Så det sier litt hvor sterk den er!

Ang den klumpen dukket den opp hos meg i desember, altså to mnd etter angsten. Var overbevist at det virkelig var noe der, og levde på flytende føde i en god stund. Trodde jeg skulle bli kvelt hvert øyeblikk og det var et helvete. Så skjønner deg VELDIG godt at det er angstfremkallende, men du må stole på at det bare er en følelse, mest sannsynlig stramme muskler som vil løses gradvis opp når du blir psykisk bedre.

Anonymous poster hash: 44ef1...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forresten aldri brukt tabletter, men er på bedrings vei lell :)

Anonymous poster hash: 44ef1...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...