Gå til innhold

hvordan bli strengere mot barn

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av bobler
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si ifra, eller få et stk ødelagt møbel 1 gang i året.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har et lite problem med barn. Problemet er at jeg ikke klarer å si nei eller "nok er nok". Dette gjelder spesielt niesen min som bare er på besøk hos oss kanskje 1 gang i året. Foreksempel, om hun vil tegne på flatskjerm-tv'en, eller om hun vil strø chips på senga så får hun det fordi jeg er redd for å si nei. Jeg vet det er patetisk men jeg er så redd for at hun skal bli lei seg den ene gangen vi treffes. Hvordan kan jeg bli streng uten å bli slem?

Det kan du gjøre ved å avlede, være bestemt men vennlig. Gir noen eksempler her. Du får tilpasse hva du sier etter alderen hennes:

Situasjon 1:

Niese: *Tar opp tusjen og går mot tv-en*

Du: (Vennlig, men bestemt stemme): Ojoj, "Kari". Ikke der med tusjen, vi tegner ikke på møbler vet du! Men vet du hva vi gjør? Vi finner et ark, så sitter vi og tegner sammen i stedet. Kan du tegne huset ditt til meg? Det vil jeg gjerne ha på kjøleskapsdøra, så kan jeg se på den og tenke på deg når du ikke er her.

Niese og du: *Tegner sammen*

Situasjon 2:

Niese: *Går mot sengen med masse potetgull i hendene*

Du: (Vennlig, men bestemt stemme): "Ojsann "Kari!" Ikke i sengen med potetgullet, det blir grisete! Har du ikke prøvd å ligge i smuler før, da får ikke JEG sove i hvert fall! Hehe. Kom og sett deg her, så spiser vi litt chips sammen. Er det potetgull du liker best? Det liker jeg best, men sjokolade er også godt."

Andre setninger du kan bruke. Vær flink med stemmen og kroppsspråket ditt. Grenser er ikke slemt, man trenger sjelden å kjefte.

"Nei, DET får vi ikke lov til her. Men vet du hva du kan få lov til? (*et eller annet*)"

"Oj, nei da kan den bli ødelagt, så det må vi ikke gjøre. Kom hit i stedet, så skal jeg vise deg noe."

Anonymous poster hash: 0ea3c...9f9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

bare gi en advarsel og opplys om konsekvensen, hvis hun fortsetter så iverksett konsekvensen...

Anonymous poster hash: 1182c...175
  • Liker 4
Skrevet

Du sier nei, tar henne vekk fra situasjonen og finner noe annet å underholde henne med.

Barn skal ha grenser, hun kommer ikke til å "hate" deg om du gir beskjed :)

• Liker 6
Skrevet

takk til dere alle! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har et lite problem med barn. Problemet er at jeg ikke klarer å si nei eller "nok er nok". Dette gjelder spesielt niesen min som bare er på besøk hos oss kanskje 1 gang i året. Foreksempel, om hun vil tegne på flatskjerm-tv'en, eller om hun vil strø chips på senga så får hun det fordi jeg er redd for å si nei. Jeg vet det er patetisk men jeg er så redd for at hun skal bli lei seg den ene gangen vi treffes. Hvordan kan jeg bli streng uten å bli slem?

Det jeg bruker å gjøre i slike situasjoner (ikke mitt barn, kjenner dem ikke sånn supergodt så da er det ofte litt "skummelt" for barnet at jeg blir streng) er å gå bort til barnet og sette meg på huk. Så får jeg oppmerksomheten deres (om nødvendig stopper jeg dem fysisk før de får gjort noe galt) og forklarer at slik kan de ikke gjøre, og hvorfor med helt vanlig ikke-streng stemme. Feks "du kan ikke tegne med tusj på tv'n for da blir den ødelagt og vi kan ikke se barne tv-sammen etterpå"

Barna finner seg oftest i det helt greitt og uten furting, men kan trenge en påminnelse om de er små.

Anonymous poster hash: 735f9...6a4

• 1 år senere...
Skrevet

si at hun skal stikke til helvete

• Liker 4
Skrevet

Det er mulig å si fra på en hyggelig måte. For eksempel kan du si: "Du får ikke lov til å tegne på tv'en. Hvis du vil tegne må du tegne på ark. Vil du ha ett av meg?"

• Liker 1
Skrevet

tråd ryddet for avsporing

Kosemose, mod

Gjest Bond
Skrevet

Tråden ryddet for oppfordringer til lovbrudd.

Spørsmål om moderering tas på PM til moderator, eller på Ris og Ros.

Bond, forumansvarlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...