Gå til innhold

Oppdrag:mamma

Cielo

Anbefalte innlegg

Tusen takk for at du oppdaterte Moonchild! (Selv om det ikke ser ut som om noen har lest det...)

Jeg var altså på 2. svangerskapskontroll + UL på onsdag.

Andre kontroll var bare tre uker etter den første, og jeg skal på tredje to uker etter nr. to. (den 13/4)

Dette er pga. blodtrykket mitt som fortsatt er høyt, dessverre.

Jeg er ihvertfall glad for at det blir fulgt godt opp!

Bortsett fra blodtrykket var alt annet bra.

UL var fantastisk! Jeg var 11+2 og fosteret var 4, 46 cm.

Hun fikk opp en termindato på 17 oktober, menstermin er 19, så størrelsen stemte fint.

Det var ganske utrolig å se fosteret nå, det så akkurat ut som en minibaby!

Det lå og sprellet og strakk seg, klødde seg bak øret med en bitteliten hånd, sprelte med beina og var rett og slett utrolig søtt! :hjerter:

Vi så hjertet som slo og vi hørte hjertelyden.

Hun så på nakkefolden også (som hun sa: "jeg ser det jeg ser, og jeg stoler nok på folks dømmekraft til at jeg tror de tar den avgjørelsen som er rett for dem. Jeg lar ikke være å si ifra hvis jeg ser noe galt, og jeg lar ikke være å berolige folk hvis alt ser bra ut".

Jeg er veldig enig med henne, og det er beroligende å se at alt ser greit ut).

Etter den timen har jeg vært mye tryggere på at ting kommer til å gå bra, og i morgen er jeg 12+0! :hoppe:

Skal få lagt inn en reiserapport i kveld, nå må jeg ut i solen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest det, men er så dårlig på å legge igjen hilsener dessverre.. :sjenert:

Herlig at alt ser bra ut inni magen! :hjerte: Og er du faktisk 12 uker i morgen allerede? Mulig at tiden går sakte for den gravide, men for oss som står utenfor og titter inn raser den avgårde!

Nyt solen og søndagen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest, men jeg har ikke kommet helt tilbake til legge-igjen-hilsener-form ennå... :sparke:

Kjempeflott at alt så bra ut på UL og at du får god oppfølging ang. BT'et ditt. Så herlig å straks være 12+0! :)

God søndag i solen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest :vinke: ..men tenkte jeg skulle legge igjen svar etter at du var tilbake...

Kjempeflott alt alt ser ut til å være som det skal!! :tommelsmil:

Er du 12 uker i morgen??? :o

Du testet jo positivt for 14 dager siden (kjennes det ut som i allefall.. :wink: )

Jaja, jeg må jo tro deg når du sier det.. :ler: .. og det er nå moroa begynner vet du.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+0 i dag! Det gikk da ikke så verst kjapt?

Føler ikke at det er noen magisk dag i dag, den var på onsdag da vi var på UL, men det er greit å kunne si at man er over 12 uker. :hjerte:

Det var ikke meningen å tigge hilsener jolie, Veronal, Siam og Salamandra, men hyggellig at dere har vært innom!

Travelt, travelt, travelt i dag, men i kveld jeg få skrevet litt fra reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klappe: Grattis med 12+0 :klappe:

Koselig å lese om flott ultralyd opplevelse!!

Tiden går veldig fort, og etter 12 uker så går den faktisk fortere! Har i allefall vært slik for meg ;)

Håper du får en fin fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Grattis med de første 12 ukene!! :danse:

Selv om du ikke føler det så magisk, så er det en litt småmagisk grense du har passert likevel!

:blomst: til deg på en mandag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det bizzy og Hulderjenta!

Hulderjenta. jeg synes det er magisk å være gravid, altså, det er bare dagen i dag som ikke føles så spesiell fordi onsdagen da vi var på UL ble den viktige dagen da jeg virkelig klarte å tro at dette kommer til å gå bra.

Nå har vi vært hjemme i åtte dager, og i dag tenkte jeg på at det nok blir lenge til jeg kommer meg til New York igjen. Litt trist, det er min og mannens by, vi har vært der sammen så mange ganger og det er så mange fine og viktige ting i forholdet vårt som har skjedd der.

Det er dessverre ikke noe særlig å ha med små barn dit mener jeg, mens mannen vil dra dit allerede neste sommer. Vi får nå se på det. Jeg har en følelse av at han kommer til å ville dra til et litt mer barnevennlig sted (med litt kortere flytur) når babyen først har kommet...

Turen var i alle fall super og med masse fine minner å ta vare på til neste gang:

*Fikk endelig besøkt venninnen min som har studert i utandet i fem år og som jeg ser altfor sjelden.

Hun bor i Brooklyn og tok oss med på masse små rare steder som vi aldri ville ha funnet selv.

*Konsert med norske bandvenner som var på turne på et knøttlite sted i East Village.

Jeg hadde glemt legitimasjon og ble stoppet i døren.

Mannen var strålende fornøyd med å ha en så ung og vakker kone, som han sa, mens jeg var ganske flau. Det endte med at vi måtte hente en av vennene våre i bandet som garanterte for at jeg var over 21 år. :ler:

*Gåturer i West Village, favorittområdet mitt i hele byen.

Lusj på små kafeer og bokkjøp i The Biography Bookstore.

*Mannen gikk hver dag ut og kjøpte frokost, bagels, fruktsalat, yoghurt, juice og kaffe, og tok med tilbake til oss på rommet.

*Rommet vårt i 21 etasje, med utsikt til skyskrapere, Central Park og Hudson River.

*Dagene med dårlig vær tilbrakte vi i kjempebokhandelen Barnes & Noble, på kafeen der med te, lunsj og stabler med blder og bøker (helt lov, folk sitter der i timevis).

*Det nyåpnete Museum of Modern Art, som har vært stengt de siste gangene vi har vært der.

*Stor middag med venninnen min, bandvennene og flere norske venner av dem som bor i New York på en rar, liten fiskerestaurant i Brooklyn, en slags surferestaurant med lanterner i taket, surfebrett på veggene og utrolig god og billig fisk.

*Plutselig snøstorm en dag etter at det hadde vært sol og ganske varmt siden vi kom. Vi tilbrakte dagen på kafeer og i butikker. Dagen etter var snøen borte og det var like fint igjen.

*Gåieg. Masse gåing, overalt, på hele Manhattan.

Gåing og spising, det er stort sett det våre ferier der består av, pluss endel bokhandler (overvekt på veien hjem...), butikker, museer og kafeer.

Å, nå vil jeg jo bare tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forresten skrevet at jeg har fått brev fra Ullevål Sykehus med innkalling til ordinær UL den 18 mai? Tror ikke det.

I brevet stod det at fødeplass vil bli tildelt etter undersøkelsen, så jeg regner med at det betyr at jeg har fått plass på Ullevål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå vet jeg akkurat hvem jeg skal be om tips dersom jeg skulle være så heldig å komme meg til NY noen gang... høres ut som en herlig tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Enig med Klips...høres ut som en helt herlig tur....og jeg vet nøyaktig hvem jeg skal spørre om råd når vi en gang får anledning til å reise dit! :)

Grattis med passerte 12 uker forresten! Første milepæl tilbakelagt... :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, så herlig det høres ut med New York tur! Jeg har aldri vært der, men jeg har så lyst til å dra.. Får se hva vi får til etterhvert, men det blir nok dessverre ikke den første turen vi får dratt på tror jeg :-?

Gratulerer med 12 uker! Tiden kommer til å gå kjempe fort og plutselig så er du mamma :hoppe:

Nyt tiden fremover! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann og takk for hyggelig te! :-)

Nå har jeg sjekket det vi snakket om vdr. permisjon, og du hadde nok rett. *snøft*

Når moren ikke har opptjent rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspenger i en stønadsperiode på opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert dagsats eller opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full dagsats

Far burde ha selvstendig opptjeningsrett til full permisjon (43 uker), mener nå jeg. *Høh*

Ha en fortsatt fin uke!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsnenene Klips, Madden, April, Moonchild og Veronal!

I dag er jeg 12+6.

Uken etter at vi kom hjem fra ferie, forrige uke, var jeg skikkelig kvalm for første gang. Det varte i en uke og var ikke noe særlig med oppkast hver dag...

Og så i uke 12! Det hadde jeg ikke regnet med.

Heldigvis ser det ut som om det er over nå. En uke med kvalme kan jeg absolutt leve med!

På onsdag skal jeg på min tredje svangerskapskontroll.

Allerede. Pga. blodtrykket, som legen ikke liker noe særlig sier hun, vil hun ha meg dit minst annenhver uke for å følge med og vurdere om noe må gjøres. Foreløpig ser det ikke sånn ut, men det kommer nok til å bli mange legekontroller på meg når jeg har begynt med annenhver uke allerede nå. Jeg er selvfølgelig glad for at de følger nøye med, men jeg synes det er litt skummelt også.

Jeg vet ingenting om høyt blodtrykk, og legene ser ikke ut til å skjønne så mye heller, de sier bare at det er viktig å følge nøye med.

Til å begynne med synes jeg ikke det var noe skummelt, men nå har trykket steget endel fra første måling (jeg fikk beskjed om å komme til måling før første svangerskapskontroll), til andre måling på første kontroll og enda mer til tredje måling.

Da legen min ringte meg på fredag og framskyndet timen min denne uken og sa at hun hadde rekvisisjon til meg fordi hun ville ha meg til Ullevål for å ta flere blodprøver, begynte jeg å synes at det var litt skummelt,

Det skumle er at jeg vet så lite om det (og jeg liker å vite) og at det ikke ser ut til å være noe jeg kan gjøre selv for å bedre det, for det er ikke livsstil, kosthold eller manglende trening det skorter på, annet enne å slappe mye av.

Legen snakket om ro og hvile og sykemelding sist, men jeg kan ikke og vil ikke! Jeg må stå på og levere inn hovedoppgaven før permisjonen! Å være sykemeldt som student er dessuten en særdeles dårlig deal. Man må være sykemeldt en del uker før man får så mye som en krone, og man får kun gjort om lån til stipend for fire månender hvert studieår.

Det kommer bare til å gå ut over meg og mitt studieløp, når jeg får mulighetene til å avlegge avnsluttende eksamen og bagynne og jobbe, og det kommer også til å ødelegge for permisjonsplanene våre.

Må gjøre alt jeg kan for at det ikke skal skje, men hva kan jeg gjøre?

Hei, dette ble jo et skikkelig sutreinnlegg, jo...

Noe hyggelig: nå skal jeg og mannen straks dra og hilse på en fem uker gammel baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at du blir litt stresset av det høye blodtrykket ditt. Men på den andre siden er du høyst sannsynlig i gode hender. (Fordelen med Helsetjenesten er jo at kompetansenivået til legene er såpass høyt.) Og jeg skjønner godt at alle ser ut som store spørsmålstegn når de oppdager det høye blodtrykket. Ikke helt forventet.

Forhåpentligvis finner sykehuset ut av hva det kan være. (Eller kanskje helst at man ikke vet hva årsaken er?)

Ha en fin uke!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk høyt blodtrykk så det vet jeg mye om...

Gikk på Trandate under svangerskapet. Det er helt ufarlig fra 2 trimester.

Skulle blodtrykket ditt fortsette å være høyt kan det hende du blir satt på disse tablettene.

Det er viktig å bli fulgt nøye opp. Jeg var ofte oss fastlegen min og også hos en spesialist. Jeg målte også blodtrykket mitt selv hjemme.

Hvis det er noe spesielt du lurer på ang. dette så send meg gjerne en PM. Jeg har masse erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Moonchild og sirka (kan godt hende jeg sender deg en pm hvis jeg lurer på noe, synes ikke legen min har vært noe flink til å forklare meg hva dette kan innebære).

Kontrollen gikk greit.

Blodtrykket var akkurat det samme som forrige gang.

Fortsatt for høyt, mente legen, men ikke høyt nok til at hun vurderer medisinering.

Hadde jeg vært i jobb hadde hun sykemeldt meg 50 % mente hun, men som student må man enten være borte 100% eller delta for fullt, noe annet lar seg ikke gjøre praktisk. (Jeg kan f.eks. ikke delta på 50% av praksisen, jeg må være med på alt for å få det godkjent).

Ny kontroll om to uker, men jeg må til Ullevål og ta nye blodprøver før det. Det var nemlig noe med nyrefunksjonen som ikke var helt som det skulle være, og legen ville ha nye prøver.

På sedvanlig legevis hadde hun ikke tid til å si noe om hva det kunne bety, bare at vi fikk se på det når hun hadde fått resultatet fra den nye blodprøven.

Jeg synes det er dumt at hun forklarer så lite, jeg liker henne så godt på alle andre måter, men jeg har bestemt meg for at jeg ikke orker å bekymre meg.

Jeg blir fulgt så godt opp at det er ikke noen vits i å sitte og bekymre seg hjemme. Det har verken jeg eller babyen noe godt av!

Jeg er forresten 13+4 i dag og fikk i går den første kommentaren om at jeg har blitt svær. Ettersom jeg ikke har lagt på meg et gram fra første kontroll, er det ikke så mye annet enn magen som har blitt svær, og så veldig svær er den heller ikke. Vedkommende rodde seg inn med "øh, det synes jo mye lettere på folk som er tynne og har flat mage fra før, da..."

:ler:

Jeg gleder meg til den blir litt større og får ordentlig gravideform!

Skal i stor bursdagsfest i morgen, og må derfor være hjemme og samle krefter i kveld. Så gravid og treig har jeg blitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+6 i dag.

Formen er kjempefin og tiden går faktisk ganske fort.

Omtrent seks måneder til termin i dag!

Jeg holdt ut helt til halv tre på festen i går og er strålende fornøyd med det. Merkelig å se hvor fulle alle var, det ble mye vin på de fleste av venninnene mine...

Magen er nå en irriterende størrelse hvor jeg fortsatt bare ser oppblåst ut. Det var mange mennesker der jeg ikke kjente og på et tidspunkt sa jeg til venninnen min, bursdagsbarnet, at jeg skulle ønske at alle visste at jeg var gravid, så slapp jeg å gå rundt og føle at jeg bare så oppblåst ut. Hvorpå hun, sannsynligvis etter inntak av for mye champagne, stiller seg midt på gulvet og annonserer: "Alle sammen! Jeg vil gjøre dere oppmerksom på at venninnen min her er gravid, og at derfor får ingen røyke på kjøkkenet og alle må gi henne Farris og Munkholm når hun ber om det. Og se på den fiiine lille magen!" Hun avsluttet med å søle champagne og rote seg inn i en lang monolog om at siden hun hadde vært med på forholdet til meg og mannen helt fra starten (hun og jeg delte leilighet da), burde vi kalle opp babyen etter henne. Veldig full, men veldig søt.

Jeg ble litt flau av hele annonseringen, men alle som var der kjenner henne og skjønte nok at dette var hennes idé.

I morgen får vi vite om mannen har fått en ny stilling på jobben sin. Han fikk vite for over to uker siden at han kom til å bli spurt om han ville ha den, ventet på å bli formelt spurt, sa ja og har siden ventet på at en uenighet mellom to avdelinger skal bli avklart sånn at øverste sjef kan få sagt sitt. Det er temmelig sikkert at han får den, og det håper vi virkelig, for det innebærer en betydelig lønnsøkning. I og med at jeg er student i et år til hadde det vært fantastisk.*krysse fingrene*

Nå: sove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...