Cielo Skrevet 17. august 2005 Forfatter #761 Del Skrevet 17. august 2005 Takk for det, Moonchild (Sonic Youth var fantastisk, som alltid. Hadde det gøy!) og Tyttebæret! 31+0 i dag (32+0 i følge UL-termin, men stoler som sagt ikke på den). Det lekker fortsatt fra den ene, dumme puppen. Mindre, og mindre blodaktig, i dag så det nesten ut som melk, men så var det blodblandet igjen. Blodig sekresjon har legen skrevet på helsekortet. Æsj. Skal dit den 24., om en uke. Jeg jobber og jobber og jobber. Er mye stiv og støl pga. all sittingen, men går tur med mannen og får massasje hver kveld som premie. I hodet kjemper rosa babytanker mot tunge fagtanker om hvem som får oppta størst tankekapasitet. Det hender stadig vekk at babytankene vinner, og jeg må bort i kommoden og snuse litt på de bittesmå babyklærne som ligger der. Om max. ti uker (pluss noen dager) er jeg mamma, (ettersom Ullevål har satt terminen til en uke tidligere enn det jeg vet at den er, og dermed regner meg som å være på overtid fra den 28/10). Ellers har jeg vært flink til å finne på ting med venninner i det siste, og skal fortsette å gjøre det så mye som mulig fram mot fødselen. Vet jo ikke hvordan det blir etterpå. Jeg har venninner som har forsvunnet helt inn i amme- og søvntåka i mange månender og venninner som har vært veldig sosiale med babyen helt fra starten. Lurer på hva slags baby jeg får? Lurer på hvem han er? Der tok babytankene over gitt, metodekapittelet får ligge litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 23. august 2005 #762 Del Skrevet 23. august 2005 Lykke til i morgen! Kommer til å tenke på deg og håpe at du får høre det du vil høre. Du må legge inn innsatsen på skrivingen nå mens du fortsatt orker, for i de siste ukene av svangerskapet forsvinner all konsentrasjon... Da orker man egentlig bare å gjøre koselige ting. fra Månebarnet som gleder seg til permisjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cielo Skrevet 24. august 2005 Forfatter #763 Del Skrevet 24. august 2005 Takk Moonchild. Tror dessverre mye av konsentrasjonen min har forsvunnet allerede, det går saaakte framover med arbeidet. I tillegg har vi støtt på et metodeproblem som må klareres med statistikkprofessor som er bortreist. Argh. Heldigvis oppdaget jeg det selv, før altfor mye arbeid måtte gjøres om igjen. Akkurat nå føles det skikkelig meningsløst å bruke så mye tid på dette, som ligger så langt unna det jeg virkelig er interessert i og kommer til å jobbe med når jeg er ferdig. Jeg sitter her med en henvisning til Kirurgisk Poliklinikk på Ullevål. Legen min ville ikke si så mye, men mente at såpass mye blod over så lang tid definitivt måtte undersøkes nærmere. Hva slags undersøkelser blir opp til Ullevål. Æsj. Orker ikke tenke på det. Tør ikke tenke på det. Kirurgisk Poliklinikk høres ikke ut som et hyggelig sted... (I tillegg fant de noe i urinen min (nitritter?) som kunne tyde på urinveisinfeksjon, og jeg må levere ny prøver i morgen før de vurderer om jeg må ta antibiotika, men det er jo er herlig bagatell i forhold). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 24. august 2005 #764 Del Skrevet 24. august 2005 Håper det gikk fint på Ullevål i dag.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 24. august 2005 #765 Del Skrevet 24. august 2005 Som jeg skrev til deg tidligere så er det ikke så rart at du ble henvist videre. Ikke minst fordi man i Norge tar brystkreftscreening veldig alvorlig (nettopp fordi det kan gjøres så utrolig mye, med få tiltak, hvis det oppdages tidlig). Men statistikken er fortsatt på din side, og jeg vil fortsatt hardnakket tippe at det høyst sannsynlig (95 % eller mer) bare er en melkekjertel som er småforvirret. Uansett er det jo bra at de tar det på alvor og heller sjekker deg ut, enn at de bare antar at det ikke er noe farlig fordi det sannsynligvis ikke er det. (Dessuten vet jeg med sikkerhet at legekontoret "ditt" heller tar to tester for mye enn en for lite, men den historien kan vi ta over lunsj. ) Gleder meg til å treffes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cielo Skrevet 25. august 2005 Forfatter #766 Del Skrevet 25. august 2005 Takk, Salamandra! Jeg var ikke på Ullevål i går, legen har sendt en henvisning dit, så får jeg vel en time i posten. Håper det ikke tar så lang tid. Hei Moonchild! Takk for oppmuntring! Det er jo sikkert ikke noe farlig, det er bare så pes å i det hele tatt måtte forholde seg til det. Gleder meg til å høre historien over lunsj! I dag var jeg på legekontoret da det åpnet kl. åtte, og hadde med ny urinprøve. I dag var den imidlertid helt fin, og det blir ikke antibiotika på meg. Jeg gikk hjem fra legekontoret og fikk høstfølelsen for første gang i år. Det var regn og ti grader, men jeg hadde heldigvis tatt med meg paraply, skjef og lang jakke. Tenk at denne høsten, om senest ni uker, kommer vi til å blir foreldre! Jeg gikk hele turen og drømte om lange trileturer i fint høstvær, meg, mannen, den fine nye barnvognen med en liten gutt i, kåpe og støvletter og fine skjerf. *drømme* Jeg gleder meg sånn til at jeg og mannen skal få oppleve så mye av den første tiden til gutten vår sammen, at mannen slipper å begynne på jobb etter to uker. (Vi har fått ordnet oss sånn at mannen min tar all permisjonen, totalt med ferie for både 2005 og 2006 skal han være hjemme i 13 måneder. Jeg fortsetter på papiret som student 100%, men har forsinket studiet mitt slik at jeg har helt fri fram til mai, da tar jeg avsluttende eksamen, så har jeg fri fram til jeg finner meg jobb. Jeg regner meg å ta en lang sommerferie før jeg begynner å søke, så jeg kommer nok til å være hjemme fram til neste høst. Jeg er så glad for at vi har klart å ordne oss så bra, og at jeg har en mann som har mulighet og er villig til å være hjemme så lenge! Det har vakt litt oppsikt på jobben hans, men mest positiv har jeg inntrykk av. Han har fire stykker som sikler etter å ha jobben hans i et år, så det har ikke vært noe problem å skaffe en vikar ihvertfall. Nå har jeg kjøpt meg god kaffe på Kaffebrenneriet, tatt på tørre behagelig klær, og nå skal jeg jobbe. I ettermiddag skal jeg være med mannen på Aschehougs hagefest, i det herlige sommerværet... Han pleier alltid å gå, men jeg har aldri blitt invitert, før i år. Det blir vel mer se enn bli sett for min del, men jeg liker å se, jeg, så det kan jo bli gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cielo Skrevet 30. august 2005 Forfatter #767 Del Skrevet 30. august 2005 Fikk telefon fra Ullevål i morges, med beskjed om at de hadde vurdert at jeg skulle ha en hastetime. Hvorfor det da? Jeg ville høre at "neida, dette er ikke noe som haster, vi kan se på det etter fødselen". I stedet blir det altså mammografi i morgen allerede. Legen min sa jo at de ikke ville ta mammografi av gravide, men Ullevål har tydeligvis vurdert det annerledes. Gruer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 30. august 2005 #768 Del Skrevet 30. august 2005 Lykke til i morgen Går sikkert bra, og kan være deilig å slippe å ha det liggende å lure på vent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 30. august 2005 #769 Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Hei og lenge siden sist! Det var ikke sånne skumle ting jeg hadde håpet å lese i dagboken din når jeg endelig somler meg inn hit (venter i spenning på at "mine-innlegg"-funksjonen skal dukke opp igjen i gammelt format - dagboken min er også slettet, forresten - mistet > 30 sider ved overflyttingen). Lykke til i morgen, kjære deg! Krysser fingrene for at det er bare en melkekjertel som ikke har skjønt poenget! Endret 30. august 2005 av Veronal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 30. august 2005 #770 Del Skrevet 30. august 2005 Uff. Jeg skjønner godt at du blir bekymret. Men samtidig så tipper jeg at en av grunnene til at de tar det som hastesak er at jo raskere man eventuelt finner ut av om det er noe ”farlig” jo bedre er sjansene for total helbredelse + at eventuelt inngrep blir mindre. Mammografien tar de vel for å finne ut om det er noen kuler (siden det er vanskelig å finne ut av i et gravidbryst bare ved å kjenne etter). Er det ingen kuler, så er det bare en melkekjertel som er vrang. Hvis det viser seg å være en kul, så tar de en vevsprøve av den, for å finne ut om den er godartet eller ondartet. Og i de aller fleste tilfeller tyder den type vesking som du opplever nå på en godartet svulst (hvis det er noen svulst). Skal tenke masse på deg i morgen og krysse fingrene for at de ikke er grunn til bekymring! Og for å trøste – jeg kjenner flere som har vært til omfattende brystkreftkontroller uten at det har vært kreft. Og i alle tilfellene har sykehuset vært raske til å komme på banen (dvs. kort tid fra henvisning til innkalling). En bekjent har tom vært hele veien inn på Radium før de fant ut at det ikke var grunn til bekymring. Jeg syns det er bra at de er så raske til å følge opp. For da slipper du å gå i uvisshet alt for lenge. STOR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 30. august 2005 #771 Del Skrevet 30. august 2005 Glemte å si: Husk ikke bli overbekymret hvis de ser en kul på mammografien i morgen. Det er nemlig svært vanlig med falske positive funn i den forstand at det er veldig vanlig med cyster osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 30. august 2005 #772 Del Skrevet 30. august 2005 Skjønner godt at du er bekymret Men sjansen er stor for at det bare er en melkekjertel som tuller eller en godartet kul! Tenker på deg og håper du får det svaret du ønsker Jeg har alle de tre gangene jeg har funnet kuler fått time til mammografi innen en uke, og det har alltid vært godartet!! De er nok heller bare flinke til å sjekke det tidlig for å kunne ta det fort dersom det skulle være noe galt, og det er jo veldig bra! Dersom de finner kul på mammografien så tar de vevsprøve med en gang og du får svaret fort! Tror de ringte meg med svaret dagen etter sist jeg var på sjekk, så du blir i allefall tatt godt godt vare på Lykke lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 30. august 2005 #773 Del Skrevet 30. august 2005 Lykke til, det går helt sikkert så fint så.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cielo Skrevet 31. august 2005 Forfatter #774 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Tusen takk for oppmuntringer bizzy, Veronal, Moonchild og Salamandra! Nå skal jeg straks dra. Gleder meg ikke akkurat, men har ikke vært så veldig bekymret heller. Det kan være en mulig effekt av at jeg er utrolig irritert på moren min. Jeg ringte henne i går for å fortelle at jeg hadde fått time til mammografi i dag. Hun ble som vanlig kjempeengstelig, og da blir jeg alltid roligere. Senere på kvelden ringte hun meg og fortalte at hun, uten å spørre meg om det var greit, hadde snakket med en venn av familien som en gynekolog og overlege på et sykehus her i Oslo. Han hadde sagt at han hadde sett dette hos gravide noen ganger, og at det hadde vært svulster hver gang. Vet ikke hva jeg ble mest sint for, at hun ikke respekterer mitt privatliv og kontakter han uten å spørre meg eller at hun forteller meg at han har sett liknende og at det da har vært svulster, når de begge vet at jeg skal til undersøkelse i dag og at ting da vil bli oppdaget uansett. Resultatet ble ihvertfall at irritasjonen overdøvet det at jeg egentlig gruer meg. Det er da noe. Må tenke på noe annet mens jeg venter på å dra.Har hatt en veldig fin helg! Hagefesten på torsdag var en meget våt affære, og det ble mindre se og bli sett enn jeg hadde håpet på der alle gikk under store turkise paraplyer. Jeg pratet mest med mannens kollegaer og drakk Mozell før vi dro ut og spiste. På Fredag var jeg på venninnemiddag med gjengen som har kjent hverandre helt fra barne- og ungdomsskolen. Som alltid veldig hyggelig. Lørdag spiste vi på Ekebergrestauranten, på jobben til mannens regning. Bonus for super ekstrainnstas i sommer. Han blir ihvertfall ikke straffet for å skullle ha permisjon i over ett år! Det blir aldri helt det samme å spise så god mat uten å ha vin til, men jeg nippet litt til mannens og maten var utrolig god i seg selv, så det var absolutt til å leve med. Søndag var rydde- og redebyggedag. En helt perfekt helg! I kveld skal vi på teater og se Lise L., stykket om krigreporteren Lise Lindbæk. Jeg leste Krigen penn, biografien hennes for et par år siden. Gleder meg! Nå må jeg bare bli ferdig med dette puppestyret først... Ønsk meg lykke til! Endret 31. august 2005 av Cielo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 31. august 2005 #775 Del Skrevet 31. august 2005 Mødre, altså. Lykke til i dag! Jeg heier på svar du blir fornøyd med, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 31. august 2005 #776 Del Skrevet 31. august 2005 Lykke til! Håper du får høre positive (altså negative) resultater! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cielo Skrevet 31. august 2005 Forfatter #777 Del Skrevet 31. august 2005 Moonchild og Jolie: Tilbake, med ikke dårlige men ikke helt supre nyheter heller. Først var de selvsagt ganske forsinket, så jeg og mannen satt lenge og ventet. Ikke en dame under 60 på venterommet, og en sykepleier spurte om jeg hadde gått feil... De foretok mammografi på bare det ene brystet, siden jeg er gravid. Ingenting til å dekke magen med, det var visst ikke nødvendig når jeg er så langt på vei. Etterpå var det en veldig grundig ultralydundersøkelse av begge brystene. Legen brukte lang tid på det brystet det lekker av, og jeg så på skjermen at hun drev og zoomet inn på et mørkt felt, tok bilder av det og målte størrelsen. Så hentet hun en annen lege for å se på skjermen, og de diskuterte litt fram og tilbake. Konklusjonen ble at de ikke visste helt hva det var, og at de ville ta en prøve av det. Den var visst veldig liten, og de syntes det var rart hvis den kunne produsere så mye blodvæske som det som lekker ut. Så måtte jeg ned på et cytologilaboratorium og ta prøve av væsken som lekker ut. Et skikkelig deprimerende sted, fullt av plakater og brosjyrer med titler som Leve med brystkreft og liknende. De klemte ut masse væske, så de fikk ihvertfall sett at jeg ikke overdriver når jeg sier at det kommer mye. Så var det bare å dra hjem, de sender over resultatene. Underveis mens vi var der var jeg i godt humør, syntes ikke det var noe skummelt og bare glad for å få dette undersøkt. Men da vi kom ut fra dette kreftlaboratoriet hvor det tok prøve av væsken, kom det en ung kvinnelig lege forbi som sendte meg en langt medfølende blikk, samtidig som mannen tok rundt meg og spurte om det hadde gjort vondt (ja, det gjorde skikkelig vondt ta de klemte ut væske). Da begynte jeg å gråte. Ikke ordentlig hulkegråting, bare masse tårer i øynene. Klarte ikke å stoppe, selv om jeg sa til meg selv at du har faktisk ikke brystkreft selv om denne legen som så medlidende på deg antar det Og på veien ut møtte vi selvsagt en venn av mannen som er lege på Ullevål. Det er en av de beste vennene hans, så jeg hadde ikke noe imot å fortelle hvorfor vi hadde vært der, bare så typisk å møte han i dag når jeg står der medrødkantede øyne. Jeg har vært veldig mye på Ullevål i år (sykt familiemedlem) og ikke møtt han en eneste gang, men i dag gikk vi rett på han etter den siste undersøkelsen. Konklusjonen tror jeg ble at de ikke likte at det hadde lekket så lenge og så mye, og at det var blod i. Det undersøker de. I tillegg kommer de til å undersøke hva det var de fant i det ene brystet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 31. august 2005 #778 Del Skrevet 31. august 2005 Håper du får kjapt svar på prøvene, så du slipper å gå å tenke på det så lenge Krysser fingrene for at du det svaret du ønsker!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 1. september 2005 #779 Del Skrevet 1. september 2005 Bare innom med en og for å si at jeg fortsatt krysser fingrene for at du får et svar du liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 2. september 2005 #780 Del Skrevet 2. september 2005 Huff....føler sånn med deg som må gå å tenke på sånne saker nå...Du skulle jo brukt de neste ukene til bare å glede deg!!! Jeg krysser fingre og tær for at du får et godt svar på prøven og at det viser seg å være noe helt ufarlig! Tenker på deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå